Ik krijg mijn 130 HCPU uit 2002 (TD5) maar niet in de difflock. Kan prima van hoog naar laag maar dat k@tpookje wil maar niet naar links....begin te twijfelen od er wel een lock op zit of net zoals bij mijn Disco2 uit 2004 die alleen Traction Control had...maar ik zie geen controlelampjes en het lijkt me onwaarschinlijk.
Olie in de bak is bijgevuld, dat niveau stond duidelijk te laag maar heeft t probleem niet opgelost....
Wie o Wie kan hier iets over melden?
Difflock bij 130
- ToyRoverlander
Re: Difflock bij 130
Mechaniek zal wel gangbaar moeten worden gemaakt, vast gaan zitten door gebrek aan gebruik.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
-
Landmarcs
ToyRoverlander schreef:Mechaniek zal wel gangbaar moeten worden gemaakt, vast gaan zitten door gebrek aan gebruik.
Bij mijn oude 1999er Td5 ging het pookje van origine erg stroef, bijna alsof je iets stuk ging maken.
Met gepast geweld meermaals bedienen wil dan helpen. Als het mechaniek inmiddels door jaren onbruik verstoft is dan is het denkelijk raadzaam ook eens daar te kijken.
Bij mijn huidige Puma gaat alles een stuk lichter, alleen was er af fabriek iets niet helemaal goedgegaan zodat ie wel erg licht schakelde (hij zat eigenlijk nooit goed in de gears -- gewoon een dom boutje dat iets in de weg zat naar ik begreep). Nadat dat verholpen was bleef het licht schakelen alleen was het wel een stuk duidelijker dat het pookje ook iets deed.
Groeten MarcS
Heb voorheen ook problemen gehad met de diff lock.
Om hier goed bij te kunnen moet je eerst de tunnel verwijderen. Dit lijkt veel werk, maar is redelijk eenvoudig (tenminste bij mijn 110 uit 1989)
1ste vraag is of je het gevoel hebt dat de diff pook wel ver genoeg naar links en rechts kan.
Is dit het geval dan heb je mogelijk speling op het hevel mechanisme. Dit zit naast (buitenaan) de versnellingsbak.
Om dit te testen kun je ergens in de hevel even een clip loshalen en het hevel mechanisme verbreken.
Nu zou je met de hand de bak in diffstand moeten kunnen zetten (kleine horizontale heveltje voor aan de tussenbak). Het difflampje moet nu ook gaan branden.
Werkt dit wel dan heb je teveel hevel speling. Zelf heb ik dit voldoende verholpen door de kunststofbusjes in het hevel mechanisme te vervangen en de hevel iets anders af te stellen.
Zit de boel echt vast (geen speling) dan zou ik de hevel loshalen, veel WD40 op het eindheveltje op de tussenbaken en met gepaste kracht proberen de boel weer gangbaar te maken.
Om hier goed bij te kunnen moet je eerst de tunnel verwijderen. Dit lijkt veel werk, maar is redelijk eenvoudig (tenminste bij mijn 110 uit 1989)
1ste vraag is of je het gevoel hebt dat de diff pook wel ver genoeg naar links en rechts kan.
Is dit het geval dan heb je mogelijk speling op het hevel mechanisme. Dit zit naast (buitenaan) de versnellingsbak.
Om dit te testen kun je ergens in de hevel even een clip loshalen en het hevel mechanisme verbreken.
Nu zou je met de hand de bak in diffstand moeten kunnen zetten (kleine horizontale heveltje voor aan de tussenbak). Het difflampje moet nu ook gaan branden.
Werkt dit wel dan heb je teveel hevel speling. Zelf heb ik dit voldoende verholpen door de kunststofbusjes in het hevel mechanisme te vervangen en de hevel iets anders af te stellen.
Zit de boel echt vast (geen speling) dan zou ik de hevel loshalen, veel WD40 op het eindheveltje op de tussenbaken en met gepaste kracht proberen de boel weer gangbaar te maken.
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object
- arjan_de_jong
Harmz schreef:Heb voorheen ook problemen gehad met de diff lock.
Jouw defender komt uit 1989? Ik zou er dan niet van uit gaan dat je bij een.td5 hetzelfde zit.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
ik heb 0-komma-niks speling, echt geen beweging in te krijgen. De vorige eigenaar heeft dus waarschijnlijk niet gejokt toen hij vertelde dattie nooit serieus offroad is gegaan en de diff nooit heeft gebruikt. Dus zal kijken wat ik kan bereiken met WD40.... Kan ik daar van de onderkant bij of moet de middentunnel worden verwijderd en dan van bovenaf?
Je kan de rubberen afdekking waarde beide poken door steken eenvoudig optillen. De knop dan het kleine pookje er af schroeven en het rubber aan de grote pook laten hangen. Beide pookjes hebben ook weer een afdichting op de tandwielenbakken die er onder zitten. Deze zitten lekker strak, dus met een beetje vloeken krijg je ze er wel af. Later komt er nog tieren bij als je ze er weer op wilt krijgen, maar uiteindelijk lukt het wel. Als je e.e.z. nu toch open hebt, smeer dan de veertjes en geleidingen meteen, liefst met kopervet, dan werkt het voorlopig allemaal weer wat lichter.
-
Roger B.
zou juist geen kopervet gebruiken...alu, staal en kopervet....als daar vocht bij komt bevordert dat koper de corrosie van alu....en er is geen noodzaak om er kopervet voor te nemen
gone
Ah, dat wist ik niet. Ik dacht aan kopervet omdat gewone olie net niet genoeg de druk kan weerstaan die in dat "mechaniek" voorkomt. Dan maar lithiumvet of ATF gebruiken.