Storing 1.
Tijdens ons verblijf in Nederland wel een hele vreemde storing gehad.
Sleutels zaten nog in het contactslot. Beide portieren gesloten, niet op slot !. Op het moment dat ik in wilde stappen en het portier wilde openen gingen alle portieren spontaan op slot. Reservesleutels wel bij ons maar op 150 km afstand in de caravan.
Lang verhaal kort: met schroevendraaier en tang linksachter het ruitrubber van het zijruitje naast de achterdeur kapot getrokken. Ruitje eruit en de achterdeur ontgrendeld. Nieuw rubber besteld en à raison van € 58 incl. bij de dealer e.e.a. weer laten herstellen. De dealer kwam deze storing niet bekend voor, wist ook geen oorzaak aan te geven en dus ook niet of dit éénmalig was. We gaan het vanzelf zien.
Overigens is het niet mijn gewoonte om de sleutels in het contactslot te laten zitten maar ....... de reservesleutel is voortaan 'iets minder ver weg' !!
Storing 2
Op de terugreis in Spanje 'sprong' geregeld de naald van de koelvloeistoftemperatuurmeter in het rood waarbij dan gelijktijdig de motor inhield. (noodloop ?) Elke keer maar een fractie van een seconde. Enige regelmaat was er niet in te ontdekken.
Omstandigheden waaronder dit gebeurde:
1. caravan (ca. 1550 kg) achter de auto.
2. snelheid ca. 90 km/u in de 5de of 4de versnelling al naar gelang de stijging van de weg.
3. buitentemperatuur 25 - 30 gr.
4. koelvloeistofniveau op peil.
Ik had ook het idee dat de ventilator vaker aansloeg en langduriger bleef draaien dan anders maar dit kan slechts een idee van me zijn omdat er ik nu echt op lette hetgeen ik anders nooit bewust doe.
Iemand bekend met deze storingen en een evt. oplossing ? De 2de storing interesseert mij het meest !
Rob
[DEF TD5] Twee storingen
[DEF TD5] Twee storingen
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor
-
Landmarcs
Re: [DEF TD5] Twee storingen
Dag Rob,
Storing 1: Komt mij ook onbekend voor, "spontaan" op slot kan eigenlijk alleen door een passend "op-slot" signaal (en dan is het goed beschouwd niet spontaan).
De oplossing is eenvoudig: Doe een simpele sleutel-bar kopie van de deursleutel in je portemonnee (of ergens anders in iets wat je gewoonlijk bij je hebt).
Storing 2: Wees blij dat de ECU bij oververhitting de motor terug-regelt. Misschien is de sensor een beetje moe, misschien de waterpomp, misschien de radiator (of gewoon vuil) ... er zijn meerdere punten waar de koeling net tekort kan schieten. Ik heb geen ervaring met een caravan, maar een "kale" 110Td5 wordt wel warm maar bij 90km/u en een normale omgevingstemperatuur* slaat de visco-fan normaal niet of nauwelijks aan.
Groeten MarcS
Storing 1: Komt mij ook onbekend voor, "spontaan" op slot kan eigenlijk alleen door een passend "op-slot" signaal (en dan is het goed beschouwd niet spontaan).
De oplossing is eenvoudig: Doe een simpele sleutel-bar kopie van de deursleutel in je portemonnee (of ergens anders in iets wat je gewoonlijk bij je hebt).
Storing 2: Wees blij dat de ECU bij oververhitting de motor terug-regelt. Misschien is de sensor een beetje moe, misschien de waterpomp, misschien de radiator (of gewoon vuil) ... er zijn meerdere punten waar de koeling net tekort kan schieten. Ik heb geen ervaring met een caravan, maar een "kale" 110Td5 wordt wel warm maar bij 90km/u en een normale omgevingstemperatuur* slaat de visco-fan normaal niet of nauwelijks aan.
- * let wel, boven het asfalt kan het bij zonneschijn ook makkelijk 40-50º zijn
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:De oplossing is eenvoudig: Doe een simpele sleutel-bar kopie van de deursleutel in je portemonnee (of ergens anders in iets wat je gewoonlijk bij je hebt).
Ik heb als oplossing gekozen om de reservesleutel (zonder de ab) aan m'n huissleutelbos te hangen.
Landmarcs schreef:Storing 2: Wees blij dat de ECU bij oververhitting de motor terug-regelt. Misschien is de sensor een beetje moe, misschien de waterpomp, misschien de radiator (of gewoon vuil) ... er zijn meerdere punten waar de koeling net tekort kan schieten.
Daar ben ik ook zeker blij mee maar omdat het elke keer echt slechts een fractie van een seconde duurde verdenk ik ook een of andere/de sensor die random een fout signaal afgeeft richting ECU vooral ook omdat er bij gelijkblijvende omstandigheden geen regelmaat in was te ontdekken.
De radiator is schoon en de waterpomp kan het naar mijn idee niet zijn (zeg nooit nooit natuurlijk) omdat ik ervan uitga dat hij het doet of niet doet.
Kun je me aangeven waar die sensor waar jij op doelt zich bevindt want dan ga ik die uit voorzorg in ieder geval vervangen.
Rob
-
Donkervoort
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. Auto slaat niet aan, temp meter naar maximaal. Later ook tijdens het rijden. Auto valt stil tempmeter naar max. Wanneer je de contacten van het main relay schoonmaakt dan is het probleem vermoedelijk opgelost
Bart
Bart
Donkervoort schreef:Wanneer je de contacten van het main relay schoonmaakt dan is het probleem vermoedelijk opgelost
Bedankt voor je reactie maar ........ welk relais bedoel je met main relay ? Waar zit dat ?
En ik wil ook nog steeds graag weten waar de temperatuursensor zit. Ergens in het koelvloeistofcircuit dat is me duidelijk, maar waar ?
Rob
Laatst gewijzigd door Rob Pt op 21 Mei 2014, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ray vd Velden
De temperatuursensor zit als je voor op het blok kijkt rechts bij de bovenste koelslang die de kop in gaat.
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41
Moderne auto's (in ieder geval Volvo) gaan ook automatisch op slot; als je het contact af zet (de auto weet niet of de sleutel nog in het contact zit), maar niet op slot, dan reageert de auto door zelf het spul op slot te doen
Erg makkelijk in bepaalde situaties (not). Dus blijkbaar heeft jouw defender dat ook, lijkt me errrrug sterk, maar je weet nooit. Ik zeg; probeer het nog een keer te herhalen.
Temperatuur; heb ik dus ook een keer gehad. Het nadeel van de temperatuurmeter van de Td5 is, dat hij de 1e helft analoog werkt en daarna vanaf 105 graden digitaal. Dat houdt dus in dat de temp.meter oploopt tot halverwege en pas bij 105 graden in een keer naar het rode gebied schiet. Computer reageert direct en pikt een aantal pktjes af, waarna de temp zakt en je het vermogen weer terug krijgt.
Bij mij bleken het de plastic paspennetjes te zijn; kop doet een klein beetje verschuiven, komt een klein beetje uitlaatgas bij het koelwater, temp schiet in rood en daarna komt het spul weer tot rust. Bij de achterste cylinder kon je zien dat 2 kleppen een beetje geschuurd hadden langs de wand; zo ver was die kop verschoven.
Oplossing; metalen paspennetjes en vergrootglas op temperatuur zetten; ik heb dat opgelost door een nanocom op het dashboard te zetten als instrumentarium; kun je gelijk wat meer dingetjes in de gaten houden. De temperatuur van een Td5 is trouwens een feest om naar te kijken; dat huppelt van 75 naar 100 graden in een paar km en weer terug als je je rijstijl aanpast
De nanocom begint trouwens te rood te knipperen bij 100 graden (en bij -1), dat is voor mij een signaal dat de auto dat liever niet heeft.
Pas wel op met te heet wordende Td5; kop gaat nogal snel krom.
Temperatuur; heb ik dus ook een keer gehad. Het nadeel van de temperatuurmeter van de Td5 is, dat hij de 1e helft analoog werkt en daarna vanaf 105 graden digitaal. Dat houdt dus in dat de temp.meter oploopt tot halverwege en pas bij 105 graden in een keer naar het rode gebied schiet. Computer reageert direct en pikt een aantal pktjes af, waarna de temp zakt en je het vermogen weer terug krijgt.
Bij mij bleken het de plastic paspennetjes te zijn; kop doet een klein beetje verschuiven, komt een klein beetje uitlaatgas bij het koelwater, temp schiet in rood en daarna komt het spul weer tot rust. Bij de achterste cylinder kon je zien dat 2 kleppen een beetje geschuurd hadden langs de wand; zo ver was die kop verschoven.
Oplossing; metalen paspennetjes en vergrootglas op temperatuur zetten; ik heb dat opgelost door een nanocom op het dashboard te zetten als instrumentarium; kun je gelijk wat meer dingetjes in de gaten houden. De temperatuur van een Td5 is trouwens een feest om naar te kijken; dat huppelt van 75 naar 100 graden in een paar km en weer terug als je je rijstijl aanpast
Pas wel op met te heet wordende Td5; kop gaat nogal snel krom.
Ray vd Velden schreef:De temperatuursensor zit als je voor op het blok kijkt rechts bij de bovenste koelslang die de kop in gaat.
Gevonden, bedankt. In eerste instantie niet goed gekeken; bleek verscholen te zitten onder de kunststofkap die over het motorblok zit.
conny schreef:Moderne auto's (in ieder geval Volvo) gaan ook automatisch op slot; als je het contact af zet (de auto weet niet of de sleutel nog in het contact zit), maar niet op slot, dan reageert de auto door zelf het spul op slot te doen .... Ik zeg; probeer het nog een keer te herhalen.
Het verhaal van de Volvo (heb er een) zoals jij het beschrijft herken ik niet en het werkt bij mij beslist anders. Maar aangezien dit niet het Volvoforum is ga ik daar verder niet op in.
Uiteraard heb ik geprobeerd deze storing nogmaals te genereren/forceren maar we hebben ook nog zoiets als Murphy's Law dus ........... het is nog niet opnieuw gebeurd!
conny schreef: .........en pas bij 105 graden in een keer naar het rode gebied schiet. Computer reageert direct en pikt een aantal pktjes af, waarna de temp zakt en je het vermogen weer terug krijgt.
Dat de ECU reageert (noodloop) dat weet ik maar in dit geval kom ik in eerste instantie toch niet verder dan de temperatuursensor te verdenken. Zoals ik al schreef is het echt een fractie van een seconde dat genoemd verschijnsel zich voordoet en in dat tijdsbestek zakt de koelvloeistoftemperatuur echt niet van bijv. 105 gr. naar de normale bedrijfstemperatuur door het 'afpikken van een paar pktjes '.
Hoe dan ook, vanmiddag even naar de dealer in Badajoz om een nieuwe temperatuursensor te halen en dan zien we weer verder. Overigens bedankt voor je reactie.
Rob
Ook wel eens gehad bij m'n RRC dat de auto spontaan op slot sprong. Ik was toen de auto aan het wassen en blijkbaar ergens water in gekomen. Gelukkig ging 'ie even later ook gewoon weer open 
-
Donkervoort
Met betrekking tot het afslaan. Het Main realy zit onder de rechterstoel (niet de bestuurdersstoel). Er zitten daar een rij grote gele relais op een rij en nog een kleiner relais in de lengterichting van de auto. Het is het tweede relais van voren gezien.