Ik ben benieuwd naar welke lift het meest gebruikt word? Ik gok dat het een 2" lift is maar wie weet. Ik zou ook wel willen weten wat het gebruik is van de auto, word hij puur voor in het terrein gebruikt als weekend warrior, of tevens als dagelijks vervoer. Of misschien wel voor vakanties/expedities.
Vermelding van een paar details zou ook fijn zijn, word er gebruikt gemaakt van caster corrected radius armen of bussen, word er een dubbel kruis aandrijfas gebruikt?
Deze Land Rovers, als ze meer dan 2" gelift worden, hebben vaak een wegligging die een stuk minder is dan een standaard uitvoering. Ik vraag me af of mensen interesse zouden hebben in aanpassingen die kunnen zorgen dat de handling weer stukken beter word. Dit zal dan niet bolt-on zijn maar wel laswerk vereisen. Een bolt-on oplossing is
er gewoon domweg niet, dus dat is niet echt een optie. Is dat een onoverkomelijk probleem of zou het een optie zijn als het de wegligging stukken beter zou maken, meer zoals het origineel was?
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
Nu nog standaard maar ik kijk momenteel naar portals zoals http://www.killeraxles.com/
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
Lekker blijven kijken zou ik zeggen, heb al gelezen dat ze de 1.6:1 overbrenging niet meer deden en nu alleen de 1.16:1 nog maar maken. Oftwel, weinig vertraging en dus niet heel veel minder belasting op de steekassen/cv's/diffs. Daarnaast waren de stubshafts niet echt sterk genoeg. Van wat ik gelezen heb zijn ze geschikt voor expeditiegebruik maar niet voor zwaar terreinwerk.
Laatst gewijzigd door ToyRoverlander op 21 Mei 2014, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
Ik heb even zitten zoeken waar ik dat ook alweer vandaan had.... en gevonden.
http://forums.lr4x4.com/index.php?showt ... 904&page=4
http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=86929
http://forums.lr4x4.com/index.php?showt ... 904&page=4
http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=86929
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
Nuttige info! Dankjewel. "A very expensive learning experience"
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
Back on topic:
110 puma 2007
2" lift - Armen voor en achter gecorrigeerd, veren OME, shocks Koni Heavy Track (geen raid), achter een stabilisatiestang op blokken.
Voorste aandrijfas vervangen voor eentje met een dubbel kruisstuk. (de tweede al, de eerste was een verlengde disco TD5 en begon na 40k KM speling te krijgen. De nieuwe is een Herrero)
Achter staan er ook nog 130 hulpveren in om de auto onder gewicht niet te veel door te laten zakken.
Waarom? Mooi, stoerder en beter om de 255'ers de ruimte te geven.
Effect op rijgedrag? Jazeker, de auto is er niet beter op gaan rijden. De Koni's zijn echt veel beter als de standaard shocks dus op zich ligt de auto stabieler en is sneller uitgeschommeld. Echter op hoge snelheid, in een bocht drempels nemen, is de stabiliteit duidelijk slechter geworden. (vooral merkbaar op de Belgische snelweg, vb crayenbeckstunnel richting het zuiden.)
Zou ik het weer doen? Absoluut! Ik was erg tevreden over de stabiliteit en wegligging onder expeditie vulling op slechte ondergrond tijdens de laatste reis. En het oog wil ook wat...
110 puma 2007
2" lift - Armen voor en achter gecorrigeerd, veren OME, shocks Koni Heavy Track (geen raid), achter een stabilisatiestang op blokken.
Voorste aandrijfas vervangen voor eentje met een dubbel kruisstuk. (de tweede al, de eerste was een verlengde disco TD5 en begon na 40k KM speling te krijgen. De nieuwe is een Herrero)
Achter staan er ook nog 130 hulpveren in om de auto onder gewicht niet te veel door te laten zakken.
Waarom? Mooi, stoerder en beter om de 255'ers de ruimte te geven.
Effect op rijgedrag? Jazeker, de auto is er niet beter op gaan rijden. De Koni's zijn echt veel beter als de standaard shocks dus op zich ligt de auto stabieler en is sneller uitgeschommeld. Echter op hoge snelheid, in een bocht drempels nemen, is de stabiliteit duidelijk slechter geworden. (vooral merkbaar op de Belgische snelweg, vb crayenbeckstunnel richting het zuiden.)
Zou ik het weer doen? Absoluut! Ik was erg tevreden over de stabiliteit en wegligging onder expeditie vulling op slechte ondergrond tijdens de laatste reis. En het oog wil ook wat...
