Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen

Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR, Disco1 in het onderstel?

Peiling eindigde op 20 Jun 2014, 21:37

Niets
23
62%
1"
1
3%
2"
11
30%
3"
1
3%
4"
1
3%
5"
0
Geen stemmen
6"
0
Geen stemmen
Anders
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 37

JoostKenya

Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?

Berichtdoor JoostKenya » 23 Mei 2014, 09:01

bcmeijer schreef:Ik heb de auto eerst verhoogt en kwam er al heel snel achter dat het niet ging. Het gerammel bij gas loslaten was verschrikkelijk.

Is dat niet gewoon een kapot kruisstuk geweest?
Als ik een Puma en een Tdi naast elkaar zet zie ik constructief vrijwel geen verschil.

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Mei 2014, 09:22

bcmeijer schreef:WTB verhogen in combinatie met dubbelkruisstuk:

De td5 schijn je te kunnen verhogen met 2" zonder dat een dubbel kruisstuk nodig is. Ga je hoger, heb je bijna zeker een aandrijfas met dubbel kruisstuk nodig.
Bij de puma hangt het erom. Er zijn auto's die zonder rijden. (dus 2" hoger met de stnd cardanas) Ik heb de auto eerst verhoogt en kwam er al heel snel achter dat het niet ging. Het gerammel bij gas loslaten was verschrikkelijk. Ervaring uit de Uk leert dat doorrijden een groot risico voor lagers van de tussenbak betekent. Door leveringsproblemen van GKN op dat moment was een as bestellen niet eenvoudig. in de gehele UK was niets te verkrijgen. Uiteindelijk heb ik een disco td5 as laten verlengen. Deze is later vervangen door een Herrero met smeerbare, grotere kruizen.

Conclusie: Ook een puma ku je verhogen met 2", kans is alleen dat je een de voorste aandrijfas moet vervangen.

Maar wanneer heb je die correctie armen geplaatst? Meteen bij het verhogen? Want dan redt de originele cardanas het idd niet. Maar met de originele draagarmen heb ik met 2" nog bij geen enkele Puma problemen ervaren.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 23 Mei 2014, 09:32

JoostKenya schreef:
Ik heb net nog even onder mijn beide Defenders gekeken, de één opgehoogd en de ander op standaard hoogte en wat blijkt:

- Standaard maakt de kruiskoppeling op de bak een significante hoek en de kruiskoppeling op het diff is vrijwel recht
- Dit is in strijd met de montage voorschriften van Vincent.
- Vanuit de fabriek krijg je dus al wat oneenparigheid.

Ik had al zo'n vermoeden dat de orientatie van de cardanas zoiets zou zijn. Dat is dus wat LR op de el cheapo manier heeft opgelost door de flenzen van de cardanas 'out of phase' te plaatsen. Dat heft de trillingen blijkbaar genoeg op om het niet te merken. Op de Disco2 hebben ze wel een DC as gebruikt, waarschijnlijk omdat dat een duurdere luxere auto was waarbij meer aandacht besteed werd aan NVH.

Waarschijnlijk als je andere radiusarmen neemt zou het best nog wel eens voldoende kunnen zijn om de cardanas uit elkaar te halen en de flenzen weer recht te zetten t.o.v. elkaar. Maar zonder de mogelijkheid om zelf te kunnen kijken en meten weet ik dat niet zeker. Misschien is de originele cardanas dan ook te kort, geen idee.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 23 Mei 2014, 17:09

JoostKenya schreef:Ik heb net nog even onder mijn beide Defenders gekeken, de één opgehoogd en de ander op standaard hoogte en wat blijkt:

- Standaard maakt de kruiskoppeling op de bak een significante hoek en de kruiskoppeling op het diff is vrijwel recht
- Dit is in strijd met de montage voorschriften van Vincent.
- Vanuit de fabriek krijg je dus al wat oneenparigheid.

- Bij 2'' verhoging is de hoek van de kruiskoppeling op het diff nog steeds vrijwel nul. De hoek van de kruiskoppeling op de bak wordt ietsje groter maar niet veel.

Ter info - ik heb even een paar foto's opgezocht van toen ik de dubbel-kruis cardan net gemonteerd had (nu 2 jaar geleden) (niet heel duidelijke foto's, telefoon, maar voor het idee):
- blijkt inderdaad bij het voordiff de hoek van het pinion met de cardanas vrijwel nul te zijn,
- en de hoek bij de bak is wel groter, maar die wordt dus mooi in twee gedeeld door het dubbelkruis tussenstuk waardoor geen trillingen.

2012-06-30_17-40-50.jpg
2012-06-30_17-41-11.jpg
Laatst gewijzigd door VeeTee op 23 Mei 2014, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 23 Mei 2014, 18:16

Ja zo hoort het :)

Hier is een voorbeeld van hoe het totaal niet moet. Een foto van lang lang geleden toen ik range rover assen eronder geknutseld had. De hoeken zijn zelfs niet eens tegenovergesteld zoals het hoort met een gewone cardanas.... In achterwielaandrijving merkte je geen trillingen, helemaal niks. Maar zet hem in 4x4 met een snelheid boven de 30kmu dacht ik en hij rammelde er lustig op los..
Afbeelding

Nu zit hij stukken beter, vooral dankzij het high-pinion voordiff. De hoeken zijn net niet gelijk maar ik heb er geen last van gehad. Ook niet met 60ofzo in 4wd.
Afbeelding

En achter is de hoek bij het diff mooi 0 graden, met een dubbel kruis bij de tussenbak.
Afbeelding
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Dommel

Berichtdoor Dommel » 23 Mei 2014, 20:18

Dus zoals een aftakas van een tractor werkt, vrij logisch eigenlijk...
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 23 Mei 2014, 20:20

Dommel schreef:Dus zoals een aftakas van een tractor werkt, vrij logisch eigenlijk...

:?: :?: :shock:
Vincent

> www.titunet.nl <

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Mei 2014, 20:25

Dommel schreef:Dus zoals een aftakas van een tractor werkt, vrij logisch eigenlijk...

Hoezo?? Een aftakas heeft bijna altijd onbalans omdat die zelden in de ideale hoek staat. Dat is het nadeel van een hefinrichting. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dommel

Berichtdoor Dommel » 23 Mei 2014, 21:10

Werkt ook met twee kruisjes..!
Of volg ik de discussie nu echt niet?
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 23 Mei 2014, 21:21

Dommel schreef:Werkt ook met twee kruisjes..!
Of volg ik de discussie nu echt niet?

Volgens mij niet, nee... :shock:
Vincent

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”