Extra accu inbouwen 109

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Extra accu inbouwen 109

Berichtdoor Edward » 17 Mei 2014, 19:49

Roger B. schreef:
ikke jelle schreef:
Ala je regelmatig liert vanaf een accessoire accu is je scheidingsrelais in no time overleden.

daar is dat relay toch voor en die van de link kan tot 180 a lijkt me ruim voldoende.

nee, daar is een scheidingsrelais niet voor, een scheidingsrelais is bedoeld om een accessoire accu bij te laden als de motor loopt. dus dan moet het relais de laadstroom (niet heel veel doorgaans) en eventuele accessoire verbruikers aankunnen.

180A lijkt veel, maar een lier trekt meer als ie hard moet werken (best ruim meer)

Wat lijkt is niet altijd. De ervaring leert gewoon dat tenzij je er een 400Ampere Cyrix inhangt, maar die kost net zoveel als die dynamo, het relais er gewoon uitfikt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 18 Mei 2014, 08:22

Ik denk dat ik maar gewoon begin met 4 lampen die ik apart ga schakelen. Dan hoef ik ze ook niet altijd tegelijk aan te hebben. En daarbij heb ik ze waarschijnlijk ook lang niet heel lang aan. Ik heb een erg grote accu dus heb een goede buffer :mrgreen:
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 18 Mei 2014, 12:08

Roger B. schreef:
ikke jelle schreef:
Ala je regelmatig liert vanaf een accessoire accu is je scheidingsrelais in no time overleden.

daar is dat relay toch voor en die van de link kan tot 180 a lijkt me ruim voldoende.

nee, daar is een scheidingsrelais niet voor, een scheidingsrelais is bedoeld om een accessoire accu bij te laden als de motor loopt. dus dan moet het relais de laadstroom (niet heel veel doorgaans) en eventuele accessoire verbruikers aankunnen.

180A lijkt veel, maar een lier trekt meer als ie hard moet werken (best ruim meer)

Wat lijkt is niet altijd. De ervaring leert gewoon dat tenzij je er een 400Ampere Cyrix inhangt, maar die kost net zoveel als die dynamo, het relais er gewoon uitfikt.

misschien zie ik het verkeerd maar zo'n relay krijgt toch nooit meer dan de maximale laadstroom van de dynamo er doorheen :?

in dit geval 60 a maar een relay zoals in de link van 180 a zou ook een dynamo van bv 110 a aan moeten kunnen .

als de extra gebruikers stroom er door moet is het zo gebeurt natuurlijk maar dat lijkt me niet de bedoeling :roll:
groet jelle

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Mei 2014, 12:17

je ziet het inderdaad verkeerd....... ;) 8-) :P

dat relais maakt een verbinding tussen beide accu's, als die verbinding er tijdens het lieren ook is, dan kun je rustig stellen dat de helft van de stroom door dat relais uit de andere accu komt als waar je je lier op aangesloten hebt.

als je dan ook nog even in het achterhoofd houdt dat die opgegeven 180A niet langdurig gevoerd kunnen worden en dat een lier onder zware belasting (en langzaam draaien) pieken van over de 400A trekken kan......... dan snap je dat zo'n relais snel overbelast wordt op die manier.... zeker omdat een 180A cyrix (die die ik gezien heb) bestaat uit 2x een 90A parallel en er dus altijd net iets meer door een van beide gaat met als gevolg dat die eerst het loodje legt en alles door de ander moet die dan ook het loodje legt
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 18 Mei 2014, 14:02

Op de prikpagina is hier ook een leuk / leerzaam draadje over: http://landrover.startpagina.nl/prikbor ... t-lieraccu
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 18 Mei 2014, 18:48

interessant draadje

ik denk dat ik relay en diodebrug ed door elkaar haal
en denk verder ook dat dit een discussie is waar men het niet snel met elkaar eens is :lol:
groet jelle

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Mei 2014, 19:41

er zijn gewoon meerdere oplossingen die werken en allemaal hun voor- en nadelen hebben.

nadeel van een diodebrug is de spanningsval over de diode waardoor je de afgeregelde spanning van de dynamo hoger moet zetten, maar dat kan niet bij alle dynamo's (bij de meeste niet)
Een FET brug zou dat probleem niet hebben, maar beperkter zijn in de vermogens die het aankan

Een relais heeft die nadelen niet mits zwaar genoeg uitgevoerd.....

de electronische schakeling die een cyrix laat schakelen kun je ook gebruiken om een zwaar relais de verbinding tussen beide accu's te laten maken, dan staan ze gewoon parallel als de motor loopt. Wil je dan bijvoorbeeld tijdens het lieren maar één accu belasten, dan kun je dat relais uitzetten met een schakelaar.
Als je de schakelaar dan gelijk het hoofdrelais voor je lier laat schakelen dan doe je dat verbreken automatisch als je je lier inschakelt
gone

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 18 Mei 2014, 20:37

misschien heel kort door de bocht :o

maar als de 2e accu onder de stoel komt.
is de simpelste/goedkoopste oplossing een 1000 a massa schakelaar ertussen.
alle gebruikers op de start accu 2e accu alleen gebruiken als starthulp.
en zodra er veel gebruikers aangaan ,lampen ,lier ,omvormer ed 2e accu loskoppelen.

massaschakelaar kan dichtbij ingebouwd en geen ingewikkelde schakelingen.

extreem hoge stromen bij inschakelen zullen er niet lopen want als het nodig is kan je eerst alle gebruikers uitschakelen even wachten en dan 2e accu erbij.

of denk ik nu te simpel :ugeek:
groet jelle

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Mei 2014, 20:49

Wat is er mis met een scheidingsrelais dan? :roll:

In de 130 staat een standaard LR startaccu waar de lieren aanhangen. Daarnaast staat een zelfde accu voor de accessoires, vooral lampen en de compressor. Mocht ik de startaccu leeglieren wat nog nooit gelukt is omdat de motor gewoon draait tijdens het lieren dan schakel ik dan de accessoire accu erbij om toch te kunnen starten.

Als je op 1 accu niet wegkomt met lieren moet je toch een ander plan gaan verzinnen........

De massa van de Cyrix zou eigenlijk aan een schakelaar moeten zitten om te voorkomen dat de accessoire accu de startaccu gaat laden als die ver leeg gelierd wordt maar die heb ik er niet in omdat ik al genoeg schakelaars heb.

Toch heb ik nog nooit meegemaakt dat de Cyrix zelfs maar warm was wat mij verteld dat de dynamo en de startaccu het lieren goed bij kunnen houden. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Mei 2014, 20:58

omdat jij de lier (verstandig) op de hoofdaccu hebt.... meestal wordt er een tweede accu geplaatst om te lieren en wordt de lier (dus) daar op aangesloten.

Gevolg is dat de stroom die de dynamo levert aan de lier dan dus door het scheidingsrelais gaat en een eventueel tekort (overhevelstroom tussen de accus) vanuit de hoofdaccu aangevuld.

Dan loopt er dus een aardig stukkie meer stroom door het scheidings relais (wat meteen duidelijk maakt waarom je je lier beter op de hoofdaccu kunt zetten)

Die schakelaar kan uiteraard ook, maar als je die vergeet in te schakelen wordt je extra accu niet geladen (en voor het starten een extra accu bijschakelen zou ook volledig overbodig moeten zijn bij normale situaties)
gone

Terug naar “Techniek”