Britpart DB9500i lier?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Britpart DB9500i lier?

Berichtdoor Edward » 10 Jun 2014, 13:12

Iedere hydraulische lier die ik meegemaakt heb was traag, heel traag. Of ie nu op een stuurpompje zit of op een (hele dure) tussenbak oplossing, het gaat echt heel traag. Dat is geen punt als je slechts incidenteel liert, maar dan is de handlier ook een goede en veel goedkopere optie.

De Milemarker is al niet goedkoop, maar als je daar pomp, ventielen en leidingen bijtelt is het ronduit duur. :roll: :roll:

De lier voorop de 130, een Warn 8274 gebruik ik nog het meest om samen met een maatje bomen uit het bos te lieren. Dan is het erg lekker dat ie zo hard loopt. De lier achterop gebruik ik alleen om dingen op de kar te lieren en wellicht ooit als ik in m'n eentje vast sta en vooruit echt geen optie is. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jun 2014, 16:54

groot voordeel van hydrauliek is natuurlijk de duur dat je kunt lieren, bij elektrisch zit je toch altijd met de beperking van je accucapaciteit en de tijd die nadien nodig is om de boel weer vol te laden.....als je vaak achter elkaar een tijdje aan het lieren moet is het een keer op.
Bij hydrauliek kun je lieren zolang je motor loopt.

Gewone elektrische lieren zijn ook niet heel snel, is een lier op hydrauliek nog trager dan?
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Jun 2014, 17:11

Roger B. schreef:groot voordeel van hydrauliek is natuurlijk de duur dat je kunt lieren, bij elektrisch zit je toch altijd met de beperking van je accucapaciteit en de tijd die nadien nodig is om de boel weer vol te laden.....als je vaak achter elkaar een tijdje aan het lieren moet is het een keer op.
Bij hydrauliek kun je lieren zolang je motor loopt.

Gewone elektrische lieren zijn ook niet heel snel, is een lier op hydrauliek nog trager dan?

Lieren doe je niet op accu capaciteit maar op de dynamo! :shock: :shock:

Met de 130 kan ik een hele middag lieren zonder dat ik merk dat er stroom tekort zou zijn. En ja, een Milemarker is nog trager dan een gewone elektrische lier. En dat langdurig lieren is ook betrekkelijk, want tenzij je een groot oliereservoir hebt heeft de olie heel snel een veel te hoge temperatuur.
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jun 2014, 17:39

Als een lier de helft van zijn maximale stroom trekt zit je op een 180-200A, zijn maar weinig auto's die een dynamo hebben die stationair lopend zoveel levert, dus trek je echt wel je accu langzaam leeg. dus er van uit gaande dat je lier ook moet WERKEN zul je vrij snel over de 90-120A dynamocapaciteit heen gaan, vooral omdat die capaciteit bij lange na niet beschikbaar is bij stationair toerental (en de meesten de motor gewoon stationair hebben lopen tijdens het lieren)

maar met een keer een stukje lieren zul je dat niet merken, maar ik heb het wel een keer meegemaakt... bij een toyo met handgas, maar die had een vrij licht dynamotje

als je de olie door een koeler met fans stuurt haal je heel wat hitte weg natuurlijk
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Jun 2014, 17:46

Volgens mij stond je erbij toen we een hele middag geliert hebben aan het dak. Regelmatig sta ik een hele dag te lieren met stammen uit het bos. Natuurlijk ben je ook tijd kwijt met vast en losmaken wan de haak etc en kennelijk geeft dat de dynamo genoeg tijd om dat wat de accu verbruikt heeft weer te laden. Zowel accu als dynamo zijn gewoon standaard.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik never nooit de vrijloop gebruik en de lier dus ook weer uitlier al zal dat minimaal stroom verbruik geven want onbelast draaien.

Maar de Milemarker op de Cruiser van m'n maat loopt na drie keer een paar stammen al warm op de olie. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jun 2014, 18:24

die stammetjes van het dak lieren was ook niet echt belasten natuurlijk... als je je auto door een bak modder moet trekken verbruik je natuurlijk een stuk meer ....

stammetjes uit het bos... is, afhankelijk van hoe lang en dik, waarschijnlijk ook niet zo zwaar als een auto in een bak modder.

maar als die milemarker zo snel warm loopt is een koeler blijkbaar wel een zeer wenselijke aanvulling
gone

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 10 Jun 2014, 20:45

Maar de Milemarker op de Cruiser van m'n maat loopt na drie keer een paar stammen al warm op de olie. :lol: :lol:

dat is uiteraard niet gek hoeveel olie staat erachter ?
de meeste hydro lieren op een auto hebben max 10 liter schat ik vaker minder dan meer vermoed ik want hydro tanken zie ik nooit ! zelfs met koeler is dat veel te weinig :roll:

ter vergelijking een vragtwagel die ik laatst opbouwde op het werk
108 ltr pm pomp
max 230 bar olie druk omschakelbaar naar 180 bar
met een 180 ltr olie tank
als na 10 minuten de vracht gelost is is die olie ook serieus warm
als je dan kijkt naar een klein pompje wat erg vaak de zelfde olie erdoor pompt dat wordt niet warm maar gewoon erg heet :!:
en dan wordt het steeds erger hoe heter des te dunner de olie.
eenmaal verbrand is het dun als water en nul rendement.
zou best eens willen weten hoeveel 4x4's rondrijden met verbrande olie :lol:

een hydraulische lier is heel mooi maar alleen als je het goed doet anders ben je beter af met elektrisch en veel goedkoper ;)
groet jelle

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 11 Jun 2014, 10:40

Ik heb de volgende vraag verzonden naar Milemarker:

Dear sir,

I am interested in your hydraulic winches. I am thinking of using one in my Land Rover Discovery TD5 from 2004. I am a member from the Dutch Land Rover Club. Several members are telling me that prolonged use of the hydraulic whinch will overheat de steering pump and fluid. Second: the hydraulic winch is quite slow to operate, a lot slower then electric ones like Warn. Can you please give your comment on these statements?

Yours sincerly,

Dit is het antwoord wat ik terugkreeg:

Our hydraulic winch is slower in the low gear , but will out pull any electric winch out there, what you lose in speed you make up in power, the winch also has a high gear for the quicker return on the line as well as a powerful pull, we have never had anyone tell us that the fluid temp caused any operating issues, on the truck or the winch, if it is questioned we offer a cooler that can be placed in line with the winch, and if installed correctly the truck will never know the winch is there until you use it, to this day we still have customers using the older one speed hydraulic winch, they are about twenty years old. Bob

Bob Pearsall | Technical & Warranty | Mile Marker International Inc.
2121 Blount Rd Pompano Bch, FL 33069 | ( (800) 886-8647 ext. 113 | *bob@milemarker.com
:www.milemarker.com

De koeling schijnt lijkt toch niet een groot probleem te zijn?

Groet, Chris

Walterke

Berichtdoor Walterke » 11 Jun 2014, 12:02

Om even in te vallen op de discussie van hydraulische lieren :mrgreen:

Verschil tussen elektrisch en hydraulische lieren
Een Elektrische lier draait (voorbeeld) 8 meter per minuut onbelast.
Als er eenmaal 5 ton aan hangt draait hij nog maar 0.7 meter per minuut.
Elektrische lieren zijn begrenst omdat anders de motor zou door branden.

Een hydraulische lier draait 5 meter per minuut.
Als daar 5 ton aan hangt draait hij nogsteeds 5 meter per minuut.
Een hydraulische lier draait met 9 ton nog steeds Maar of je chassis dit leuk vind :roll:

Remmen
Een hydraulische lier heeft geen mechanisch rem, een rem moet je creëren
door een Over Centre Valve (OCV)
Deze klep houdt je gewicht vast in een neutrale positie.
Bij het laten zakken van je zelf (mislukte lierpoging ;) ) zorgt de klep er voor
dat je lier niet door blijft draaien, als je wilt dat hij stopt.
De klep zorgt er ook voor dat dat hij langzaam en rustig stopt met lieren.

Olie
Een tank is zeer belangrijk wil je langdurig lieren, Het mooiste is het
als de olie tussen de 30 en 60 graden ligt.
Je olie gaat minder lang mee als de temperatuur boven de 60 komt.
Volgensmij is er een vuistregel dat de olie levensduur wordt gehalveerd
bij elke 8 graden boven de 60 graden. :|
Om maar niet te spreken van de levensduur die je motoren dan maar hebben.

stuurpomp :?:
Ik ben niet helemaal thuis is het aansluiten van een hydraulische lier op de stuurpomp.
Als je hem aan je stuurpomp koppelt kun je de lier niet sneller of langzamer
laten draaien. Ik denk zelf dat je stuurpomp vrij snel warm loopt dan omdat de olie
niet snel genoeg langs de stuurpomp komt. Simpelweg omdat hij daar niet op gebouwd is.

Tussenbak :?:
Als je gaat kijken naar een systeem met een pomp op de tussenbak, draaien je wielen
niet tijdens lieren. Wat je aandrijflijn weer zwaar belast.

Waar dan :?:
Het mooiste systeem in mijn ogen is een hydraulische pomp op de plek waar je airco pomp zit.
Dan kun je doormiddel van je motorsnelheid ook de liersnelheid bepalen. En heb je gauw een lier
die 20 meter per minuut doet.

bediening
Stel je hebt je systeem klaar, hoe gaan we het bedienen?
Een systeem wat direct op je pomp zit is onveilig :twisted: , als de pomp wordt ingeschakeld
gaat de lier draaien.
Het veiligst is een systeem met 2 knoppen. eentje voor het inlieten en eentje voor het uitlieren.
dit kleppen systeem zou je op 12 volt kunnen vinden. Een afstandsbediening er bij en je hebt een mooi systeem :!:

groetjes
Walter,

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Jun 2014, 13:30

Een hydraulische lier is sterker dan een elektrische, ik denk dat niemand dat betwist. Dat ie duurzamer is zal ook geen discussie over zijn. Maar dat sterke zegt mij weinig als ik zie dat mijn 8274 meer dan sterk genoeg is om de 130 door een 900mm modder te trekken zonder snatchblok. Wat zou ie meer moeten kunnen? Idd het chassis krom trekken of de bumper van het chassis sleuren.

Een hydraulische lier is zeker een prima oplossing, alleen als je alles bij elkaar optelt is het ook een dure oplossing. Voor mijn gebruik is een elektrische meer dan goed genoeg. ;)

Mocht ik meer kracht en snelheid willen kan ik altijd nog een grotere Bowmoter monteren. Dat scheelt ook een hele hoop.
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”