ninety/oneten '84 V8 brandstof/temp meters geven te veel aan

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
gotchadefender

ninety/oneten '84 V8 brandstof/temp meters geven te veel aan

Berichtdoor gotchadefender » 30 Jun 2014, 21:27

Beste Leden,

Ik ben nieuw hier. Ik bezit een Defender V8 van 1984. Heb er een nieuw chassis onder gezet, assen gereviseerd, nieuw bak etc. etc. Al met al een heel leuk project wat tot dus ver goed gelukt is.

Nu loop ik toch tegen wat elektrische problemen op en ik hoop dat iemand me kan helpen.

Zowel mijn brandstofmeter als mijn temperatuurmeter geven een te hoge waarde aan.

De brandstofmeter geeft bijna vol aan ook als reservelampje gaat branden.
De temperatuurmeter is na koude start binnen 1 minuut in het rode terwijl de motor nog lauw is.

Op de meters meet ik 12 volt, ik heb de tempsensor vervangen en de vlotter in de tank. De vlotter geeft wel een signaal (lampje gaat branden) bij lage tankinhoud. Verder ook de draden naar de zenders gecontroleerd op breuk.

Is het nu zo dat mijn beide meters defect zijn of is er een ander probleem?

Ik ben zeer benieuwd naar uw reacties.

m.vr.gr.

Marcel

fenix2

Re: onjuiste waarde brandstofmeter / temperatuurmeter

Berichtdoor fenix2 » 30 Jun 2014, 21:52

Hallo Marcel,

Bij mijn series III zit er achter een van de meters in het instrument paneel een spanningsregelaar voor de brandstofmeter en de temperatuurmeter. Als jouw defender dat ook heeft, zou je daar eens naar kunnen kijken of die nog goed is. Staat me bij (maar laat me hierin graag corrigeren als het verkeerd is) dat die 10 volt hoort af te geven.

Succes, Fenna
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jun 2014, 21:56

bij een RRC zit er een spanningsregelaar tussen die de meters een gestabiliseerde spanning geeft waardoor ze weinig afhankelijk zijn van de exacte boordspanning, of een defender dash dat ook hoort te hebben weet ik niet. maar dat zou in je elektrische schema's te zien moeten zijn...

EDIT
als een series ook zo'n regelaar heeft zal de defender dat vast ook hebben... ff opzoeken dat ding dus... die 10v kan wel ongeveer kloppen
gone

gotchadefender

Berichtdoor gotchadefender » 30 Jun 2014, 22:03

Beste Fenna,

bedankt voor je reactie,

dat verhaal heb ik idd ook al eens gehoord maar mijn Defender heeft dat 10 volt blok niet, althans ik kan hem nergens vinden. De temperatuurmeter heeft het eigenlijk altijd wel goed gedaan totdat ik de chassiswissel heb gedaan. De brandstofmeter was altijd wazig. Ik heb zelf al eens een spanningsregelaartje gemaakt die het voltage terug bracht naar 10 volt maar dit had geen effect op de temperatuurmeter. Op de brandstofmeter heb ik dat nog niet geprobeerd, maar aangezien die twee meters dezelfde voedingsbron hebben denk ik niet dat het wel zal werken op de brandstofmeter. En nieuwe meters kosten toch iets van 60 euro per stuk dus als het straks niet de oorzaak is is dat weer jammer geld.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jun 2014, 22:12

Alles volgens schema aangesloten, geen draden verwisseld of vergeten, nergens een massapunt vergeten of toch niet goed blank?
gone

gotchadefender

Berichtdoor gotchadefender » 30 Jun 2014, 22:22

Heb ook al extra massadraden gelegd maar dat maakte ook geen verschil. Op de meters is alles goed aangesloten, ook op de temperatuursensor. En volgens mij ook op de vlotter alleen heb ik daar geen aansluitschema bij gekregen maar andere aansluitingen heb ik ook geprobeerd maar dan doet of het reservelampje het niet of de meter geeft niets aan, dus ik denk dat dat ook goed aangesloten is. zijn die meters niet te testen op een of andere manier?

gr. Marcel

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jun 2014, 22:33

je hebt toch zeker een werkplaatshandboek als je zo'n auto helemaal uit elkaar haalt en weer opbouwt? daar bij hoort ook een afdeling elektrische schema's.... zonder dat kun je tot sint juttemis gaan gokken en filosoferen... schema kijken, meten en checken....

waarom zou die meter voorheen goed zijn geweest en nu ineens niet meer?
gone

Quark2

Berichtdoor Quark2 » 01 Jul 2014, 08:03

Toch klinkt het verschijnsel inderdaad als een kapotte spanningsregelaar. Ik weet niet of een defender V8 die ook heeft maar bij een 109 V8 (stage one) zit die aan de achterkant van het dashboard bij de snelheidsmeter.

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 03 Jul 2014, 09:07

Een 90/110 en later hebben 12V meters en geen losse 10V spannings stabilisator zoals bij de series.

Groet,
Eric.

e.frima

Berichtdoor e.frima » 06 Okt 2014, 11:25

Ik heb exact hetzelfde probleem! Ik heb een Defender 90 uit 1985. Ook ik heb een frame-wissel gedaan. Daarna slaat de meter uit tot in het rood. Nu ik niet de enige ben die dit probleem heeft na een frame wissel ligt het toch voor de hand dat het toch ergens aan het contact tussen frame en voeler moet liggen ?
Erik

Terug naar “Techniek”