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
bcmeijer schreef:Waarom? Mooi, stoerder en beter om de 255'ers de ruimte te geven.
Effect op rijgedrag? Jazeker, de auto is er niet beter op gaan rijden. De Koni's zijn echt veel beter als de standaard shocks dus op zich ligt de auto stabieler en is sneller uitgeschommeld. Echter op hoge snelheid, in een bocht drempels nemen, is de stabiliteit duidelijk slechter geworden. (vooral merkbaar op de Belgische snelweg, vb crayenbeckstunnel richting het zuiden.)
Tja, ieder zijn keuze. Met een standaard setting (dus zelfs geen betere shocks) heb ik geen enkele zorg in bijv. de Crayenbeckstunnel.
Ik kan je overigens een nog veel beroerdere weg aanbevelen als test-track: De N5 ten zuiden van Charleroi richting Philippeville en verder.
Beroerder gedag in bochten is bij een Defender niet aangenaam ... het "rollen" van een Defender is een te vaak voorkomend ongeval.
Stabieler op de weg liggen en tegelijk in de bocht minder stabiel is bovendien verraderlijk: de verbeterde stabiliteit bij rechtuit nodigt uit tot hogere snelheden, in de bocht kom je dan in eens in de problemen -- vaak zie je een bocht aankomen, maar een nood-uitwijkmanoeuvre of bijv. een tik die een ander aan jou uitdeelt zijn eigenlijk altijd onverwacht.
Groeten MarcS
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
Landmarcs schreef:
Tja, ieder zijn keuze. Met een standaard setting (dus zelfs geen betere shocks) heb ik geen enkele zorg in bijv. de Crayenbeckstunnel.
Ik kan je overigens een nog veel beroerdere weg aanbevelen als test-track: De N5 ten zuiden van Charleroi richting Philippeville en verder.
Beroerder gedag in bochten is bij een Defender niet aangenaam ... het "rollen" van een Defender is een te vaak voorkomend ongeval.
Stabieler op de weg liggen en tegelijk in de bocht minder stabiel is bovendien verraderlijk: de verbeterde stabiliteit bij rechtuit nodigt uit tot hogere snelheden, in de bocht kom je dan in eens in de problemen -- vaak zie je een bocht aankomen, maar een nood-uitwijkmanoeuvre of bijv. een tik die een ander aan jou uitdeelt zijn eigenlijk altijd onverwacht.
Groeten MarcS
Het was niet mijn bedoeling een beroerde weg top tien op te stellen. Ik gaf alleen een voorbeeld voor een punt waar ik merk dat er een verandering in weggedrag is. Tevens is dit op snelheden ruim boven de 120.
Tevens begrijp ik je boodschap niet echt. Probeer je aan te geven dat mijn keuze niet veilig is? Ik geef eerlijk aan dat eigenlijk de orginele setup de beste wegligging heeft. Echter is dat zo wie zo geen optie voor mij aangezien het gewicht van de auto omhoog is gegaan. Als ik kijk naar de veiligheid van de auto is die verbetert door oa de hogere effectiviteit van de shocks en uiteindelijk de rolkooi.
Iedere auto is altijd een compromis waarbij de beste auto de compromis heeft afgestemd op de juiste omstandigheden. 255ers op 16inch velgen helpen ook niet mee in bocht stabiliteit, helemaal als ze dan worden afgelaten om beter op gravel te rijden.
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn eerdere verhaal. Ik denk persoonlijk dat de wegligging van een defender uit de fabriek maar lastig te verbeteren is als er niets verandert. (afgezien van de shocks). Echter veranderen we vaak al veel aan een auto (lier, daktent, spullen in de auto) en helemaal als er langere tijd gereisd wordt met de auto.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
bcmeijer schreef:Landmarcs schreef:
Tja, ieder zijn keuze. Met een standaard setting (dus zelfs geen betere shocks) heb ik geen enkele zorg in bijv. de Crayenbeckstunnel.
Ik kan je overigens een nog veel beroerdere weg aanbevelen als test-track: De N5 ten zuiden van Charleroi richting Philippeville en verder.
Beroerder gedag in bochten is bij een Defender niet aangenaam ... het "rollen" van een Defender is een te vaak voorkomend ongeval.
Stabieler op de weg liggen en tegelijk in de bocht minder stabiel is bovendien verraderlijk: de verbeterde stabiliteit bij rechtuit nodigt uit tot hogere snelheden, in de bocht kom je dan in eens in de problemen -- vaak zie je een bocht aankomen, maar een nood-uitwijkmanoeuvre of bijv. een tik die een ander aan jou uitdeelt zijn eigenlijk altijd onverwacht.
Groeten MarcS
Het was niet mijn bedoeling een beroerde weg top tien op te stellen. Ik gaf alleen een voorbeeld voor een punt waar ik merk dat er een verandering in weggedrag is. Tevens is dit op snelheden ruim boven de 120.
Tevens begrijp ik je boodschap niet echt. Probeer je aan te geven dat mijn keuze niet veilig is? Ik geef eerlijk aan dat eigenlijk de orginele setup de beste wegligging heeft. Echter is dat zo wie zo geen optie voor mij aangezien het gewicht van de auto omhoog is gegaan. Als ik kijk naar de veiligheid van de auto is die verbetert door oa de hogere effectiviteit van de shocks en uiteindelijk de rolkooi.
Iedere auto is altijd een compromis waarbij de beste auto de compromis heeft afgestemd op de juiste omstandigheden. 255ers op 16inch velgen helpen ook niet mee in bocht stabiliteit, helemaal als ze dan worden afgelaten om beter op gravel te rijden.
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn eerdere verhaal. Ik denk persoonlijk dat de wegligging van een defender uit de fabriek maar lastig te verbeteren is als er niets verandert. (afgezien van de shocks). Echter veranderen we vaak al veel aan een auto (lier, daktent, spullen in de auto) en helemaal als er langere tijd gereisd wordt met de auto.
BC,
Ik probeer niks anders aan te geven dan dat het niet mijn keuze zou zijn, en waarom.
Als je de auto wilt aanpassen aan een hoger gewicht hoeft de auto niet (veel) omhoog. Veren met een grotere stijfheid (en stuggere shocks) zijn dan genoeg.
Wil je dan ook bij lagere gewichten comfort houden dan is lucht-hulpvering waarschijnlijk eerste keus.
Zo zie je maar dat er heel veel keuze-punten zijn en het is steeds weer ergens een compromis. Ik ken ook jouw gravel-ervaringen niet, zelf rijd ik gewoon met smalle banden en ruim lucht en ik kom dan eigenlijk heel ver, ook in gravel -- los "voetenveeg" zand en grind op een rotsachtige ondergrond dat gaf me tot nog toe nog de meeste zorgen (smalle banden geven vooral als knelpunt dat ze weinig "floatation" geven).
En ter geruststelling van bijna iedereen hier: Ik hoop binnenkort "het licht te zien" en na goede ervaringen nooit meer smaller als 235 te willen.
Groeten MarcS
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?
Ik heb mijn 110 Puma ongeveer 2'' verhoogd.
Voor is dat bij mij 12.5 cm ingaande veerweg tot het rubber van de bumpstop en een centimeter of 10 uitgaand. Achter is dat 14.5 cm tot de bumpstop en 15 cm uitgaand.
De auto wordt gebruikt om relatief comfortabel maar toch heel snel over de meest beroerde wegen van Kenia te gaan. Ik moet hier om de hoofdweg te bereiken altijd minimaal een kilometer of 20 over een mix van stenen, geulen, gaten, washaways, washboard, bulten en andere beroerdigheid, en ook nog twee jumps. En ik vind het leuk om de auto daar voor te optimaliseren. De auto wordt ook gebruikt als Recce car voor rallies.
Probleem met de standaard Defender is dat de achtervering welliswaar geschikt is om veel lading te vervoeren, maar de ongedempte eigenfrequentie is leeg met 1.7..1.8 heel erg hoog. En ik rijd meestal leeg. Daarom heb ik voor en achter relatief slappe veren met goede dempers.
De voorvering is standaard erg kort en slaat makkelijk dicht. Ik heb voor op de vooras vrij lange Rangerover achterveren. Op de achteras heb ik een veer van Britpart die lijkt op die van de 110 met Boge Hydromat maar dan iets langer. En ik heb spacers om de rijhoogte aan de vooras aan te passen. Het liefst zou ik iets langere achterveren willen zodat ik die spacers weg kan laten, maar die heb ik nog niet gevonden. Eigenlijk zou ik ook nog een iets stijvers achterveer voor op de 110 willen van ongeveer 230 lbs/inch. Maar helaas is er niets anders tussen 195 en 270 lbs/inch te koop. Ik heb het tenminste nog niet gevonden.
De auto is dus verhoogd om meer ingaande veerweg te creeren. Op standaard hoogte zou je te makkelijk te bumpstops raken en nu heb je 5 centimeter extra ingaand.
