[DEF TD5] Twee storingen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rob Pt

Re: [DEF TD5] Twee storingen

Berichtdoor Rob Pt » 23 Mei 2014, 00:56

Donkervoort schreef:Met betrekking tot het afslaan.

Voor alle duidelijkheid: afslaan deed hij niet. Maar hoe dan ook, even naar dat relais kijken en evt. de contacten schoonmaken kan natuurlijk nooit kwaad. Baat het niet dan schaadt het niet .... ;)

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

gLobetrotter

Berichtdoor gLobetrotter » 23 Mei 2014, 19:52

RobPt schreef:Storing 1.

Tijdens ons verblijf in Nederland wel een hele vreemde storing gehad.

Sleutels zaten nog in het contactslot. Beide portieren gesloten, niet op slot !. Op het moment dat ik in wilde stappen en het portier wilde openen gingen alle portieren spontaan op slot. Reservesleutels wel bij ons maar op 150 km afstand in de caravan.
Lang verhaal kort: met schroevendraaier en tang linksachter het ruitrubber van het zijruitje naast de achterdeur kapot getrokken. Ruitje eruit en de achterdeur ontgrendeld. Nieuw rubber besteld en à raison van € 58 incl. bij de dealer e.e.a. weer laten herstellen. De dealer kwam deze storing niet bekend voor, wist ook geen oorzaak aan te geven en dus ook niet of dit éénmalig was. We gaan het vanzelf zien.
Overigens is het niet mijn gewoonte om de sleutels in het contactslot te laten zitten maar ....... de reservesleutel is voortaan 'iets minder ver weg' !!

Is mij reeds tweemaal voorgekomen in 8 jaren tijd;
Oorzaak niet bekend.

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 28 Mei 2014, 19:24

De temperatuursensor heb ik intussen vervangen. Over het resultaat valt overigens nog niets te vermelden omdat ik er verder nog niet onder gelijke omstandigheden mee gereden heb.
Maar ik heb nog wel een vraag.

Wordt de automatische koelventilator uitsluitend aangestuurd door die temperatuursensor of zijn er evt. nog andere sensoren die dat mede/óók kunnen bewerkstelligen?

Rob

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 28 Mei 2014, 19:31

Automatische koelwater ventilator? Heb je ombouw naar elektrische ventilator? Normaal is het viscose fan, werkt met een soort was en een bimetaal. Dit reageert op temperatuur waar door de ventilator steeds "vaster" komt te zitten en steeds meer mee gaat draaien.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 28 Mei 2014, 19:40

JanTD5 schreef: Normaal is het viscose fan, werkt met een soort was en een bimetaal. Dit reageert op temperatuur waar door de ventilator steeds "vaster" komt te zitten en steeds meer mee gaat draaien.

Ik heb de standaard viscose fan. De werking daarvan ken ik en ik realiseer me nu pas ........... gewoon een stomme vraag (die bestaan dus ;) ). Er is niets anders dat hem aan kan sturen !

Overigens heb ik wel eens overwogen om er zo'n elektrische Kenlowe fan in te monteren maar dat is er, om onduidelijke reden, nooit van gekomen.

Bedankt Jan.
Laatst gewijzigd door Rob Pt op 23 Mar 2015, 01:22, 1 keer totaal gewijzigd.

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 28 Mei 2014, 20:43

Geen probleem ;) Td5 schijnt best "koel" te lopen, weet niet of een kenlow het geld en effort waard is.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mei 2014, 21:21

JanTD5 schreef:Geen probleem ;) Td5 schijnt best "koel" te lopen, weet niet of een kenlow het geld en effort waard is.

Precies, een goede visco-fan loopt bijna wrijvingsloos mee in de rijwind zolang er geen extra koelingsbehoefte is.
Alleen als de auto even iets langer stil gestaan heeft de visco een enorme weerstand, en die is er ook, maar dat is maar even (als het goed is) tgv het stilstaan en uitzakken van de visco-fluids.
Pas als er extra koelingsvraag is gaat de visco de fan weer vast meenemen (wat je dan hoort als toeren gerelateerd loeien) -- en of het dan een visco is of een electrische fan, beide vragen ze vermogen, de electrische allen indirect via dynamo en accu.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”