Goeie morgen,
Volgende vraag aan de puma kenners: een vriend belde me gisteren en vertelde me dat zijn puma motor was overleden volgens de dealer.
defender 110 met 1 ton op de klok.
de geraadpleegde dealer en een collega riepen gelijk: zal wel verkeerde olie ingegaan zijn, dan heb je binnen 100 km problemen. De def. heeft niet lang geleden een beurt gehad bij een universeel garage, geen kleine prutser. Niet lang na de beurt begon het extreem roken en slecht starten.
schade aanwezig volgens de flying docter van landrover: kromme kleppen? 2 cylinder bussen/liners gescheurt distributie tandwiel en ketting zo goed als weg. Dat eerste is dan natuurlijk een gevolg van het tweede dat is begrijpelijk. Is dit verhaal bekent? olie wissel icm suppersnelle afbraak van distrubutie? of kunne hier andere zaken spelen.
Castrol komt vandaag een olie monster nemen om de aard van de gebruikte olie vast te stellen, en de dealer heeft al een voorlopige opgave gedaan 10 duizend euro voor het plaatsen van een revisie motor.
Wie heeft wat ervaringen met deze problematiek?
marco
defender puma motor en oliegevoeligheid?
-
marcovanturnhout
-
Roger B.
Re: defender puma motor en oliegevoeligheid?
10 mille is een hoop geld voor het plaatsen van een nieuwe motor...... zeker als het een ruilmotor betreft
weet wel adressen waar het prima gebeurd voor minder geld.
Daarnaast kun je je afvragen of een ruilmotor noodzakelijk zou zijn. Het lijkt me stug dat een distributietandwiel en ketting heel snel (maar ja wat is vrij snel na de beurt? 100km, 1000km, 10.000km?) zo ver aan gort zou gaan van een kleine afwijking in olie. ( ik ga er van uit dat er toch in ieder geval min of meer de juiste olie in gegaan is)
Laat je in ieder geval niet met een kluitje het riet in sturen omdat er geen castrol in zou zitten
weet wel adressen waar het prima gebeurd voor minder geld.
Daarnaast kun je je afvragen of een ruilmotor noodzakelijk zou zijn. Het lijkt me stug dat een distributietandwiel en ketting heel snel (maar ja wat is vrij snel na de beurt? 100km, 1000km, 10.000km?) zo ver aan gort zou gaan van een kleine afwijking in olie. ( ik ga er van uit dat er toch in ieder geval min of meer de juiste olie in gegaan is)
Laat je in ieder geval niet met een kluitje het riet in sturen omdat er geen castrol in zou zitten
gone
Over wat voor leeftijd hebben we het hier? En praten we over een 2.2 of over een 2.4?
Anders wordt het wel heel lastig om iets zinnigs te zeggen. Een nieuw 2.4 blok koste een maat van me 5000 euro ex montage. Dat hebben we zelf gedaan en koste ons twee dagen.
Van der Zweerde adverteert regelmatig met gereviseerde 2.4 blokken dus ik zou daar zeker even m'n licht opsteken over kosten en mogelijkheden van een revisie en wat een ander blok kost. Dat praat een stuk makkelijker met de dealer. http://autobedrijfvanderzweerde.nl/inde ... puma-motor
Anders wordt het wel heel lastig om iets zinnigs te zeggen. Een nieuw 2.4 blok koste een maat van me 5000 euro ex montage. Dat hebben we zelf gedaan en koste ons twee dagen.
Van der Zweerde adverteert regelmatig met gereviseerde 2.4 blokken dus ik zou daar zeker even m'n licht opsteken over kosten en mogelijkheden van een revisie en wat een ander blok kost. Dat praat een stuk makkelijker met de dealer. http://autobedrijfvanderzweerde.nl/inde ... puma-motor
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Voordat je iets gaat doen zou ik sowieso contact op nemen met de garage waar de laatste beurt gedaan is. Een ander kan vinden en roepen wat hij wil en er van alles aan versleutelen. Mocht je degene die de olie er in heeft gedaan er op aan willen spreken dan moet die wel redelijk zeker kunnen zijn dat het zijn werk is dat voor de problemen heeft gezorgd. Anders verwacht ik dat hij niet echt mee wil denken over een oplossing zeker als er sinds de beurt maar zo weinig is gereden...
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Blijkbaar loopt de distributieriem in de olie (zie het verhaal problemcar), dus dan moet OF de riem een speciale variant zijn OF de olie moet en speciale dope hebben, anders loopt zo'n riem gewoon aan gort
Dat heeft het bedrijf dat de auto een beurt gaf, waarschijnlijk niet geweten. Ik had er ook nog nooit van gehoord. Domme yanks. Blijkbaar zijn er ook transits met een ketting in plaats van die riem.
Dat heeft het bedrijf dat de auto een beurt gaf, waarschijnlijk niet geweten. Ik had er ook nog nooit van gehoord. Domme yanks. Blijkbaar zijn er ook transits met een ketting in plaats van die riem.
-
Roger B.
problemcar gaat over 1,8 in een connect......, de puma (de 2,4 iig) heeft een ketting heb ik begrepen
gone
-
marcovanturnhout
het betreft een 2007 110stawag 2,4 import duitsland.
Klaarblijkelijk heeft de distributie het probleem veroorzaakt,ketting is uitgelopen en tandwiel is zwaar afgesleten, ketting is over de tanden gesprongen! Is dit iets wat vaker voor komt bij zo'n relatief lage km stand?
ik kan me niet voorstellen dat een keer geen castrol erin dit tot gevolg heeft
marco
Klaarblijkelijk heeft de distributie het probleem veroorzaakt,ketting is uitgelopen en tandwiel is zwaar afgesleten, ketting is over de tanden gesprongen! Is dit iets wat vaker voor komt bij zo'n relatief lage km stand?
ik kan me niet voorstellen dat een keer geen castrol erin dit tot gevolg heeft
marco
- arjan_de_jong
Ford is wel redelijk precies met welke olie je er in mikt. Als er 5W30 voorgeschreven staat dan moet je er geen 5W40 in mikken of iets dergelijks.
Maar het lijkt me sterk dat de distributie ketting verloopt door verkeerde olie.
Maar het lijkt me sterk dat de distributie ketting verloopt door verkeerde olie.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
-
Roger B.
marcovanturnhout schreef:ik kan me niet voorstellen dat een keer geen castrol erin dit tot gevolg heeft
marco
ik zelfs niet als je van begin af aan een ander merk geschikte olie gebruikt.....Als landrover morgen een contract sluit met een andere olieleverancier is geheid binnenkort olie van dat merk voorgeschreven
gone