Druk in koelwatersysteem RRC V8

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Justin

Druk in koelwatersysteem RRC V8

Berichtdoor Justin » 14 Mei 2014, 21:43

Goedeavond,

Betreffende een Range Rover Classic V8 3,9EFI;

Al aardig wat topics gevonden, maar niet met het antwoord wat ik zocht.

Ik heb een tijd geleden aardig wat koelwaterlekkage gehad, na vervangen van de kachelradiateur en slangen is er geen tot een nihil koelwaterverbruik. Afgelopen week lag er (vorige dag offroad rijden) toch weer ene plasje onder. Na schoonmaken en veel gereden te hebben geen lekkage.

Wanneer mijn motor is afgekoeld en ik open de dop van het expansievat (de zwarte kunstof versie) staat er nog steeds druk op. Het overdrukventieltje in de dop zit niet vast. Er mag na een dag geen druk meer op het systeem staan lijkt me? Ik heb wel eens gedacht dat ik koelvloeistof via het tankje ben kwijtgeraakt, maar nooit een bewijs van gevonden. Tankje is niet te vol (net boven het 'plus-staafje'/halverwege).

Samen met witte rook uit de uitlaat en soms een klein beetje verbruik zou je denken aan een koppakking/scheur enz. Echter, compressie is prima en motor loopt goed. Verder loopt hij op gas en daardoor vind ik de witte uitlaatgassenrook (ergst bij koude motor) niet zo verdacht.

Ik ben vooral benieuwd of de druk die na een dag nog op het expansievaatje staat, iets is om zorgen over te maken. Lijkt me niet door lekke koppakking en druk van het uitlaatsysteem, dan zou ik ook aardig wat koelvloeistof kwijt moeten raken.

Bedankt voor het meedenken weer.

Roger B.

Re: Druk in koelwatersysteem RRC V8

Berichtdoor Roger B. » 14 Mei 2014, 23:32

koppakking uitsluiten met een CO2 test...

als je verdamper gas in je koelsysteem lekt zou je ook drukopbouw kunnen hebben. maar lijkt me dat dat ook niet nog blijft na een dag, aangezien je afsluitventiel het gas zou moeten afsluiten
gone

Terug naar “Techniek”