ruitenwisserpobleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Everhard Mulder
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12

ruitenwisserpobleem

Berichtdoor Everhard Mulder » 09 Jun 2014, 00:36

Ik heb een defender uit 1991. Vandaag zette ik de ruitenwissers aan (de auto voor me spoot zijn raam schoon en ik kreeg druppels op mijn voorruit) en opeens sloegen de ruitenwissers "vast" in de meest verticale stand. Dat kostte kennelijk veel stroom want mijn voltmeter stond opeens op een kwart. Met de hand duwde ik de ruitenwissers verder en toen schoten ze los. Met natte ruit is er geen probleem: dan werken ze probleemloos. Maar met een droge ruit, slaan ze nu telkens in de verticale stand, vast.
Vraag: kent iemand hiervan de oorzaak en vooral: wat kan ik hieraan doen??
Dank!
Everhard Mulder

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: ruitenwisserpobleem

Berichtdoor Roger B. » 09 Jun 2014, 06:48

soortgelijke problemen zijn al vaker aan bod geweest.
Doorgaans is de oorzaak te zoeken in het fantastisch doordachte ruitenwissermechaniek... de asjes roesten vast of bijna vast en geven teveel weerstand. je kunt proberen de boel gangbaar te krijgen, je kunt proberen het mechaniek gedeeltelijk te vervangen, maar de beste resultaten behaal je met een compleet nieuw mechaniek.

(dat je spanningsmeter zo ver inzakt komt doordat een stilgehouden elektromotor (dat is immers wat er met je ruitenwissermotor gebeurd is) een bijna kortsluiting is en dus veel stroom trekt... wat ik vreemder vind is dat je accuspanning daarvan ZO erg inzakt en dat er daarbij geen zekering geklapt is (dus de stroom niet extreem hoog was) Ik zou de accu ook eens laten doormeten
gone

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: ruitenwisserpobleem

Berichtdoor Erik Peters » 09 Jun 2014, 07:47

Roger B. schreef:(dat je spanningsmeter zo ver inzakt komt doordat een stilgehouden elektromotor (dat is immers wat er met je ruitenwissermotor gebeurd is) een bijna kortsluiting is en dus veel stroom trekt... wat ik vreemder vind is dat je accuspanning daarvan ZO erg inzakt en dat er daarbij geen zekering geklapt is (dus de stroom niet extreem hoog was) Ik zou de accu ook eens laten doormeten

Die voltmeter zit achter het dashboard verbonden middels niet al te dikke draden met een + draad. De ruitenwissermotor zit daar 'vlak bij' (misschien wel aan dezelfde plus?). Kan het niet zo zijn dat daardoor de voltmeter zo heftig reageert (en dat de accuspanning niet zo ver terug valt als de voltmeter aangeeft)?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: ruitenwisserpobleem

Berichtdoor Roger B. » 09 Jun 2014, 09:17

zou kunnen uiteraard, maar je accu effe laten testen kan geen kwaad en kan voorkomen dat je onverwacht met een platte accu stil staat natuurlijk
gone

Everhard Mulder
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12

Re: ruitenwisserpobleem

Berichtdoor Everhard Mulder » 09 Jun 2014, 15:49

De accu is goed. Mijn vraag nu is: hoe krijg ik de zaak gangbaar? Ik kan makkelijk bij de asjes, maar hoe kom ik van binnen bij het mechaniek? Dashboard eraf of zo?

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: ruitenwisserpobleem

Berichtdoor Roger B. » 09 Jun 2014, 17:50

je sleutelt vaker zelf.... overweging al eens gemaakt om ergens een werkplaatshandboek vandaan te halen?

als ik me goed herinner hoeft alleen de bovenrand er vanaf en de linker onderhoek lhd
gone

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: ruitenwisserpobleem

Berichtdoor Roger » 09 Jun 2014, 18:13

Is inderdaad al heel vaak aan de orde geweest, dus met zoeken kom je zelfs hier al een heel eind zonder werkplaatsboek.

Bovenrand en rechts dasboard loshalen tot een beetje verder dan het midden. Daarna voorzichtig de boel naar voren trekken, zonder dat t breekt uiteraard en je kunt bij de motor etc komen. Zit rechts bij een LHD.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: ruitenwisserpobleem

Berichtdoor Roger B. » 09 Jun 2014, 18:26

euhhh bij een Td5 zit ie rechts ja.... maar daarvoor bij de speaker links bij lhd
gone

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: ruitenwisserpobleem

Berichtdoor Roger » 09 Jun 2014, 23:12

Aaah, sorry, verkeerd gelezen, had in gedachte een 2001, maar is 10 jaartjes eerder geboren.

:oops:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: ruitenwisserpobleem

Berichtdoor arjan_de_jong » 10 Jun 2014, 07:13

de spanning zal zeker in zakken. en er zal een grotere stroom gaan lopen. het ligt een beetje aan hoe lang hij vast zit maar denk dat de stroom niet hoog genoeg is om de xekerimg gelijk te laten knallen.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten