Hoe zit dat nu met smeerolie D3 -koppeling en transferbox?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Glenn

Hoe zit dat nu met smeerolie D3 -koppeling en transferbox?

Berichtdoor Glenn » 08 Jun 2014, 17:51

Beste LR collega's,

Er is zeer weinig info te vinden over de juiste smeerolie die nodig is om de manuele versnellingsbak en de transferbox te vullen bij de Discovery 3 2.7TDV6...

Ik heb al uren speurwerk verricht om eigenlijk eens smeerolie te vinden die door de fabrikant voorgeschreven is...buiten die uiterst dure liter flesjes bij de dealer. Daar kan nu toch geen goud in zitten dacht ik.

1> Op de eerste plaats had ik rechtstreeks contact met Shell en CASTROL, deze leveren de olie voor de
verdeelbakken van Magna Steyr. Volgens het boek moet er SHELL TF 0753 in. Dit is natuurlijk een intern
herkenningsnummer, net zoals de CASTROL BOT338 voor de ZF versnellingsbak. Daar raakt men niet
veel wijs uit.

2>Beide contacten zegden me natuurlijk te houden aan deze voorschriften van de fabrikant. Natuurlijk
kunnen zij niet op papier verklaren dat men bij de concurrent of zo olie kan kopen die voldoet aan
dezelfde specificaties.

3>Als ik dan bij mijn Olieleveranciers verder informeer, dan kunnen zij inderdaad de productnummers
vergelijken en aantonen dat dit overeenkomt met bepaalde olietypes. En dat er geschikte alternatieven
bestaan, waar ook afname van garages is voor diezelfde wagens (ook de ZF bak van BMW enz...)

4>In hoofdzaak gaat het hier dus over een volsynthetische olie met een viscositeit van 75W90. Wat de
andere specificatie betreft moet dit voor een manuele bak een MTF (manual transmission fluid) zijn met
een GL4 nummer, niet de GL5! Zo staat op deze olie ook de goedkeuring voor allerlei merken als ook de
ZF...
Zo heb ik als aanrader de TOPGEAR van Power MTF / GL-4 / 75W90 high performance gear oil
voorgeschreven geweest van de olieboer. Ik confronteerde hem met de vereisten van de Shell en Castrol
olie van landrover en hij heeft me eigenlijk wel kunnen overtuigen...

5> Ik ben ook geen voorstander om de olie te gebruiken zoals in de boek als 'lifetime'. Mijn bedoeling is
ook deze met regelmaat te vervangen (minstens elk jaar)

Zijn hier ook mensen die eventueel al gebruik hebben gemaakt van een alternatief en ervaringen hebben?

Graag lees ik jullie reacties.

Groetjes,
Glenn
Laatst gewijzigd door Glenn op 08 Jun 2014, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007

Thomas Td5

Re: Hoe zit dat nu met smeerolie D3 -koppeling en transferbo

Berichtdoor Thomas Td5 » 08 Jun 2014, 17:54

Staat zulke informatie niet in het handboek van de auto? Of als je misschien een dealer belt en de vraag stelt? Zij zouden het moeten weten lijkt me.

Glenn

Berichtdoor Glenn » 08 Jun 2014, 17:57

Dat is nu net wat ik bedoel, in m'n post staat dat er in het onderhoudsboek volgende olie is voorgeschreven:
Shell TF0753 en CASTROL BOT 338.

Dat is het hem nu juist... anders herlees je eens m'n berichtje...

Glenn

Berichtdoor Glenn » 09 Jun 2014, 15:52

Blijkbaar zijn er niet veel mensen die op deze vraag een gepast antwoord te geven?
Zijn hier oliekenners?

Groetjes,
Glenn

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Jun 2014, 15:57

Ik begrijp de vraag gewoon niet. :roll: :roll:

Je kent de specificaties van de olie die Land Rover voorschrijft maar die wil je niet gebruiken, dan neem je een andere olie met dezelfde specificaties. Wat is dan het probleem?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 09 Jun 2014, 16:04

Het wordt er inderdaad met de nieuwe modellen niet makkelijker op om een alternatief te vinden voor de versnellingsbak olie. Dat geldt ook voor de bak van de Puma.
En de olie van de dealer is duur (andere volsysnthetische olie trouwens ook)

Wellicht helpt de site van Kroon je verder?
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... s6-53-6-1/
en anders hun technische dienst wel!

Glenn

Berichtdoor Glenn » 10 Jun 2014, 16:28

De vraag was of de aangeraden olie wel degelijk mag gebruikt worden omdat de LR dealer en de fabrikant afraad om andere oliën te gebruiken dan de TF0753 en BOTT338...vandaar.

Volgens mij dus ook, als de specificaties voldoen maar ZF heeft zogezegd deze olie speciaal ontwikkeld voor de versnellingsbak en Magna Steyr zou dit ook zo doen...
daarom staat er nergens in de boek hoe de olie is samengesteld, zelfs de viscositeit staat er niet bij....vandaar mijn 'vraag' en opiniepeiling over het gebruik van alternatieven...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jun 2014, 17:04

tja, of je kiept er gewoon DIE olie in en dan kost het maar een paar euro meer :roll:

het is natuurlijk erg makkelijk voor Land Rover om te zeggen dat er niks anders in mag, dan hebben ze geen schuld als jij er toch iets anders in kiept..... en zelfs een oorzaak die garantie laat vervallen....
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 10 Jun 2014, 17:21

Niemand behalve de constructeur kan jouw vragen beantwoorden. En misschien kan de constructeur dat alleen na een duurtestprogramma.

Op dit forum kan je hooguit een antwoord krijgen van:
"Ik heb er iets anders ingegooid en de bak is nog steeds niet stuk"
of "Ik heb er iets anders ingegooid en nu schakelt ie beroerd"

Een olie boer kan de specificatie nagaan en dan met zijn kennis en ervaring en naar eer en geweten iets vergelijkbaars voorschrijven. Dat zal hoogstwaarschijnlijk prima voldoen, zeker as je het ook nog ververst.

Het falen van een versnellingsbak wordt beschreven met een bepaalde kans is de tijd, vergelijkbaar met de badkuipkromme. Als je er een mindere olie ingestopt dan zal de kans op falen toenemen. Maar dat betekent niet dat de bak per definitie meteen stuk gaat, het is een verhoogde kans. En daarom is het advies van dit forum automatisch nutteloos. Want niemand hier op dit forum heeft grondige analyse gedaan en heeft duurtesten uitgevoerd met een statistisch verantwoorde hoeveelheid versnellingsbakken met een andere olie.

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Jun 2014, 17:51

Niet dat Land Rover die duurtesten wel uitgevoerd heeft....... Anders hadden ze ook wel gemerkt dat bij de Puma bak de 5 en 6 minimaal smering krijgen bij hogere snelheden. :roll: :roll:

Of dat hebben ze wel ontdekt en ipv de bak te verbeteren hebben ze het hok begrenst op 130km/u. Klinkt eigenlijk ook wel aannemelijk..... :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”