Forum,
Met het risico dat dit al 10x besproken is....
Vandaag dan even een stukje gereden met de Disco II. Op een gegeven moment werd het toch wel heet en op de snelweg is raampje open ook niet heel lekker... dus de airco aan (AUTO aan en econ uit). Het viel me op dat (met de temp op 16C en later op 'LO') er niet echt koude lucht uit komt maar meer een lucht die ik buiten ook heb als ik het raampje open heb.
Dus... mijn vragen (hoop dat iemand me kan helpen):
* Hoort dit soort lucht eruit te komen en wordt het niet koeler of is (hoop het niet) de airco kapot?
* Mocht die airco kapot zijn: wie weet een goed adres om het te laten maken (niet te duur svp en regio Amsterdam/Randstad als het kan).
Airco stuk?
Airco stuk?
Discovery II (1999).
Sit back, relax and enjoy the view!
Sit back, relax and enjoy the view!
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Airco stuk?
Een Disco2 koelt beduidend koeler dan dat, als je de airco aan hebt en lucht op de voorruit krijg je zelfs condens aan de buitenkant van de ruit net boven de ruitenwissers omdat de ruit zo koud wordt.
airco stuk.... dat kan varieren van een zekeringetje tot lekke condensor of verdamper of defecte pomp...
ik zou even bij een aircospecialist langs rijden voor een controle
airco stuk.... dat kan varieren van een zekeringetje tot lekke condensor of verdamper of defecte pomp...
ik zou even bij een aircospecialist langs rijden voor een controle
gone
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: Airco stuk?
Een eenvoudige controle van de airco: start de motor en voel onder de motorkap of de compressorleiding aan de bovenkant van de compressor ijskoud wordt. De andere wordt tegelijkertijd warm tot heet. Laat de airco draaien op low en schakel de recirculatie uit, kies de dashbordroosters, zet de blower op max. en laat de motor stationair draaien. Als het buiten rond de 20 graden is dan zal de uitstroomtemperatuur tot een graad of 7 dalen. Een prima waarde.
Verder heeft dit model Climate Control, deze regelt volledig automatisch de aanvoertemperatuur en roosterkeuze. Het is normaal dat de auto in sommige gevallen eerst de auto wat opwarmt, om vervolgens te gaan koelen. Controleer ook nog de luchtsensor links naast de stuurkolom, soms gaan deze kapot en krijgt de ECU de verkeerde informatie.
Groet, Chris
Verder heeft dit model Climate Control, deze regelt volledig automatisch de aanvoertemperatuur en roosterkeuze. Het is normaal dat de auto in sommige gevallen eerst de auto wat opwarmt, om vervolgens te gaan koelen. Controleer ook nog de luchtsensor links naast de stuurkolom, soms gaan deze kapot en krijgt de ECU de verkeerde informatie.
Groet, Chris
Re: Airco stuk?
Bij onze D2 was het m6 boutje dat in de magneetkoppeling in de pouli zit eruit gelopen. De magneetkoppeling hing er dus gewoon los in. Ander boutje erin en de airco deed het weer.
Het voornemen om er even wat locktite aan te doen zal wel blijven staan tot Roger weer eens in het Noorden komt.

Het voornemen om er even wat locktite aan te doen zal wel blijven staan tot Roger weer eens in het Noorden komt.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Thomas Td5
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34
Re: Airco stuk?
Ach, het kan zo simpel ook zijn als dat het gas op is. Wanneer is je airco voor het laatst bijgevuld?
Ik laat zelf altijd elke zomer bij de dealer (Jager in Purmerend) een airco beurt uitvoeren, is zomers altijd een aanbieding vanuit Land Rover. Voor vijf tientjes wordt de airco nagekeken en schoongemaakt. Mocht je gas op zijn (of er iets anders zijn) dan komt het dan wel aan het licht.
Ik laat zelf altijd elke zomer bij de dealer (Jager in Purmerend) een airco beurt uitvoeren, is zomers altijd een aanbieding vanuit Land Rover. Voor vijf tientjes wordt de airco nagekeken en schoongemaakt. Mocht je gas op zijn (of er iets anders zijn) dan komt het dan wel aan het licht.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Airco stuk?
gas op is dus lekkage.... bij een d2 wil een leiding die links naast de radiateur door schuimrubber loopt, op die plek nogaleens doorroesten heb ik begrepen
gone
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Re: Airco stuk?
Wat zelf makkelijk te controleren is:
Slaat de airco pomp wel aan? Er zit een magneetkoppeling op. De spleet hiertussen mag niet te groot zijn Deze is af te stellen met ringen. Het kan ook zijn dat de airco leeg is dan draait de pomp ook niet. Of de sensor is defect en denkt dat het systeem leeg is.
Bij een airco boer kunnen ze het syteem eerst wel even op druk zetten om te controleren of er geen lekkage in het systeem zit.
Tip voor de volgende keer... Laat de airco gewoon altijd aan. Er zit ook een smeer middel in. Als je de airco uit hebt smeert het syteem dus niet!
Slaat de airco pomp wel aan? Er zit een magneetkoppeling op. De spleet hiertussen mag niet te groot zijn Deze is af te stellen met ringen. Het kan ook zijn dat de airco leeg is dan draait de pomp ook niet. Of de sensor is defect en denkt dat het systeem leeg is.
Bij een airco boer kunnen ze het syteem eerst wel even op druk zetten om te controleren of er geen lekkage in het systeem zit.
Tip voor de volgende keer... Laat de airco gewoon altijd aan. Er zit ook een smeer middel in. Als je de airco uit hebt smeert het syteem dus niet!
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Re: Airco stuk?
Omdat anders afdichtjngen kunnen uitdrogen.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten