Lekkage aan Stuurhuis op ingaande as (stuurkolom|)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Harmz
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 Jan 2012, 17:49

Lekkage aan Stuurhuis op ingaande as (stuurkolom|)

Berichtdoor Harmz » 24 Mei 2014, 08:51

Na een weekendje off-road in Duitsland lekt mijn stuurhuis behoorlijk (4 bouten stuurhuis).
Waarschijnlijk veroorzaakt door het sturen op de m2 meter.
Kan ik de oliekering achter de seegerring gewoon van af de askant vervangen of moet het hele stuurhuis uit elkaar?
In het vervangingssetje wat ik besteld heb zitten 2 meeringen:
1. rubberachtige oliekeering
2. iets harder kunststofkeerring met een "metalen veer erin"
welke van de 2 is het? Volgens mij is 1 van de 2 voor de stuurarm en de andere voor de ingaande as.
Is het voldoende om alleen deze keering te vervangen of duidt de lekkage op meer inwendige mankementen?

Herman
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Lekkage aan Stuurhuis op ingaande as (stuurkolom|)

Berichtdoor Erik Peters » 24 Mei 2014, 13:32

Bekrachtigd stuurhuis?
Zit er ook iets speling op die ingaande as?
Wanneer je het stuur draait (met de voorwielen van de grond) hoor je dan ook lawaai (een soort gerommel)?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Harmz
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 Jan 2012, 17:49

Re: Lekkage aan Stuurhuis op ingaande as (stuurkolom|)

Berichtdoor Harmz » 24 Mei 2014, 20:03

Ja, stuurbekrachtiging, maar geen speling en hij doet het verder prima.
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Lekkage aan Stuurhuis op ingaande as (stuurkolom|)

Berichtdoor Erik Peters » 25 Mei 2014, 10:02

Deze keerring moet je dus hebben:
Keerring ingaande as.jpg

Of die keerring deel uitmaakt van jouw revisie setje, geen idee.
En in principe moet het vanaf de askant kunnen, maar de oude keerring moet er eerst uit.
Doorgaans lekt het stuurhuis onderaan bij de pitmanarm eerder.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Harmz
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 Jan 2012, 17:49

Re: Lekkage aan Stuurhuis op ingaande as (stuurkolom|)

Berichtdoor Harmz » 19 Jun 2014, 19:58

De lekkage heb ik kunnen oplossen.
Moets inderdaad de "rubberen" keerrring hebben.
Heb eerst geprobeerd de keerring te vervangen zonder het stuurhuis te demonteren.
Dit is nagenoeg niet mogelijk. Na enig gepiel had ik de seegerring, ringplaat en oude kerring eruit.
Om de nieuwe keerring te plaatsen terwijl de as nog op z'n plaats zit is nauwkeurige plaatsing vereist (de keerring heeft 2 randen, die goed in in het huis moeten worden gezet).
Alsnog het stuurhuis gedemonteerd en daarna de keerring geplaatst.
Hierbij zorgen dat de keerring er goed vlak in komt. De keerring met b.v. een pin met enige kracht gelijkmatig in het huis drukken. De rest is kinderspel.

Na de montage moest ik wel de 2 olie ringen op de hydraulische leiding-stuurhuis vervangen. Deze waren door de vorige eigenaar volledig kapot gedraaid. Landrover dealer kon mij niet helpen aan deze ringetjes (wist niet eens part nummer), dus maar snel in engeland besteld.
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object

Gebruikersavatar
Glenn
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 Apr 2007, 19:42
Locatie: België

Re: Lekkage aan Stuurhuis op ingaande as (stuurkolom|)

Berichtdoor Glenn » 19 Jun 2014, 21:28

Ook nog gehad met mijn disco 1.
Was een 4 bouts van Adwest Eng.

4x pakkingen vervangen en toch moeten vaststellen dat het bij mij de naaldlagers waren die defect waren waardoor de as te veel speling kreeg... pakkingen hielpen niet meer.

Het rechtstreeks in Engeland bij Adwest een nieuwe besteld incl. pitman arm met verzending in voor iets van 330€.
Rekening houdend dat dit bij de dealer makkelijk 900€ zal kosten.

Hopelijk zijn jouw lagers nog goed en is het enkel de oliekeerring (met veer).


Groetjes,
Glenn
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten