Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen

Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR, Disco1 in het onderstel?

Peiling eindigde op 20 Jun 2014, 21:37

Niets
23
62%
1"
1
3%
2"
11
30%
3"
1
3%
4"
1
3%
5"
0
Geen stemmen
6"
0
Geen stemmen
Anders
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 37

VeeTee

Re: Hoeveel lift heeft jouw Defender, RR of Disco1?

Berichtdoor VeeTee » 22 Mei 2014, 21:31

ToyRoverlander schreef:@Veetee, dat ziet er goed uit! Hij staat mooi horizontaal ipv voorover wat je altijd ziet. Heb je nu niet dat hij achterover hangt als je hem vollaad voor vakantie bijvoorbeeld?

Bedankt. Nee, dat valt reuze mee.Ik heb tot aan de voorstoelen (2de zitrij is er dus uit) een verhoogde laadvloer met daaronder zo'n uittreksysteem voor opbergkratten. De lading kan ik dus heel mooi verdelen, Oz tent en wat lichte spullen verspreid op het dak, en door de HD veren (vanwege het altijd aanwezige "loze" gewicht van de laadvloerconstructie e.d.) merk je weinig van extra inzakken met vakantiebepakking.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 22 Mei 2014, 21:36

Ahaaa duidelijk. Scheelt wel enorm dat je het gewicht mooi kunt verdelen. Zo probeer ik het ook.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Mei 2014, 21:46

mbt het dubbel kruisstukjes verhaal en voorste kruisje dan hoek van 0 graden,

ik heb er bij de D2 nooit bewust op gelet, maar die heeft standaard een dubbel kruisstuk in de voorste cardan maar het voorste diff staat (zoals ik het me herinner) gewoon horizontaal en lager dan de uitgang van de tussenbak, dus heeft het kruisje daar wel een hoek.......................
gone

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 22 Mei 2014, 21:57

Ik heb het ook niet verzonnen.. Zoals het staat omschreven is het ideaalste, in de praktijk kan het net wat anders uitpakken, denk doorgezakte veren bijvoorbeeld. Een verschil van een graad of 2 oid zul je ook echt niet merken.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 22 Mei 2014, 21:58

Bij mij bij het voordiff (pinion iets schuin omhoog) 0 graden, alleen bij de dubbele kruis (bij de bak dus) een hoek - zoals het hoort dus ;)
Vincent

> www.titunet.nl <

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 22 Mei 2014, 22:13

Originele radiusarmen? Zoja, dan zal je casterhoek wel een stukje minder zijn... dat is dan wel weer het gevolg. Bij een kleine lift nog niet echt een probleem, bij meer verhoging zal dit wel een probleem worden. Maar als je dan weer andere radiusarmen monteert dan kom je mogelijk met de cardanas in de knoei, qua hoeken van de kruisjes vanwege trillingen of dat ze de hoek niet aankunnen bij uitveren :mrgreen: .
Toy-Rover

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 22 Mei 2014, 22:16

Precies, 2" kan nog met originele radius armen. Ik vind het belangrijker dat de aandrijfas geometrie in orde is, zo weinig mogelijk trillingen (=extra belasting) dus.
Vincent

> www.titunet.nl <

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 22 Mei 2014, 22:23

Bij een constant 4wiel aangedreven auto inderdaad wel prettig. Bij een inschakelbare 4x4 is het weer een ander verhaal. Dan maakt aandrijflijn geometrie niet heel veel uit, trillingen merk je niet. Tenzij je in 4x4 rijdt dan met wat meer snelheid. Wanneer je het dan merkt is dan weer afhankelijk van hoe erg de hoeken niet kloppen. Bij mijn vooras klopt het ook niet helemaal, scheelt een paar graden. Ik rij toch nooit in 4x4 met hogere snelheid dus geen enkel probleem, ik vond de casterhoek in dit geval belangrijker. Ik had wel een cut&turn kunnen doen van de swivelballen om alles perfect te krijgen maar dat vond ik een hoop werk voor iets wat niet echt nodig was.
Toy-Rover

bcmeijer

Berichtdoor bcmeijer » 23 Mei 2014, 07:47

WTB verhogen in combinatie met dubbelkruisstuk:

De td5 schijn je te kunnen verhogen met 2" zonder dat een dubbel kruisstuk nodig is. Ga je hoger, heb je bijna zeker een aandrijfas met dubbel kruisstuk nodig.
Bij de puma hangt het erom. Er zijn auto's die zonder rijden. (dus 2" hoger met de stnd cardanas) Ik heb de auto eerst verhoogt en kwam er al heel snel achter dat het niet ging. Het gerammel bij gas loslaten was verschrikkelijk. Ervaring uit de Uk leert dat doorrijden een groot risico voor lagers van de tussenbak betekent. Door leveringsproblemen van GKN op dat moment was een as bestellen niet eenvoudig. in de gehele UK was niets te verkrijgen. Uiteindelijk heb ik een disco td5 as laten verlengen. Deze is later vervangen door een Herrero met smeerbare, grotere kruizen.

Conclusie: Ook een puma ku je verhogen met 2", kans is alleen dat je een de voorste aandrijfas moet vervangen.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 23 Mei 2014, 08:45

ToyRoverlander schreef:Nope, is gewoon aandrijflijn geometrie zoals het hoort om trillingen in de cardanas te voorkomen die veroorzaakt worden door ongelijke of onjuist kruiskoppeling hoeken. Omdat een dubbel kruis geen snelheidsverschil heeft moet de hoek van het kruisje aan de andere kant 0 graden zijn, anders veroorzaakt juist die trillingen.

Dubbel kruis assen laten idd ook een grotere hoek toe. Mijn achterste cardanas heeft een dubbelkruis om deze reden.

Volgens mij praten we over het zelfde maar komt het er niet helemaal duidelijk uit.

Gecorrigeerde radius arms monteer je om de caster hoek / constructieve naloop in de vooras terug te brengen op de originele waarde. Maar hiermee wordt de oneenparigheid geintroduceerd door de hoeken van de cardan assen in principe groter! De kans op trilling wordt daarmee ook groter.

Ik heb net nog even onder mijn beide Defenders gekeken, de één opgehoogd en de ander op standaard hoogte en wat blijkt:

- Standaard maakt de kruiskoppeling op de bak een significante hoek en de kruiskoppeling op het diff is vrijwel recht
- Dit is in strijd met de montage voorschriften van Vincent.
- Vanuit de fabriek krijg je dus al wat oneenparigheid.

- Bij 2'' verhoging is de hoek van de kruiskoppeling op het diff nog steeds vrijwel nul. De hoek van de kruiskoppeling op de bak wordt ietsje groter maar niet veel.

- Ga je vervolgens gecorrigeerde radius arms monteren dan wordt de hoek van de kruiskoppeling op de bak nog een stukje groter en wordt de hoek op het diff ook wat groter. Waarschijnlijk is dat dan net teveel en moet je een dubbele kruiskoppeling op de bak monteren.

Bij 3 of 4'' verhoging worden de hoeken nog weer een stuk groter en neemt de oneenparigheid progressief toe. Je zou wellicht denken dat de dubbele hoek twee maal zoveel oneenparigheid oplevert maar dat is niet zo, het is veel meer! Het idee van de dubbele kruiskoppeling is dat door halvering van de hoeken de oneenparigheid vrijwel tot nu reduceert.

Ik zei eerder al dat ik zelf bij 2'' verhoging in combinatie met brede banden niet het gevoel heb dat de rechtuitstabiliteit van de auto tekort schiet. Dat kan wellicht verklaard worden door de bredere radiale banden die meer pneumatische terugstelmoment in de besturing leveren. Een diagonaal 750-16 bandje zal dat minder doen.

Terug naar “Techniek”