Dieselmotor in Engelse "benzine" series-3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
GertJantH

Dieselmotor in Engelse "benzine" series-3

Berichtdoor GertJantH » 04 Jun 2014, 11:55

Mijn Milady Landy is door de (een of andere) vorige eigenaar voorzien van een dieselmotor, maar dat is niet op het Engelse kenteken vermeld.
Nu wil ik binnenkort de auto laten keuren en op NL-kenteken laten zetten, maar ja, de Engelse documenten vermelden de benzinemotor. Ik heb zojuist de RDW gebeld en zij geven aan dat ik een verklaring moet hebben van degene die de motor gewisseld heeft. Ik vrees dat ik die vorige eigenaar niet zal kunnen achterhalen.
Heeft iemand een suggestie hoe ik dit kan oplossen?
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

arjan_de_jong

Re: Dieselmotor in Engelse "benzine" series-3

Berichtdoor arjan_de_jong » 04 Jun 2014, 13:03

Ik heb verhalen genoeg gehoord dat mensen gewoon een blok ingebouwd hebben en gewoon zonder info er over naar de RDW gaan zonder problemen

Natuurlijk willen ze graag weten waar het blok uitkomt om te controleren of hij niet gejat is.

Mijn ervaring is dat je bij de RDW altijd verschillende verhalen krijgt... Ze spreken elkaar allemaal tegen.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Jun 2014, 13:27

arjan_de_jong schreef:Ik heb verhalen genoeg gehoord dat mensen gewoon een blok ingebouwd hebben en gewoon zonder info er over naar de RDW gaan zonder problemen

en ik heb verhalen gehoord van mensen die met een "samengesteld"voertuig uit engeland naar de RDW gingen en vervolgens een onderdelendonor hadden die geen kenteken meer krijgt.....

als er twijfel bestaat over de herkomst van het voertuig of onderdelen ervan is er kans dat de RDW er een PATkeuring op los laat.... en dat kan resulteren in inname van het kenteken (en heb ook al gehoord dat het voertuig in beslag genomen zou worden).

Dus het lijkt me verstandig om niet op de gok er heen te gaan met je auto, maar eerst alles wat je bij elkaar verzameld krijgt aan info over de herkomst van niet originele onderdelen van je auto bij elkaar te documenteren zodat je zoveel mogelijk van de eventuele twijfels ter plekke weg kunt nemen.
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Jun 2014, 14:50

Iedereen kent "verhalen". Ga je op de feiten af dan moet je de inspecteur aan kunnen tonen waar het blok vandaan komt en de inspecteur moet dat in z'n documentatie vermelden anders doet ie z'n werk niet en blijft ie in gebreke. Daar zit dus niet heel veel ruimte. :shock: :shock:

En laten we wel zijn, hoe weet je zeker dat het blok niet gejat is en je met andermans verdriet rondrijdt? :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Jun 2014, 14:56

op motornummer uitzoeken in welke auto die gelegen heeft en wat daar mee gebeurd is....

en dan nog is er een mogelijkheid dat niet alles geregistreerd is en bijvoorbeeld na sloop van het originele voertuig de motor in een andere auto gekomen is die wel gejat werd waarna de motor in jouw voertuig kwam...
gone

GertJantH

Berichtdoor GertJantH » 04 Jun 2014, 16:31

Roger B. schreef:op motornummer uitzoeken in welke auto die gelegen heeft en wat daar mee gebeurd is....

Hoe kan ik dat uitzoeken van een Engelse auto, Roger?
Is er ergens een register waar dat op te zoeken is?
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Jun 2014, 17:20

weet ik het, ik heb geen auto die verbouwd en geimporteerd is, dus nooit nodig gehad... je zou bijvoorbeeld eens kunnen proberen bij Land Rover nederland of direct bij Land Rover in Engeland...........

misschien dat "onze" geremigreerde engelsman iets voor je kan betekenen?
gone

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 04 Jun 2014, 21:51

het zou al schelen als er een factuur is tav de motor die er nu wel in ligt.... heb je een onderhoudsgeschiedenis bij de auto?

succes, Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jun 2014, 22:03

GertJantH schreef:
Roger B. schreef:op motornummer uitzoeken in welke auto die gelegen heeft en wat daar mee gebeurd is....

Hoe kan ik dat uitzoeken van een Engelse auto, Roger?
Is er ergens een register waar dat op te zoeken is?

Met een beetje geluk heb je in ieder geval nog de advertentie waarop je de auto bent gaan kopen, en met een beetje geluk staat daarin al genoemd dat er een dieselmotor in zit ? Dan heb je in ieder geval een bescheiden bewijsje. Hopelijk heb je ook iets van een koop-overeenkomst. Daarmee samen heb je in ieder geval een eerste aanwijzing mbt de herkomst -- en in ieder geval een bewijs dat er sprake is van een eerlijke aankoop en niet van een dubieuze heling.

Het is natuurlijk heel mooi dat de RDW een en ander goed controleert, maar tot voor kort gold er nog géén omgekeerde bewijslast, het nu ineens heel streng aan iedereen opleggen dat hij/zij maar moet aantonen dat het blok niet gestolen/geheeld is. Echter ... als de RDW-mannen het niet vertrouwen heb je wel een probleem, een lastig probleem.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Jun 2014, 22:14

zoals ik begrepen heb maakt het totaal niet uit hoe "legaal" en te goeder trouw jij de auto gekocht hebt.... als bij een PAT onderzoek bewijs, of sterke twijfel, is dat er gestolen delen aan je auto zitten heb je een probleem. ongeacht wat er in advertenties en aankoopcontracten staat.
gone

Terug naar “Techniek”