ToyRoverlander schreef:Nope, is gewoon aandrijflijn geometrie zoals het hoort om trillingen in de cardanas te voorkomen die veroorzaakt worden door ongelijke of onjuist kruiskoppeling hoeken. Omdat een dubbel kruis geen snelheidsverschil heeft moet de hoek van het kruisje aan de andere kant 0 graden zijn, anders veroorzaakt juist die trillingen.
Dubbel kruis assen laten idd ook een grotere hoek toe. Mijn achterste cardanas heeft een dubbelkruis om deze reden.
Volgens mij praten we over het zelfde maar komt het er niet helemaal duidelijk uit.
Gecorrigeerde radius arms monteer je om de caster hoek / constructieve naloop in de vooras terug te brengen op de originele waarde. Maar hiermee wordt de oneenparigheid geintroduceerd door de hoeken van de cardan assen in principe groter! De kans op trilling wordt daarmee ook groter.
Ik heb net nog even onder mijn beide Defenders gekeken, de één opgehoogd en de ander op standaard hoogte en wat blijkt:
- Standaard maakt de kruiskoppeling op de bak een significante hoek en de kruiskoppeling op het diff is vrijwel recht
- Dit is in strijd met de montage voorschriften van Vincent.
- Vanuit de fabriek krijg je dus al wat oneenparigheid.
- Bij 2'' verhoging is de hoek van de kruiskoppeling op het diff nog steeds vrijwel nul. De hoek van de kruiskoppeling op de bak wordt ietsje groter maar niet veel.
- Ga je vervolgens gecorrigeerde radius arms monteren dan wordt de hoek van de kruiskoppeling op de bak nog een stukje groter en wordt de hoek op het diff ook wat groter. Waarschijnlijk is dat dan net teveel en moet je een dubbele kruiskoppeling op de bak monteren.
Bij 3 of 4'' verhoging worden de hoeken nog weer een stuk groter en neemt de oneenparigheid progressief toe. Je zou wellicht denken dat de dubbele hoek twee maal zoveel oneenparigheid oplevert maar dat is niet zo, het is veel meer! Het idee van de dubbele kruiskoppeling is dat door halvering van de hoeken de oneenparigheid vrijwel tot nu reduceert.
Ik zei eerder al dat ik zelf bij 2'' verhoging in combinatie met brede banden niet het gevoel heb dat de rechtuitstabiliteit van de auto tekort schiet. Dat kan wellicht verklaard worden door de bredere radiale banden die meer pneumatische terugstelmoment in de besturing leveren. Een diagonaal 750-16 bandje zal dat minder doen.