Roest!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Roest!

Berichtdoor Gerard4t » 19 Jun 2014, 08:41

Ik rij in een Defender TD5 110 rond (soms niet, dan ben ik meestal thuis).
Staal dat door inwerking van vocht van kleur aard en structuur verandert maakt mij meestal niet blij. Mijn waakzaam oog gaat dan ook regelmatig speurend rond en heeft al heel wat beginnend verdriet in de kiem weten te smoren.
Nu was ik even lekker er tussenuit en heb onderweg wat onderhoud aan het voertuig verricht. Hierbij kwam er een roestplek aan het licht waar ik deze niet zo snel had verwacht: onder de doorvoer van een ruitensproeierslangetje door het schutbord. Dit zit net onder het dashboard en er zit een doorvoertule omheen. De roest zit aan de interieurkant op het schutboard. Mijn twijfel hier is: heeft er ruitensproeiervloeistof gelekt, ik kan geen lekkage in het slangetje ontdekken, of heeft het roestmonster toevallig deze plek uitgezocht om zich stiekem uit te leven en moet de oorzaak ergens anders gezocht worden? Wie heeft er ervaring met roestende schutborden?

Landmarcs

Re: Roest!

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jun 2014, 08:58

Misschien is het (ook) een punt waar aan de buitenzijde 's winters meer "koeling" voorhanden is (bijv langs het sproeier-slangetje): dan heb je daar 's winters een koud punt op je schutbord en dus extra condens ?
Misschien is het gewoon kwaadaardig toeval.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 19 Jun 2014, 11:02

Een landrover roest op alle plekken waar gaten gemaakt zijn in de body. tyfusdingen! Ik heb het allang opgegeven, laat het lekker verder rommelen en vandaag of morgen pak ik de roller en krijgt hij een nieuw laagje.
Concentreer je op het chassis! Dat is een stuk belangrijker en roest net zo hard.
:lol:

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 19 Jun 2014, 11:08

COndens ahd ik nog niet aan gedacht. Ik ga het maar eens verder open maken en behandelen.
Het chassis is nog als nieuw, daar gaat elk jaar voor de winter een laagje op van een speciaal mengsel dat ik zelf maak van cameliaolie met bijenwas, verdund met wasbenziene. Dat spul spuit ik ook in het chassis en in alles wat hol is en van staal. Het enige aan te chassis dat wat roest heeft is de las van de achterbumper, maar dat is inmiddels ook goed behandeld. Verder krijgt alles wat schroefdraad heeft af en toe olie, dan wil het ook nog los als dat moet. Eigenlijk zou een defender 1 keer per jaar gedompeld moeten worden in een oliebad :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jun 2014, 13:11

af fabriek had ie altijd permanente olie behandrling.. maar ja.... jullie klaagden over vlekken op de oprit........
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Jun 2014, 13:36

Het schutbord roest eigenlijk overal wel. Bij de voetbakken, scharnieren, alle kabeldoorvoeren, onder het raam, etc.

Veel mensen zijn gefocust op het chassis maar dat rot veel minder snel dan het schutbord en is veel makkelijker te repareren....... :roll: :roll:

Mijn '08 had bij de naden van de voetbakken ook al aandacht nodig. Treurig...
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

conny

Berichtdoor conny » 20 Jun 2014, 11:20

nou nou, gerard, hij wordt wel vertroeteld, hoor. :D :D

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jun 2014, 12:42

Gerard4t schreef:COndens ahd ik nog niet aan gedacht. Ik ga het maar eens verder open maken en behandelen.

Overal waar je aan de buitenzijde extra afkoeling hebt krijg je binnen een koude-punt en dus versterkte condens.

Verder is er in echte winters ook nog de werking van vorst: Overal waar een beetje water tussen kan kruipen duwt dit de kieren open omdat het als ijs uitzet.
Is er een beginnend roest-plekje dan houdt dat vocht vast en daar werkt ijsvorming dan erg "goed" in het ruimte bieden aan de voortschrijdende roest.
Zeker als er sprake is van tussentijdse partiële dooi ... dan wordt dit effect steeds sterker. Ook de (schuim)rubbers die op allerlei plekken tussen de carrosseriedelen zitten en die prima lijken worden gewoon open gedrukt.
Enige wat dan een beetje helpt is alle naden aan de buitenzijde zo dicht-kitten dan er geen ijs klem kan komen te zitten (en een slabbetje voor de radiator 's winters: met wat geluk wordt het in het motor-ruim tegen het schutbord warm genoeg om alles te laten dooien en opdrogen).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”