De dempers (Fox 2.0 met 10'' lengte) hebben relatief weinig compressie demping maar heel veel uitgaande demping en dat werkt goed. Ik ben ooit begonnen met een Amerikaanse setting van internet met veel compressie demping maar dat was helemaal niks voor in Kenia. Inmiddels kan ik aardig Fox dempers aanpassen.
Het is alleen jammer dat de aan elkaar geboute en gepopnagelde opbouw van de Defender na een paar jaar over hele slechte wegen zo ontzettend erg gaat rammelen
Het veergedrag is namelijk erg goed voor de omstandigheiden.
Ik heb de rol stabilisatoren trouwens verwijderd. Maar toch heb ik niet het idee dat de auto veel meer rolt. Goede dempers doen waarschijnlijk heeeel veeeeel. Die standaard troep moet je eigenlijk meteen weggooien als je snel over Keniaans onverhard wilt rijden (en dan bedoel ik geen gladde gravelweg).
De auto staat ook op 255-85R16 dus het ziet er heel goed en in balans uit. En ik heb niet het idee dat het op asfalt minder veilig rijdt dan standaard.
Doordat de aandrijfassen van de defender vrij lang zijn hoef je bij 2'' niets te doen aan de kruiskoppelingen. En de radius arms zijn bij mij ook nog standaard. Ik heb daar geen problemen mee. Wellicht dat die bredere banden toch wat meer feedback geven?
Voor is dat bij mij 12.5 cm ingaande veerweg tot het rubber van de bumpstop en een centimeter of 10 uitgaand. Achter is dat 14.5 cm tot de bumpstop en 15 cm uitgaand.
De auto wordt gebruikt om relatief comfortabel maar toch heel snel over de meest beroerde wegen van Kenia te gaan. Ik moet hier om de hoofdweg te bereiken altijd minimaal een kilometer of 20 over een mix van stenen, geulen, gaten, washaways, washboard, bulten en andere beroerdigheid, en ook nog twee jumps. En ik vind het leuk om de auto daar voor te optimaliseren. De auto wordt ook gebruikt als Recce car voor rallies.
Probleem met de standaard Defender is dat de achtervering welliswaar geschikt is om veel lading te vervoeren, maar de ongedempte eigenfrequentie is leeg met 1.7..1.8 heel erg hoog. En ik rijd meestal leeg. Daarom heb ik voor en achter relatief slappe veren met goede dempers.
De voorvering is standaard erg kort en slaat makkelijk dicht. Ik heb voor op de vooras vrij lange Rangerover achterveren. Op de achteras heb ik een veer van Britpart die lijkt op die van de 110 met Boge Hydromat maar dan iets langer. En ik heb spacers om de rijhoogte aan de vooras aan te passen. Het liefst zou ik iets langere achterveren willen zodat ik die spacers weg kan laten, maar die heb ik nog niet gevonden. Eigenlijk zou ik ook nog een iets stijvers achterveer voor op de 110 willen van ongeveer 230 lbs/inch. Maar helaas is er niets anders tussen 195 en 270 lbs/inch te koop. Ik heb het tenminste nog niet gevonden.
De auto is dus verhoogd om meer ingaande veerweg te creeren. Op standaard hoogte zou je te makkelijk te bumpstops raken en nu heb je 5 centimeter extra ingaand.
De dempers (Fox 2.0 met 10'' lengte) hebben relatief weinig compressie demping maar heel veel uitgaande demping en dat werkt goed. Ik ben ooit begonnen met een Amerikaanse setting van internet met veel compressie demping maar dat was helemaal niks voor in Kenia. Inmiddels kan ik aardig Fox dempers aanpassen.
Het is alleen jammer dat de aan elkaar geboute en gepopnagelde opbouw van de Defender na een paar jaar over hele slechte wegen zo ontzettend erg gaat rammelen
Ik heb de rol stabilisatoren trouwens verwijderd. Maar toch heb ik niet het idee dat de auto veel meer rolt. Goede dempers doen waarschijnlijk heeeel veeeeel. Die standaard troep moet je eigenlijk meteen weggooien als je snel over Keniaans onverhard wilt rijden (en dan bedoel ik geen gladde gravelweg).
De auto staat ook op 255-85R16 dus het ziet er heel goed en in balans uit. En ik heb niet het idee dat het op asfalt minder veilig rijdt dan standaard.
Doordat de aandrijfassen van de defender vrij lang zijn hoef je bij 2'' niets te doen aan de kruiskoppelingen. En de radius arms zijn bij mij ook nog standaard. Ik heb daar geen problemen mee. Wellicht dat die bredere banden toch wat meer feedback geven?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten