Wat voor blok heb je er in zitten nu? Je kan proberen om een niet meer bestaand kenteken erbij te zoeken van een auto waar zon blok in gezeten heeft.
Als je een blok van de sloop gehaald zou hebben kan je toch ook moeilijk weten uit wat voor een auto het blok afkomstig is? Vind ook raar dat ze dat dan perse willen weten. Misschien van een bevriende sloop een handgeschreven verklaring dat je daar een blok gekocht hebt.
Dieselmotor in Engelse "benzine" series-3
- arjan_de_jong
Re: Dieselmotor in Engelse "benzine" series-3
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
-
Landmarcs
Roger B. schreef:zoals ik begrepen heb maakt het totaal niet uit hoe "legaal" en te goeder trouw jij de auto gekocht hebt.... als bij een PAT onderzoek bewijs, of sterke twijfel, is dat er gestolen delen aan je auto zitten heb je een probleem. ongeacht wat er in advertenties en aankoopcontracten staat.
De wereld wordt zo snel nogal Kafkaësk.
Straks moet je nog bewijzen dat het blok dat altijd in je auto heeft gezeten wel het blok is dat jij zet dat het is.
Ja, Ja, d'r staan nrs op maar nrs zijn soms niet meer leesbaar (en administraties zijn niet onfeilbaar).
En ... verschillende revisiebedrijven zetten eigen nrs in een blok, zelfs al heb je een kenteken en VIN van de donor-auto dan hoeft het donor-blok nog niet origineel te zijn, zeker als de transplantatie-historie wat langer loopt en dus eerder al eens een motor-wissel heeft plaatsgevonden.
Om maar even een extreem voorbeeld te noemen: de oude 2,5 TD motoren waren nogal "gevoelig", en LandRover verving deze motoren als het een garantiegeval was dat een van de latere 2,5 TD's betrof door een Tdi200. Je hebt dan dus al een niet "passend" motorblok. Gebruik je zo'n motorblok in een andere auto en heb je VIN en kenteken-gegevens van de donor dan zal een beetje Sherlock makkelijk zeggen "Hier klopt iets niet".
Anyway, de les is wel dat je er goed aan doet om herkomst van motorblokken (en assen) goed te documenteren, een kwitantie met naam en toenaam van de verkoper en liefst met VIN en/of kenteken van het donor-voertuig (en koop je een heel voertuig, zet dan op de kwitantie zoveel mogelijk gegevens).
Groeten MarcS
Je kunt ervan vinden wat je wilt. Feit is dat een keurmeester moet weten waar een blok vandaan komt. De reden is simpel: in het verleden werden er heel veel Harly's, Land Rovers, Land Cruisers, etc als eigenbouw of restauratieprojecten aangeboden voor een kenteken.
Achteraf bleken veel van die "projecten" gewoon gejat te zijn en werd er alleen een ander frame of chassis gestoken. De RDW werkte dus feitelijk mee aan het omkatten en legaliseren van die voertuigen.
De ervaring leert dus dat de RDW bij alles op z'n hoede moet zijn.
Achteraf bleken veel van die "projecten" gewoon gejat te zijn en werd er alleen een ander frame of chassis gestoken. De RDW werkte dus feitelijk mee aan het omkatten en legaliseren van die voertuigen.
De ervaring leert dus dat de RDW bij alles op z'n hoede moet zijn.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Je kunt ervan vinden wat je wilt. .....
Da's altijd waar. Maarrrr ... ik zag gister weer, ik stond ernaast, hoe makkelijk je een auto overschrijft.
Nu weet ik tamelijk zeker dat het gister, in ieder geval bij die ene auto, om een correcte auto gaat waarvan bovendien een gewaardeerd lid alhier (en nu woonachtig in Cornwall) lang het onderhoud mocht doen.
Als je dus een tweede (of meerde-)hands auto koopt zou je eigenlijk motor- en asnummers moeten controleren (en dat is lastig want punt één niet altijd makkelijk af te lezen) en nog lastiger verifiëren gaat niet omdat er op de autopapieren niks over motornummer en/of assnummers staat.
Dus als je een auto koopt waar een motor inzit die met de papieren lijkt te kloppen dan kan nog steeds die motor langs dubieuze route in die auto terecht gekomen zijn (en geen haan die daar naar kraait). Als je dan in een later stadium die auto als donor gebruikt voor een "vreemde" motorwissel, dus een motorwissel waarvoor je langs de RDW moet dan heb je een "herkomst" en tegelijk ook niet.
Of te wel ... ik vind hier iets van ... (en ik snap best dat er ook wat gedaan moet worden aan al te creatief vervreemden en ombouwen van auto's en chassisnummers). Of met andere woorden: Het lijkt vrij veel op de gemeente Rotterdam die gewoon op basis van onvolledige info's en zonder checks inwoners uit de gemeentelijke administratie schrapte.
Groeten MarcS
Bedankt heren voor alle terugkoppeling.
Ik ga eerst de verkoper nog maar eens proberen te contacten, ik heb nog wel de mailwisseling met hem waarin hij aangeeft dat er, ondanks de registratie op benzine, een dieselmotor in zit.
Ik heb ook veel foto's van het restauratieproces, die kan ik gebruiken om aan te tonen dat er een dieselmotor in zat bij aankoop.
Overigens is er indertijd een inspecteur van de RDW bij mij thuis geweest omdat ik de rechtse veerhand (met chassisnummer) moest verwijderen, hij heeft toen ook foto's gemaakt en tijdelijke labels aan de auto gehangen, maar helaas niet aan de motor... Ik denk dat ik binnenkort ook maar eens bij de RDW in Roosendaal langsga om e.e.a. te bespreken vóór ik de auto voor de registratie aanbied, misschien kan ik dezelfde inspecteur weer te spreken krijgen.
Ik ga eerst de verkoper nog maar eens proberen te contacten, ik heb nog wel de mailwisseling met hem waarin hij aangeeft dat er, ondanks de registratie op benzine, een dieselmotor in zit.
Ik heb ook veel foto's van het restauratieproces, die kan ik gebruiken om aan te tonen dat er een dieselmotor in zat bij aankoop.
Overigens is er indertijd een inspecteur van de RDW bij mij thuis geweest omdat ik de rechtse veerhand (met chassisnummer) moest verwijderen, hij heeft toen ook foto's gemaakt en tijdelijke labels aan de auto gehangen, maar helaas niet aan de motor... Ik denk dat ik binnenkort ook maar eens bij de RDW in Roosendaal langsga om e.e.a. te bespreken vóór ik de auto voor de registratie aanbied, misschien kan ik dezelfde inspecteur weer te spreken krijgen.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
-
Landmarcs
GertJantH schreef:Bedankt heren voor alle terugkoppeling.
Als de foto's van het restauratieproces en die van de RDW-man nu beide ook de motor voldoende tonen dan heb je, samen met de mailwisseling, een aardige voet tussen de deur, dwz er is dan in ieder geval ruimschoots aannemelijk dat je het al langere tijd over dezelfde motor hebt.
Groeten MarcS
De afspraak met de RDW is idd een goed idee. zij zijn degene die de eisen stellen en je moeten adviseren over de keuring. verder is het handig om dan de afspraken op papier te krijgen zodat je idd niet afhankelijk bent van het krijgen van dezelfde keurmeester bij keuring.
Ik weet uit ervaring dat info opvragen bij de DVLA (Engelse RDW) lastig is. wij liepen bij de controle van de historie van een laro tegen het punt aan dat ze ons geen informatie mochten sturen omdat ze door onze Nederlandse nationaliteit niet konden controleren of we werkelijk waren wie we zeiden te zijn..
Ik weet uit ervaring dat info opvragen bij de DVLA (Engelse RDW) lastig is. wij liepen bij de controle van de historie van een laro tegen het punt aan dat ze ons geen informatie mochten sturen omdat ze door onze Nederlandse nationaliteit niet konden controleren of we werkelijk waren wie we zeiden te zijn..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Ik heb gisteren een bericht aan de DVLA (RDW in UK) gestuurd en vandaag al een antwoord retour:
Dear Mr ter Haar
Thank you for your email received on 5/6/14. Your email reference number is 2120083.
It is not possible to send a V5C UK Registration Certificate outside the mainland UK. You can apply for an export certificate by filling in Application for Certificate of Permanent Export form V756 (which you can download from http://www.gov.uk/taking-vehicles-out-of-uk) and returning to the address below:
DVLA
Swansea
SA99 1AG
Fax: 01792 788378
As the fuel type is wrong, please include a covering letter with the application for the export certificate.
You will receive your V561 Export Certificate within 6 weeks.
het lijkt erop dat dit mijn probleem gaat oplossen.
Ik houd jullie op de hoogte via dit forum.
Dear Mr ter Haar
Thank you for your email received on 5/6/14. Your email reference number is 2120083.
It is not possible to send a V5C UK Registration Certificate outside the mainland UK. You can apply for an export certificate by filling in Application for Certificate of Permanent Export form V756 (which you can download from http://www.gov.uk/taking-vehicles-out-of-uk) and returning to the address below:
DVLA
Swansea
SA99 1AG
Fax: 01792 788378
As the fuel type is wrong, please include a covering letter with the application for the export certificate.
You will receive your V561 Export Certificate within 6 weeks.
het lijkt erop dat dit mijn probleem gaat oplossen.
Ik houd jullie op de hoogte via dit forum.
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
-
Roger B.
toont nog steeds de herkomst van de motor niet aan.... maar het valt allicht minder op als op de papieren het juiste brandstoftype staat
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:toont nog steeds de herkomst van de motor niet aan.... maar het valt allicht minder op als op de papieren het juiste brandstoftype staat
De herkomst "UK" is dan in ieder geval vastgelegd. Wellicht kan zelfs het motornummer ingevuld/opgenomen worden?
Groeten MarcS