Heren,
Ik ben me hier in Br een beetje aan het oriënteren op het evt kopen van een RR P38 model
Altijd al een jongensdroom geweest, en de defender moet op hele korte termijn helemaal uit elkaar.
En dus dacht ik, beter een beetje meer geld uitgeven aan iets wat je altijd al mooi vond, ipv toch altijd nog en smak geld betalen voor een uno , fiesta , escort of weet ik veel wat voor hondehok uit het jaar nul en daar geirriteerd in rondrijden tot de defender weer in orde is.
Maar uiteraard hant het helemaal af van een aantal factoren......belangrijkste is uiteraard de financieele factor, maar daarna komt dan toch ook het technische verhaal.
Diesels zijn hier nooit op de markt verschenen in dit model. Dus blijft over de , ik meen V6 en V8 benzine.
Nu heb ik hier al eens zijdelings iets voorbij zien komen over slechte blokken? gekraakte blokken?
Iemand die me meer kan vertellen welke P38 motoren wel en welke niet?
Waar op te letten? enz
Luke
P38 orientatie
P38 orientatie
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: P38 orientatie
v6? nooit van gehoord in een p38.
voor zover mij bekend zijn er naast de diesels maar 4 opties
4.0 of 4.6 v8 met GEMS motormanagement (lucas) van 95 tot 99
of 4.0 of 4.6 met THOR motormanagement (bosch) van 99 tot einde
ik heb me laten vertellen dat slipped liners bij de Thor motoren minder voorkomt dan bij de Gems.
Slipped liners is het gevolg van te heet worden, vaak icm een scheurtje in het motorblok achter de liner (cilinderbus). het aluminium blok zet meer uit dan de stalen bus, en ook de aluminium zuiger zet meer uit. hierdoor kan de stalen bus iets verschuiven en komt er verbrandingsgas in de koelvloeistof.
Symptomen als bij lekke koppakking.
Als je internet geloofd heeft elke v8 het vroeger of later... maar dat moet je met een pot zout nemen. Alles valt of staat met het gebruik en het goed funktioneren van het koelsysteem.
Of een P38 een verstandige keuze is in brazilie.....tja...het is een auto bomvol elektronica met toch iets bovengemiddelde vraag om onderhoud, onderdelen en gereedschap, die in nl al veel vocht-, en daardoor door oxidatie veroorzaakte elektronicaproblemen heeft. trek zelf je conclusies.
je kunt die hele auto natuurlijk verkrachten om de problemen op te lossen.... op rangerovers.net zijn er een paar die ee n p38 op schroefveren hebben staan. de BECM eruit gehaald hebben en de motor vervangen hebben door een 200tdi of 300tdi.... maar dan heb je alleen het uiterlijk van een p38..
voor zover mij bekend zijn er naast de diesels maar 4 opties
4.0 of 4.6 v8 met GEMS motormanagement (lucas) van 95 tot 99
of 4.0 of 4.6 met THOR motormanagement (bosch) van 99 tot einde
ik heb me laten vertellen dat slipped liners bij de Thor motoren minder voorkomt dan bij de Gems.
Slipped liners is het gevolg van te heet worden, vaak icm een scheurtje in het motorblok achter de liner (cilinderbus). het aluminium blok zet meer uit dan de stalen bus, en ook de aluminium zuiger zet meer uit. hierdoor kan de stalen bus iets verschuiven en komt er verbrandingsgas in de koelvloeistof.
Symptomen als bij lekke koppakking.
Als je internet geloofd heeft elke v8 het vroeger of later... maar dat moet je met een pot zout nemen. Alles valt of staat met het gebruik en het goed funktioneren van het koelsysteem.
Of een P38 een verstandige keuze is in brazilie.....tja...het is een auto bomvol elektronica met toch iets bovengemiddelde vraag om onderhoud, onderdelen en gereedschap, die in nl al veel vocht-, en daardoor door oxidatie veroorzaakte elektronicaproblemen heeft. trek zelf je conclusies.
je kunt die hele auto natuurlijk verkrachten om de problemen op te lossen.... op rangerovers.net zijn er een paar die ee n p38 op schroefveren hebben staan. de BECM eruit gehaald hebben en de motor vervangen hebben door een 200tdi of 300tdi.... maar dan heb je alleen het uiterlijk van een p38..
gone
Re: P38 orientatie
Roger,
Ik kom hier voornamelijk advertenties tegen van 4.4 ltr en 4.6 ltr motoren, wele dat dan zijn is me niet helemaal duidelijk
Luke
Ik kom hier voornamelijk advertenties tegen van 4.4 ltr en 4.6 ltr motoren, wele dat dan zijn is me niet helemaal duidelijk
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: P38 orientatie
4.4 is een l332. de opvolger van de p38
thor of gems is bouwjaar afhankelijk. vanaf mj 99 is thor
thor of gems is bouwjaar afhankelijk. vanaf mj 99 is thor
gone
Re: P38 orientatie
Fijn met export modellen..... 
hier dus blijkbaar weer anders
http://carro.mercadolivre.com.br/MLB-55 ... -98-v8-_JM
http://florianopolis.olx.com.br/range-r ... -626367673
luke
hier dus blijkbaar weer anders
http://carro.mercadolivre.com.br/MLB-55 ... -98-v8-_JM
http://florianopolis.olx.com.br/range-r ... -626367673
luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re: P38 orientatie
Als advertentieteksten in Brazilië net zo serieus te nemen zijn als in Nederland dan hoef je niks te geloven.
Ik ben hier ook als zat D2's tegen gekomen van bijv 1997, LR322's die toch echt uit 2001 kwamen en er ook best uitzagen als een P38, 2 liter 300 tdi's en ga zo maar door.....
Ik heb een DSE gereden en dat was de fijnste wagen die ik ooit gehad heb. Nauwelijks problemen mee gehad tot ie vergat z'n wielen onder en het dak boven te houden.
Maar ik ken er ook een paar die er compleet op leeggelopen zijn en nu in een LandCruiser rijden en nog steeds pissig worden als ze een LaRo zien.

Ik ben hier ook als zat D2's tegen gekomen van bijv 1997, LR322's die toch echt uit 2001 kwamen en er ook best uitzagen als een P38, 2 liter 300 tdi's en ga zo maar door.....
Ik heb een DSE gereden en dat was de fijnste wagen die ik ooit gehad heb. Nauwelijks problemen mee gehad tot ie vergat z'n wielen onder en het dak boven te houden.
Maar ik ken er ook een paar die er compleet op leeggelopen zijn en nu in een LandCruiser rijden en nog steeds pissig worden als ze een LaRo zien.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: P38 orientatie
Sja, wat ik uit probeer te vinden hier, is welke versies van de P38 hier op de markt zijn verschenen, en hoe ik optisch gezien, in 1 oogopslag kan zien met welke motor we te maken hebben, en welke van de 2 motortypes dat scheurkwaaltje hadden.
Ik wil nl geen kat in de zak kopen uiteraard.
En zoals in de genoemde advertenties al te zien was.....op de adverteerders valt veelal niet te bouwen dus zal ik op mijn eigen kennis en intuitie af moeten gaan.
En dus wil ik van de hoed en de rand weten alvorens ik een lange reis ga maken om zo'n ding te kopen en er vervolgens achter te komen dat het niet was waar ik vanuit gegaan was.
Luke
Ik wil nl geen kat in de zak kopen uiteraard.
En zoals in de genoemde advertenties al te zien was.....op de adverteerders valt veelal niet te bouwen dus zal ik op mijn eigen kennis en intuitie af moeten gaan.
En dus wil ik van de hoed en de rand weten alvorens ik een lange reis ga maken om zo'n ding te kopen en er vervolgens achter te komen dat het niet was waar ik vanuit gegaan was.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re: P38 orientatie
Heb je hier wat aan? Kun je obv serienummer wat info mbt motortype ed over de auto krijgen
http://www.expeditiongear.co.za/cu5/Decoding%20your%20Land%20Rover%20VIN%20Number.aspx
http://www.expeditiongear.co.za/cu5/Decoding%20your%20Land%20Rover%20VIN%20Number.aspx
-----
'99 Defender 110 TD5
'90 Range Rover Classic 20th anniversary (te koop)
'02 Discovery TD5 (verkocht)
Check ons Croatia Trophy avontuur op http://www.muddog4x4.com
'99 Defender 110 TD5
'90 Range Rover Classic 20th anniversary (te koop)
'02 Discovery TD5 (verkocht)
Check ons Croatia Trophy avontuur op http://www.muddog4x4.com
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: P38 orientatie
voor zover mij bekend zijn er geleverd in de P38:
BMW M51 6 cil. lijnmotor 2,5 liter indirecte inspuiting

"Rover" V8 met GEMS motormanagement in 4,0 en 4,6 variant

"Rover" V8 met THOR motormanagement in 4,0 en 4,6 variant

voor het scheuren/los komen van de cilinderbussen maakt het helemaal niets uit of het een 4,0 of een 4,6 betreft. Ik heb me laten wijsmaken dat het bij de Thor motor minder voor zou komen dan bij de GEMS
kat in de zak weet je nooit.... doorgaans is een proefrit niet lang genoeg om er duidelijk in te krijgen dat ie last heeft van het probleem en kom je er achter als je de auto al gekocht hebt....of het gebeurt na een paar maanden en je hebt alsnog het probleem....
enige zekerheid (relatief) zou je hebben als ze aan kunnen tonen dat er een blok met T-liners in zit omdat dan het probleem opgelost is. maar dan is ie vast ook een stuk duurder
BMW M51 6 cil. lijnmotor 2,5 liter indirecte inspuiting

"Rover" V8 met GEMS motormanagement in 4,0 en 4,6 variant
"Rover" V8 met THOR motormanagement in 4,0 en 4,6 variant
voor het scheuren/los komen van de cilinderbussen maakt het helemaal niets uit of het een 4,0 of een 4,6 betreft. Ik heb me laten wijsmaken dat het bij de Thor motor minder voor zou komen dan bij de GEMS
kat in de zak weet je nooit.... doorgaans is een proefrit niet lang genoeg om er duidelijk in te krijgen dat ie last heeft van het probleem en kom je er achter als je de auto al gekocht hebt....of het gebeurt na een paar maanden en je hebt alsnog het probleem....
enige zekerheid (relatief) zou je hebben als ze aan kunnen tonen dat er een blok met T-liners in zit omdat dan het probleem opgelost is. maar dan is ie vast ook een stuk duurder
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten