Extra accu inbouwen 109

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
VeeTee

Re: Extra accu inbouwen 109

Berichtdoor VeeTee » 18 Mei 2014, 20:59

Roger B. schreef:de electronische schakeling die een cyrix laat schakelen kun je ook gebruiken om een zwaar relais de verbinding tussen beide accu's te laten maken, dan staan ze gewoon parallel als de motor loopt. Wil je dan bijvoorbeeld tijdens het lieren maar één accu belasten, dan kun je dat relais uitzetten met een schakelaar.
Als je de schakelaar dan gelijk het hoofdrelais voor je lier laat schakelen dan doe je dat verbreken automatisch als je je lier inschakelt

Je kunt een schakelaar zetten tussen de verbinding van de Cyrix naar massa, dan heb je precies deze functie. Een extra relais (wat door de Cyrix bediend wordt) is in principe niet nodig, als je de Cyrix uitzet bij grote belastingen (lieren), hij hoeft dan in principe alleen de laadstroom van de dynamo te verwerken. Een extra "overide" schakelaartje in de verbinding van Cyrix naar plus en je kunt kortstondig de accu's parallel schakelen, bv als starthulp.

Edit: en dan ga ik er van uit dat, verstandig :mrgreen: , je lier op de startaccu is aangesloten.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Mei 2014, 21:07

Roger B. schreef:meestal wordt er een tweede accu geplaatst om te lieren en wordt de lier (dus) daar op aangesloten.

Als je begint met een fout zal de rest ook wel fout zijn....

Lieren doe je vanaf de startaccu. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Mei 2014, 21:13

@Vincent:
dat zwaar relais is ook voor mensen die WEL die grote stroom tussen de accu's mogelijk willen maken.....en dat onderbreken om te voorkomen dat je alsnog lierend je accu's allebei leeg trekt.

ik heb het één keer meegemaakt dat een accu toch wel erg leeg geraakt was van het lieren...

maar dat was na kort achter elkaar twee keer flink ver en zwaar lieren (een dynamo laadt een lege accu niet zomaar even snel weer vol) bij een dacota landcruiper met slechts één accu en een 60A dynamotje met een Warn 9000Xdi liertje voorop.

dan merk je op een gegeven moment dat je lampen (ja, je moet toch wat zien in het stikke donker in een bos in de ardennen) beduidend zwakker worden als je je lier bediend en deze laatste wat moeizaam gaat draaien..... je moet heel gek doen wil zo'n simpele diesel afslaan tijdens het lieren (zeker met een landcruiper die handgas heeft)

@Edward

ja, ik heb altijd mijn lier gewoon op de hoofdaccu gehad
en de enige keer dat ik een extra accu had, zat daar alleen een 220V omvormer op aangesloten :roll:

maar "de leek" (en vast ook zat "professionals") zetten de lier op die tweede accu omdat ze die er in zetten vanwege de lier
gone

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 19 Mei 2014, 10:15

Met de lier gaat het prima met 1 accu dus daar zou ik geen 2de accu voor nodig hebben. Deze blijft dan ook gewoon op deze accu. (scheeld ook weer heel wat kabel...)
Heb nog nooit een lege accu gehad met lieren. Je vorig weekend maar toen had ik de motor niet lopend. :oops:
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 20 Mei 2014, 08:44

Arjan,

Heb je aan alle kanten evenveel wattage nodig dan?? kijk ik begrijp dat je een paar ver en breedstralers wilt hebben op je laro.. en ik kan bedenken dat je dan twee breedstralers voorop hebt en eventueel 4 verstralers op het dak (2 vooruit en 2 meer de kant in).

maar eventuele lampen aan de achterkant kunnen wel een hoger wattage hebben, maar die zul je doorgaans niet aan hebben tijdens het rijden (buiten achteruit, maar dat is maar even). als je er voor kiest om lampen langs de auto te laten schijnen, dan kun je ook minder zware lampen nemen, het gaat er dan immers om dat je even kunt kijken en je hoeft dan niet gelijk het hele bos te verlichten.

Kortom, kijk eens naar goede lampen die een goede lichtbundel geven met een lager wattage lampje. verder met die meerdere lampen tegelijk aan, denk even hoe groot de kans is dat je alles tegelijk aan zou hebben en voor hoelang (nacht trial is hoogstens 10 per proef en daarna gaat het nodige weer uit bijvoorbeeld). Ook zou ik lampen altijd per twee schakelen en niet alles aan of uit.. zeker wanneer lampen op verschillende plaatsen zitten zoals verstralers, breedstralers, voor zijwaards, voor rechtvooruit, achter, zijkant, enz.. altijd apart schakelen. het heeft namelijk geen zin om met alles aan te kunnen rijden.

Ik begrijp wel wat je zegt van de ledlampen, maar veel van deze led armaturen zien er redelijk het zelfde uit als de normale armaturen voor halogeenlampen. (PS die dure balk die eerder voorbij kwam geeft wel een hoop licht, maar echt alleen maar rechtdoor.. ofwel je hebt een zwart gat naast je auto)

ow ja, zoals al eerder gezegd in andere woorden, licht is handig, maar hoe meer licht je op je auto hebt hoe donkerder het word op de plekken waar je geen licht hebt.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 27 Mei 2014, 06:59

Ik heb besloten rustig aan te beginnen. Voorlopig is het toch nog zomer en de nacht trial is ook nog ver weg :mrgreen:

Heb gister avond 1 set 100W lampen besteld. Met grootlicht er bij heb ik dan ook al 400W :twisted:

piet_g

Berichtdoor piet_g » 27 Mei 2014, 10:44

haha.. lekker rustig begin idd :P..
foto? zowel hoe de lampen er op staan en wat je nu ziet in het donker? ben benieuwd.

heb je toch wel zo'n zweedse schakeling bij je groot licht of niet? anders kan het nodige wel eens te warm worden. ;)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Mei 2014, 11:48

ieder een beetje kundig mens sluit verstralers en dergelijk aan met een relais voor de aansturing... dus het enige extra zou dan de stuurstroom van het relais zijn... als dat het verschil moet maken tussen wel of niet stuk gaan van de lichtschakelaar.... :roll: :roll: :roll:
gone

Poullandman

Berichtdoor Poullandman » 06 Jun 2014, 09:46

Arjan,
Ik heb pas geleden een tweede accu ingebouwd.
Volgens mij wonen we val bij elkaar en wil ik het wel laten zien.
Volgende week ben ik terug van vakantie en zou wel langs kunnen komen.
Gr Poul

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 09 Jun 2014, 21:50

@ Poul:

Dat is zeker een idee. Ook altijd leuk om wat te babbelen :mrgreen:

Laat het maar horen als je terug bent.

Terug naar “Techniek”