LaurensR schreef:dag allemaal, reactie op een oud draadje. Gaat om m'n TD5 110 uit '02.
Meenemers zijn vervangen door langere (HD) waardoor er merkbaar minder speling in de aandrijflijn zit. Achterdiff maakt echter geluid, een niet al te harde maar wel hoorbare hoge fluittoon. Bij gas geven en bij gas los. En wat schrapen in lange, wat scherpere bochten. Dacht in eerste instantie dat het de tussenbak i.c.m. wiellagers was, maar schijnt dus het diff te zijn.
Het is nu nog niet erg, dus ik zoek wat ervaringsadvies voor ik hem weg breng. Wordt dit uiteindelijk het gehele diff vervangen, of kunnen er lagers of andere onderdelen worden vervangen? Ervaringen met zelf doen misschien? Iemand ideeën?
Ik weet niet of er in 2002 al Rover achterassen werden gemonteerd onder de 110. Ik heb een Td5 uit 2001 en daar zit nog een Salisbury achteras onder.
In geval van een Rover differentieel (net zo een als bij de vooras) is deze makkelijk zelf te vervangen; meenemers losdraaien steekassen eruit trekken, de aandrijfas losmaken, de moeren van het differentieel losdraaien en je pakt het hele differentieel er onder uit.
En dan kan het differentieel gereviseerd worden.
In geval van een Salisbury differentieel is het veel minder eenvoudig en eigenlijk niet zelf te doen. Dan heb je spreidgereedschap nodig om het differentieelhuis op te rekken zodat je de verschillende onderdelen eruit kunt halen. En tijdens montage moet je zorgen voor een correcte afstelling.
Maar een Salisbury achteras geeft doorgaans geen problemen, indien deze voorzien is van voldoende en de juiste cardanolie (GL-5, vanwege de hypoïd overbrenging).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht