Berichtdoor ToyRoverlander » 27 Mei 2014, 12:25
Roll steer komt dus door de erg positieve roll axis angle. Neem de voorkant, radiusarmen en een panhard stang. In een originele staat zit de panhard stang redelijk vlak, en van boven gezien parallel met het chassis. Van opzij gezien kun je dus een lijn trekken vanaf de achterste bout bij de as, door de bevestiging aan het chassis en dan loopt ie oneindig door. De lijnen lopen parallel aan het chassis van boven gezien en komen dus nooit bij elkaar. Daardoor heb je een oneindig instant centre.
De roll axis angle ligt parallel aan deze lijn en gaat door de roll centre en de instant centre. De instant centre is oneindig omdat die lijnen van hierboven dus niet bij elkaar komen tot 1 punt. Daarom ligt de roll axis angle parallel aan de hoek van de radiusarm. Hoe steiler dus de hoek van de radiusarm hoe groter de roll axis angle.
Stel nou dat je de punten waar de radiusarmen aan het chassis vastzitten naar beneden brengt (wat jij zegt) dan verklein je de hoek weer en dus ook de RAA.
Stel (stel he, niet echt praktisch om te doen) je verplaatst de punten waar de radiusarmen aan het chassis vastzitten naar binnen toe. Dan komen de lijnen wel bij elkaar van boven af gezien. Dan heb je opeens een instant centre. En die ligt lager dan als de lijnen parallel doorlopen in het oneindige. Resultaat: lagere roll axis angle. Als je dat hebt gedaan en je krijgt je panhard stang hoger, dan is ook de rollcentre hoger. Dan word de RAA nog wat vlakker.
Ik snap ondertussen wel hoe alles samenhangt en wat voor invloed dingen op elkaar hebben, maar het is lastig om allemaal uit te leggen.. Ik doe mijn best

Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.