Ik wil mijn originele, niet verstelbare Panhard Rod vervangen door een verstelbare. (Ik heb mijn Defender 110 2" verhoogd en vervang ook de standaard stuurstangen voor HD stuurstangen)
Zijn er ook Heavy Duty Panhard stangen of zijn de standaard stangen voldoende?
Bij TerraFirma (TF256) en Paddock kom ik nergens de HD versie tegen.
Paddock heeft 2 versies, de PM010 en de Britpart DA1110, het verschil is mij niet duidelijk. (alleen de kleur polybushes, geel of oranje)
Kun je de Panhard stang zelf op de juiste lengte instellen, of kan dit alleen in combinatie met uitlijnen?
zijn er Heavy Duty Panhard rods?
zijn er Heavy Duty Panhard rods?
Groeten, Guido
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
Defender 110 TD5 camper
-
Roger B.
Re: zijn er Heavy Duty Panhard rods?
lengte van de panhardstang heeft geen invloed op de (instelbare) uitlijning, alleen op de stand van het stuur bij rechtuit. maar dat kun je ook zonder uitlijnapparatuur zelf afstellen
(leg ik je wel een keer uit als we bij de auto staan)
HD panhardstang.... lijkt me vrij overbodig, die stang rij je niet echt simpel krom zoals stuur en spoorstangen die veel lager liggen dan de panhard stang.
(leg ik je wel een keer uit als we bij de auto staan)
HD panhardstang.... lijkt me vrij overbodig, die stang rij je niet echt simpel krom zoals stuur en spoorstangen die veel lager liggen dan de panhard stang.
gone
Het voordeel van heavy duty is dat je breekpunt verlegt. Zoals bij de heavy duty stuurstangen: de stang gaat niet krom maar het stuurhuis gaat naar de klote. Dan vervang ik liever een stang. 
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- JoostKenya
Guido schreef:Ik wil mijn originele, niet verstelbare Panhard Rod vervangen door een verstelbare. (Ik heb mijn Defender 110 2" verhoogd en vervang ook de standaard stuurstangen voor HD stuurstangen)
Is dat wel nodig bij 2'' verhoging?
Mijn Defender voorkant is ook 2'' verhoogd en de vooras staat nog steeds in het midden van het chassis. Wat sterkte betreft is de standaard Panhard stang heel sterk. Als ik het zo inschat is een instelbare minder sterk.
-
Landmarcs
JoostKenya schreef:Guido schreef:Ik wil mijn originele, niet verstelbare Panhard Rod vervangen door een verstelbare. (Ik heb mijn Defender 110 2" verhoogd en vervang ook de standaard stuurstangen voor HD stuurstangen)
Is dat wel nodig bij 2'' verhoging?
Mijn Defender voorkant is ook 2'' verhoogd en de vooras staat nog steeds in het midden van het chassis. Wat sterkte betreft is de standaard Panhard stang heel sterk. Als ik het zo inschat is een instelbare minder sterk.
Mij lijkt dat je heel makkelijk, met wat basis meetkunde kunt uitrekenen hoeveel de verplaatsing van de as wordt tgv 2 inch verhoging.
Zo vanuit de luie leunstoel inschattend is de Panhard-stang misschien wel 40 inch lang (van buitenkant chassis tot buitenkant chassis): 2 inch verhoging geeft dan nog geen 1,5 mm verplaatsing (als ik een lengte van 35 inch aanhoud).
Die 1,5 mm verplaatsing heb je ook bij (ruim) 2 inch in of uitveren. Het enige "probleem" is dat bij nog verder uitveren na de verhoging de zijdelingse verplaatsing steeds groter wordt, maar daar helpt een verlengde Panhard-stang niet aan, dat komt door de scheefstand tgv. de verhoging.
Groeten MarcS
PS Gezien de geringe verstel-lengte zou je voor de verstelbaarheid ook een oplossing met een excentrische bus kunnen hebben, dan leidt de verstelbaarheid niet snel tot aantasting van de sterkte.
- JoostKenya
MarcS heeft ons dus voorgerekend dat het niet nodig is op een normale Defender bij 2''.
Bij meer verhoging is het een veel betere oplossing het ophangpunt van de Panhard stang aan het chassis te verlagen (eventueel met als gevolg een instelbare Panhard stang om de positie kloppend te krijgen). Anders krijg je bij de volgende manoeuvre vreemde effecten tijdens de landing:
Bij meer verhoging is het een veel betere oplossing het ophangpunt van de Panhard stang aan het chassis te verlagen (eventueel met als gevolg een instelbare Panhard stang om de positie kloppend te krijgen). Anders krijg je bij de volgende manoeuvre vreemde effecten tijdens de landing:
-
Roger B.
je kunt je natuurlijk afvragen hoeveel mensen met hun auto gaan vliegen en dan bij het landen last van teveel verplaatste as hebben
maar een vraag Joost...... als je het montagepunt van de panhardstang mee verlaagd.....waarom zou je dan nog een verstelbare stang plaatsen? als die bij 2inch verhoging al niet nodig is...dan hoef je je niet heel veel zorgen te maken over de nauwkeurigheid van je verlaging van dat punt tov de toegepaste verhoging.....
maar een vraag Joost...... als je het montagepunt van de panhardstang mee verlaagd.....waarom zou je dan nog een verstelbare stang plaatsen? als die bij 2inch verhoging al niet nodig is...dan hoef je je niet heel veel zorgen te maken over de nauwkeurigheid van je verlaging van dat punt tov de toegepaste verhoging.....
gone
- JoostKenya
Roger B. schreef:maar een vraag Joost...... als je het montagepunt van de panhardstang mee verlaagd.....waarom zou je dan nog een verstelbare stang plaatsen?
Heel simpel, als het nieuwe montage punt precies onder het oorspronkelijke ligt kan je met de originele toe. Ligt het punt iets naar links of naar recht door welke reden dan ook, dan heb je iets anders of iets verstelbaars nodig.
Ik heb trouwens slechte ervaring met verstelbare Panhard stangen met rod-ends. De auto hierboven heeft er zowel voor als achter één. Maar blijkbaar weer niet sterk genoeg. Want voor heb ik de panhard stang gebroken doordat ie een te grote boog om het diff maakte. En ik heb ook een keer een rod-end gebroken door een klap op een grote steen. Dat was met een originele stang nooit gebeurd.
Bedankt voor jullie inbreng, Ik handhaaf de originele panhard rod en vervang alleen de oude rubbers voor polybushes.
Groeten, Guido
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 TD5 camper