Wie heeft ervaring mat het zelf maken van oliekering plaatsing gereedschap
Ik heb in het verleden de nokkenas en krukas oliekeringen vervangen zonder speciaal gereedschap, en ze lekken nog steeds.
Nu lekt ook de salisbury pinion oliekering, die ik wil gaan vervangen. Maar zonder gereedschap ben ik bang dat ook deze kering blijft lekken. Ik heb een draaibankje en tijd om de tools te maken, maak ik weet de maten niet.
Voor mij is de belangrijkste maat de afstand die de tool de oliekering in zijn omhulsel drukt, de overige maten kan ik zelf opmeten aan de 110.
Dus iemand die me kan helpen aan de afmetingen van de onderstaande „special tools”
crankshaft oil seal LRT-12-079
camshaft oil seal LRT-12-082
Pinion Oil Seal LRT-51-002
Steef
Defender 110 300TDI `98
oliekering plaatsing gereedschap
oliekering plaatsing gereedschap
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
-
Roger B.
Re: oliekering plaatsing gereedschap
in geval pignonkeerring
diameter tikkie minder dan flens die in keerring loopt
tool moet hol zijn pignonas moet er in diameter en lengte in passen
stuk dat in keerring moet is pakweg mm meer dan dikte keerring
dan stuk met diameter iets minder dan buitendiameter keerring. dikte van dit stuk is op te meten bij de gemonteerde kreerring ( hoe diep tov rand difhuis)
overigens is het belangrijker dat de ring recht erin zit dan de exacte diepte... als er een groefje in de flens zit en je kunt of wil geen nieuwe zetten... is het zelfs beter de ring dieper te zetten of iets minder diep voor zover dat gaat natuurlijk
dan stuk met diameter iets minder dan buitendiameter keerring. dikte van dit stuk is op te meten bij de gemonteerde kreerring ( hoe diep tov rand difhuis)
overigens is het belangrijker dat de ring recht erin zit dan de exacte diepte... als er een groefje in de flens zit en je kunt of wil geen nieuwe zetten... is het zelfs beter de ring dieper te zetten of iets minder diep voor zover dat gaat natuurlijk
gone
Bij een salisbury pinion keerring past ook een pijpsleutel voor de naafmoeren
(wel de ronde kant naar de pinion en niet de 6-kant kant
)
groetjes, Fenna
(wel de ronde kant naar de pinion en niet de 6-kant kant
groetjes, Fenna

-
Roger B.
jawel, past wellicht wel, maar sla je de keerring er dan ook recht in, of kan ie er nog steeds scheef in?
de tooling heeft een rand die tegen het huis komt waardoor de ring dus recht komt te zitten
de tooling heeft een rand die tegen het huis komt waardoor de ring dus recht komt te zitten
gone
Het is uiteraard geen fool-proof methode met zo'n pijpsleutel, het gebruik ervan vraagt enige finesse...
Heb m zelf wel gebruikt en de salisbury pinion is sindsdien een van de lekvrije plaatsen van mijn 109
groetjes, Fenna
Heb m zelf wel gebruikt en de salisbury pinion is sindsdien een van de lekvrije plaatsen van mijn 109
groetjes, Fenna

Met een special tool kun je een keerring er ook wel scheef inmeppen. Als het je met die pijpsleutel niet lukt gaat het met een special tool grote kans ook niet lukken........
Gewoon zo erin tikken gaat ook best zolang je maar rustig en secuur werkt.
Special tools zijn vaak gericht op het verkorten van montagetijd, niet noodzakelijkerwijs op het beter kunnen. En je hoeft niet te weten hoe diep de keerring moet omdat het tool dat onthoud....
Gewoon zo erin tikken gaat ook best zolang je maar rustig en secuur werkt.
Special tools zijn vaak gericht op het verkorten van montagetijd, niet noodzakelijkerwijs op het beter kunnen. En je hoeft niet te weten hoe diep de keerring moet omdat het tool dat onthoud....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
fenix2 schreef:Het is uiteraard geen fool-proof methode met zo'n pijpsleutel, het gebruik ervan vraagt enige finesse...
groetjes, Fenna
Hoi Fenna,
Dank je voor de tip ik heb hier een wielnaaf sleutel liggen, maar ik ben bang dat het dunne blik van de kering beschadigd. Heb jij hem met een schroef en moer of met een hamer in het huis geperst?
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
Roger B. schreef:in geval pignonkeerring
Hoi Roger,
Dus gewoon zonder tooling proberen, goed idee overigens om de mogelijkheid te hebben de kering dieper te plaatsen bij ingesleten assen, dank je.
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
Kwestie van er recht op zetten en dan met de hamer op je "specal service tool" tikken
Zachtjes tikken, rondom en constant met de vingertjes voelen. Als er groefjes in de as zitten, kun je eventueel een speedy sleeve gebruiken: doe maar googlen.
Hallo Steef,
Dat deed ik met een blokje hout op de pijpsleutel en een vuisthamer. Met rustige tikjes heb ik de keerring netjes op zijn plekje gekregen.
groetjes, Fenna
Dat deed ik met een blokje hout op de pijpsleutel en een vuisthamer. Met rustige tikjes heb ik de keerring netjes op zijn plekje gekregen.
groetjes, Fenna