Accu/dynamovraag

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw

Re: Accu/dynamovraag

Berichtdoor ppw » 11 Jun 2014, 20:57

hmm, ok, maar als je accu vol zit, en je hebt een diesel, dan heb je hoeveel volt ?en m'n lichten zitten middels een zweedse relais, direct op de dynamo ( zo min mogelijk verlies, toch?)
zit er dus nu aan te denken om een extra redtop middels een Cyrix , en daar een 1500W omvormer op te zetten, lier ( Warn met een Albright, met 35MM kabels op m'n startaccu en een hoofdschakelaar( heb alles al , maar nog niet aangesloten :roll: )
is dat wijs? en kan ik er evt. ook nog een zonnecel op dak bij zetten met een relais voor druppelladen?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jun 2014, 21:08

ppw schreef:hmm, ok, maar als je accu vol zit, en je hebt een diesel, dan heb je hoeveel volt ?en m'n lichten zitten middels een zweedse relais, direct op de dynamo ( zo min mogelijk verlies, toch?)
zit er dus nu aan te denken om een extra redtop middels een Cyrix , en daar een 1500W omvormer op te zetten, lier ( Warn met een Albright, met 35MM kabels op m'n startaccu en een hoofdschakelaar( heb alles al , maar nog niet aangesloten :roll: )
is dat wijs? en kan ik er evt. ook nog een zonnecel op dak bij zetten met een relais voor druppelladen?

Dan toch maar die afwas-teiltjes.

Spanning is als het hoogteverschil tussen twee teiltjes, stroom is evident: de breedte van de stroom van het hoge naar het lage teiltje (en vermogen is stroom maal spanning).

Je dynamo zal, als ie goed is proberen de boordspanning op 14,een beetje (of 13,veel) te brengen ... alsof er een kraan is op die hoogte" je krijgt het teiltje niet hoger gevuld. Als de kraan uitstaat zakt het teiltje tot 12,6 V in rust. Zet je (heel) veel verbruikers aan dan zal de dynamo het bovenste teiltje niet op peil kunnen houden. En ... als er iets de stroom van dynamo naar het teiltje in de weg zit ... dan krijg je vreemde effecten. Met extra teiltjes los je je probleem dan niet op, het duurt alleen langer voordat het probleem een echt probleem is.
Dat is het zo ongeveer in een amuse gueule.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Jun 2014, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

ppw

Berichtdoor ppw » 11 Jun 2014, 22:01

Zoooo, dat snap ik!! Dank Marc!!
Zal maar eens gaan meten morgen, anders heb ik een walking diner :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Terug naar “Techniek”