Heeft er hier al eens iemand een extra accu in een 109 geplaatst?
Ik ben van plan 6 lampen van 100W te plaatsen op mijn auto en mijn H4 lampen zijn ook al 100W die ik er nu in heb zitten.
Dat betekend dat ik als ik al mijn lampen aan heb staan + groot licht dat ik al bijna 60A trek. Dan heb ik de rest van mijn elektra nog aan staan zoals achter lichten en radio.
Mijn dynamo is maar 60A dus dan trek ik gewoon mijn accu leeg op zon moment. Als ik dan ook nog eens de lier nodig ga hebben kan ik het wel helemaal schudden...
Ik zag bij Paddock dit setje:
http://www.paddockspares.com/ba2685-t-m ... ystem.html
Is dit wat? Heeft iemand hier ervaring mee? Of ben ik beter uit met iets anders?
Mijn 2de accu zal onder de stoel moeten dat betekend dat ik ook nog kabel(s?) moet trekken van accu naar accu. Hoe dik zou die moeten zijn? 25mm2 genoeg?
Extra accu inbouwen 109
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Extra accu inbouwen 109
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Extra accu inbouwen 109
als de lier door beide accus gevoed moet 25mm2 erg krapan
maar ik zie meer nut in een grotere dynamo
maar ik zie meer nut in een grotere dynamo
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Extra accu inbouwen 109
Roger B. schreef:..... maar ik zie meer nut in een grotere dynamo
Precies. Als je 60A aan verlichting weg-trekt dan laadt er niks meer bij, wil je nog meer stroom afnemen dan ga je de accu('s) leegtrekken.
Je moet daarna heel lang doorrijden (en een deel van je verlichting uitschakelen om de accu's weer op te laden (houdt in gedachten dat een deels ontladen lood-accu "kwestbaar" is - dat is de reden waarom er 's winters zoveel accu's sneuvelen).
In tweede instantie kan je aan meer (of een grotere) accu('s) denken - meer accu-capaciteit maakt ook dat de accu('s) relatief sneller zullen opladen -- maar dat dus alleen als je voldoende dynamo-vermogen hebt.
Groeten MarcS
Re: Extra accu inbouwen 109
De 1ste vraag die in me opkomt is: waarom wil je 8 lampen van 100 W tegelijk aanhebben?
Ga je in een zwart gat rijden?
Ga je in een zwart gat rijden?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Extra accu inbouwen 109
VeeTee schreef:De 1ste vraag die in me opkomt is: waarom wil je 8 lampen van 100 W tegelijk aanhebben?
Ga je in een zwart gat rijden?
En dan ook nog eens gelijktijdig de lier gebruiken (om weer uit dat zwarte gat te komen?)
MarcS
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: Extra accu inbouwen 109
VeeTee schreef:
De 1ste vraag die in me opkomt is: waarom wil je 8 lampen van 100 W tegelijk aanhebben?
Ga je in een zwart gat rijden?
En dan ook nog eens gelijktijdig de lier gebruiken (om weer uit dat zwarte gat te komen?)![]()
MarcS
groet jelle
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Extra accu inbouwen 109
ik ben een keer snachts dwars door frankrijk naar bordeaux gereden over provinciale wegen...kilometers geen andere weggebruikers en stikdonker..
had toen 90/ 100 watt koplampen. 130w verstralers aan de bullbar. 100w breedstralers in de bumper, 130 breedstralers op het dak en 130 w verstralers op het dak...
allemaal aan en heel breed en ver een goed verlichtte omgeving dus weinig las van tunnelvisie
had toen 90/ 100 watt koplampen. 130w verstralers aan de bullbar. 100w breedstralers in de bumper, 130 breedstralers op het dak en 130 w verstralers op het dak...
allemaal aan en heel breed en ver een goed verlichtte omgeving dus weinig las van tunnelvisie
gone
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Re: Extra accu inbouwen 109
Ik denk aan de nacht trial...
Maar ik bestel eerst 4 lampen om te kijken wat dat doet.
Mijn dynamo heeft de vacuüm pomp er bij zitten. Dan moet ik er achterkomen welke Toyota een grotere dynamo heeft die past op mijn blok en dan ook nog past in de auto. Mijn huidige kan nu net onder het luchtfilter.
Daar naast ben ik er al achter gekomen dat Toyota onderdelen zelfs gebruikt erg duur zijn.
Ik heb er nu al een grote accu in zitten (past net in de accu bak.) Ik heb ook nog een 2de staan.
De kabels die ik naar de lier heb (die zaten er bij) zijn 25mm2.
Deze zou op de 2de accu dan aangesloten worden zodat mijn start accu vol blijft.
Bij zo'n systeem is het toch de bedoeling dat als je rijd en de lampen aan zet dat enkel de extra accu leeg loopt zodat de start accu vol blijft? Of zie ik dat verkeerd?
Maar ik bestel eerst 4 lampen om te kijken wat dat doet.
Mijn dynamo heeft de vacuüm pomp er bij zitten. Dan moet ik er achterkomen welke Toyota een grotere dynamo heeft die past op mijn blok en dan ook nog past in de auto. Mijn huidige kan nu net onder het luchtfilter.
Daar naast ben ik er al achter gekomen dat Toyota onderdelen zelfs gebruikt erg duur zijn.
Ik heb er nu al een grote accu in zitten (past net in de accu bak.) Ik heb ook nog een 2de staan.
De kabels die ik naar de lier heb (die zaten er bij) zijn 25mm2.
Deze zou op de 2de accu dan aangesloten worden zodat mijn start accu vol blijft.
Bij zo'n systeem is het toch de bedoeling dat als je rijd en de lampen aan zet dat enkel de extra accu leeg loopt zodat de start accu vol blijft? Of zie ik dat verkeerd?
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
Re: Extra accu inbouwen 109
Welke Toyota wat heeft is compleet irrelevant. Je meld gewoon bij een automaterialenzaak of een dynamo specialist welk blok je hebt en zij vertellen je zo wat de grootste capaciteit dynamo ze kunnen leveren.
Maar als je toch nog lampen moet kopen waarom dan lampen met een zo hoog verbruik? Led verbruikt veel minder. Het prijsverschil tussen led en halogeen compenseer je dan door geen noodzaak voor een extra accu of zwaardere dynamo.
Maar als je toch nog lampen moet kopen waarom dan lampen met een zo hoog verbruik? Led verbruikt veel minder. Het prijsverschil tussen led en halogeen compenseer je dan door geen noodzaak voor een extra accu of zwaardere dynamo.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: Extra accu inbouwen 109
niet met een 109 wel een transporter
25 mm2 is net aan genoeg als de lier minder verlies heeft in de kabel dan is dat ook beter voor de lier maar als je dat 35 mm2 wilt moet je wel de korte stukjes op de lier zelf ook vervangen anders heeft het niet zo veel nut.
25 mm2 inplaats van 35 mm2 scheelt op de duizenden lieren die ze verkopen nog veel meer
en ja dat is de bedoeling van het systeem zodat je altijd kan starten .
daar zou dan ook meteen je omvormer op kunnen die vreet ook stroom.
110a ofzo
dynamo zou mooi zijn dan hoeft de accu alleen te werken als buffer
anders zou je er een gel accu moeten plaatsen die kan ertegen dat je hem leeg trekt.
maar is ook weer schofterig duur .
led schijnwerpers zijn zo abnormaal duur dan kan je beter ombouwen denk ik
De kabels die ik naar de lier heb (die zaten er bij) zijn 25mm2.
Deze zou op de 2de accu dan aangesloten worden zodat mijn start accu vol blijft.
Bij zo'n systeem is het toch de bedoeling dat als je rijd en de lampen aan zet dat enkel de extra accu leeg loopt zodat de start accu vol blijft? Of zie ik dat verkeerd?
25 mm2 is net aan genoeg als de lier minder verlies heeft in de kabel dan is dat ook beter voor de lier maar als je dat 35 mm2 wilt moet je wel de korte stukjes op de lier zelf ook vervangen anders heeft het niet zo veel nut.
25 mm2 inplaats van 35 mm2 scheelt op de duizenden lieren die ze verkopen nog veel meer
en ja dat is de bedoeling van het systeem zodat je altijd kan starten .
daar zou dan ook meteen je omvormer op kunnen die vreet ook stroom.
110a ofzo
anders zou je er een gel accu moeten plaatsen die kan ertegen dat je hem leeg trekt.
maar is ook weer schofterig duur .
led schijnwerpers zijn zo abnormaal duur dan kan je beter ombouwen denk ik
groet jelle
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten