Nou, hier dan een ervaringsdeskundige
Ik heb 10 jaar geleden een milemarker gekocht met bevestigingsplaat, pomp en aansluitmateriaal voor 1300 gulden; was wel zo zwart als de nacht, maar wel van de officiele milemarker-dealer in Engeland (die bestaat volgens mij nu niet meer).
Je kreeg daar het stuurbekrachtigingsvaatje bij van een originele landrover en dat was niet genoeg; de olie werd te heet. Modificatie; vaatje van 2 liter, oliefilter en oliekoeler van een hyundai
Ik kan nu de hele dag lieren op vol vermogen en de olie wordt dan max handwarm, hij wordt aangedreven door een dikke zf stuurbekrachtigingspomp die ook te vinden is op grote opels en zit op de plek van de airconditioningpomp (td5). Het ding heeft 2 standen; snel (750 kilo) en langzaam (4,5 ton) dat langzaam is ook inderdaad langzaam, maar het stopt niet! Als hij stopt dan hoor je dat sissende geluid van een hydrauliek installatie die te zwaar wordt belast; een klapblok biedt dan uitkomst. Nog langzamer, inderdaad.
De vrijloop is een genot als je het vergelijkt met de elektrische lieren; gewoon uitlopen. De snelle stand is makkelijk om even de slack uit de kabel te halen en dan de langzame stand, ach dat lieren hoeft voor mij niet zo snel te gaan als snelwandelen; meestal is het een precaire situatie die nogal wat aandacht vraagt (behalve dan in een lompe baggerbak) en dan vind ik dat langzame wel lekker. Veel elektrische lieren gaan kapot door het aan/uit schakelen veelvuldig achter elkaar te doen; dat hoeft niet bij een langzame hydraulische lier en verder als je het toch doet dan gaat er niets stuk want het zijn gewoon de kleppen die open en dicht gaan.
In 10 jaar 1 keer olie ververst, verder nooit iets aan gedaan, roest niet, water- en baggerdicht. Probleemloos.