Britpart DB9500i lier?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Walterke
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 Mei 2014, 20:45
Locatie: Lochem

Re: Britpart DB9500i lier?

Berichtdoor Walterke » 11 Jun 2014, 17:34

Een standaard chassis is ook niet op krachten berekent die een hydraulische lier aan kan.
Als je gelukt hebt trekt hij de lierbumper van het chassis los.
Maar een 8274 is ook geen lullige oplossing :)

Maar dat een hydraulische oplossing mooi is, daar is geen twijfel over mogelijk :D

Groeten
Walter,

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Britpart DB9500i lier?

Berichtdoor conny » 12 Jun 2014, 11:38

Nou, hier dan een ervaringsdeskundige :D
Ik heb 10 jaar geleden een milemarker gekocht met bevestigingsplaat, pomp en aansluitmateriaal voor 1300 gulden; was wel zo zwart als de nacht, maar wel van de officiele milemarker-dealer in Engeland (die bestaat volgens mij nu niet meer).
Je kreeg daar het stuurbekrachtigingsvaatje bij van een originele landrover en dat was niet genoeg; de olie werd te heet. Modificatie; vaatje van 2 liter, oliefilter en oliekoeler van een hyundai :roll:

Ik kan nu de hele dag lieren op vol vermogen en de olie wordt dan max handwarm, hij wordt aangedreven door een dikke zf stuurbekrachtigingspomp die ook te vinden is op grote opels en zit op de plek van de airconditioningpomp (td5). Het ding heeft 2 standen; snel (750 kilo) en langzaam (4,5 ton) dat langzaam is ook inderdaad langzaam, maar het stopt niet! Als hij stopt dan hoor je dat sissende geluid van een hydrauliek installatie die te zwaar wordt belast; een klapblok biedt dan uitkomst. Nog langzamer, inderdaad.

De vrijloop is een genot als je het vergelijkt met de elektrische lieren; gewoon uitlopen. De snelle stand is makkelijk om even de slack uit de kabel te halen en dan de langzame stand, ach dat lieren hoeft voor mij niet zo snel te gaan als snelwandelen; meestal is het een precaire situatie die nogal wat aandacht vraagt (behalve dan in een lompe baggerbak) en dan vind ik dat langzame wel lekker. Veel elektrische lieren gaan kapot door het aan/uit schakelen veelvuldig achter elkaar te doen; dat hoeft niet bij een langzame hydraulische lier en verder als je het toch doet dan gaat er niets stuk want het zijn gewoon de kleppen die open en dicht gaan.

In 10 jaar 1 keer olie ververst, verder nooit iets aan gedaan, roest niet, water- en baggerdicht. Probleemloos.
:lol:

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Britpart DB9500i lier?

Berichtdoor conny » 12 Jun 2014, 11:38

Was dus 1300 euro

Walterke
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 Mei 2014, 20:45
Locatie: Lochem

Re: Britpart DB9500i lier?

Berichtdoor Walterke » 12 Jun 2014, 20:26

Dat is dan erg mooi zelf gemaakt :D
Drijf je de stuurbekrachtigingspomp met een getande riem aan of samen met de multiriem?

Walter,

Gebruikersavatar
Mlampie
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 Nov 2011, 18:21
Locatie: nieuwegein
Contact:

Re: Britpart DB9500i lier?

Berichtdoor Mlampie » 13 Jun 2014, 01:33

Met al deze vragen en mooie oplossingen heb ik ook een vraag.

Mijn volgende project is de lier en lierbumper.
De bumper zal de flatdog lierbumper zijn met DRL (airco uitvoering) te koop bij de Defendershop.
De lier komt op de defender omdat ik het mooi vind en niet omdat ik er dagelijks gebruik van zal maken.
dus er hoeft van mij geen super lier op maar als ik hem dan eens nodig heb is het wel fijn dat hij werkt.

Bij de electricwinchshop in de UK vond ik een paar leuke aanbiedingen.
de Warrior Apache 13000AP 12v Electric Winch voor 246 pond
en de Superwinch Tiger Shark 9500 voor 299 pond

In hoeverre is dit nu rommel of is dit voor mij een prima lier voor die paar keer per jaar dat ik hem zal gebruiken.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Britpart DB9500i lier?

Berichtdoor Roger B. » 13 Jun 2014, 09:41

allebei prima hobbygebruik lieren. denk dat ik persoonlijk voor de 13000lbs voor minder geld zou gaan en de verkoper zou vragen wat de meerprijs is voor prestretched touw ipv staalkabel.

vergelijk de prijs ook even met de aanbieders in nl, bedenk dat verzendkosten voor zware artikelen er aardig in kunnen hakken vanuit de uk, en ophalen dan wellicht een optie is in nl
gone

Gebruikersavatar
Mlampie
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 Nov 2011, 18:21
Locatie: nieuwegein
Contact:

Re: Britpart DB9500i lier?

Berichtdoor Mlampie » 13 Jun 2014, 11:35

verzending is idd 36 Pond dan komt hij totaal op 282 pond dat is 352,71 EUR incl verzending.
dat lijkt me toch netjes voor de warrior.

Zoek je de hele wereld weer af en wat blijkt bij Roan kost deze 349.00 Euro

offerte opgevraagd voor bumper en lier incl montage

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Britpart DB9500i lier?

Berichtdoor conny » 13 Jun 2014, 11:35

De pomp zit op de plek van de airco pomp (die ik dus niet heb); de enige modificatie die nodig is, is een "airco-riem" da's dus de langere versie. That's it.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Britpart DB9500i lier?

Berichtdoor Roger B. » 13 Jun 2014, 13:09

dat bedoel ik dus
gone

Walterke
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 Mei 2014, 20:45
Locatie: Lochem

Re: Britpart DB9500i lier?

Berichtdoor Walterke » 13 Jun 2014, 20:47

Inderdaad, de goedkopere nemen met een mooi touwtje er op!

Walter,


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten