Rembalans: grotere remmen op achteras?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Rembalans: grotere remmen op achteras?

Berichtdoor JoostKenya » 29 Apr 2014, 19:11

Weet iemand of er Defender, Disco1 of Range Rover remklauwen/schijven te koop zijn die meer remkoppel leveren bij gelijke remdruk? Het liefst heb ik standaard onderdelen en ik zoek ze specifiek voor de achteras. Zijn de achterste remklauwen van een 130´´ soms groter?

In mijn Landrover rally raid auto ligt de motor achterin.
Op de vooras heb ik geventileerde schijven, dat is op een Defender as.
De achteras is een Disco1 as met massieve schijven.

Doordat de neus vrij licht is en de achterkant een stuk zwaarder zal er voor de juiste rembalans meer druk naar de achterwielen moeten gaan ten opzichte van een standaard Landrover met de motor voorin. Dat is op zich geen probleem want deze auto heeft een race pedal box met dubbele remcylinders, eentje voor de vooras en eentje voor de achteras. De rembalans is traploos instelbaar met een draaiknop. Het systeem is onbekrachtigd.

Het probleem is alleen dat in de praktijk de beste instelling zodanig is de auto erg zwaar remt. De balans is door het hogere gewicht op de achteras heel erg richting de achteras ingesteld en daardoor is er uiteindelijk erg veel pedaal druk nodig. Daar kwam ik achter toen de leiding naar de achterwielen afgelopen weekend stuk ging. Het blijkt dat wanneer de achteras even niet meedoet door een kapotte leiding, de voorwielen al met een geringe hoeveelheid pedaal kracht blokkeren. Maar om alle vier wielen op het zelfde moment te laten blokkeren is heel veel remkracht nodig. Daarnaast blijkt ook dat deze auto met alleen voorremmen heel moeilijk te rijden is. Veel te veel onderstuur als je te lang op de rem blijft staan.

Daarom ben ik opzoek naar grotere remmen voor een Disco1 achteras, eventueel met grotere schijven. Weet iemand of die toevallig zo bij Landrover te koop zijn en wat het onderdeel nummer is?

Ik heb geprobeerd om de klauwen van de vooras achter te monteren maar dat past helaas niet zomaar.

JanTD5

Re: Rembalans: grotere remmen op achteras?

Berichtdoor JanTD5 » 29 Apr 2014, 19:24

Klauwen en schijven van voor ook achter monteren? Met een beetje aanpassen dan zou dat moeten passen zou je denken :roll:

Edit edit edit, heb weer eens st$*nd in de ogen, staat er al :oops:

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Apr 2014, 20:18

toch denk ik dat dat de beste oplossing zal zijn met land rover onderdelen. waarom paste het niet? ik neem aan de gaten waar de klauw / bracket op de as gemonteerd wordt?

dan zou je er een passende bracket voor moeten maken

er zijn disco 1 versies met geventileerde schijven achter, maar die hebben dezelfde maat remzuigertjes. Ook een 130 heeft volgens mij geen grotere diameter remzuigers
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Apr 2014, 21:49

En een extra set remklauwen monteren? Dan gebruik je gewoon standaard schijf, standaard klauwen alleen maak je aan de voorkant van de as extra brackets voor de 2e set klauwen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 30 Apr 2014, 09:01

De klauwen van voor passen niet omdat de gaten net op een centimeter meer afstand van elkaar staan.

@Roger: welke Disco1 heeft geventileerde schijven achter?

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de zuigers van een 110/130 achterklauw een andere diameter hebben dan de Disco/90/Rangerover. De blokken zijn ook wat groter (wat ik eigenlijk ook al wist want ik heb een 110 en een 136''). Dus ik ga eerst maar een uitrekenen hoeveel effectiever de 110 remkauwen zijn. En ik ga eens een testrijden met die achterremmen.

Ik heb inmiddels ook een Engelse site gevonden waar iemand voorremmen achter gemonteerd heeft door een nieuwe bracket op de as te lassen. Dat is niet zo ingewikkeld en kan ook altijd nog, maar waarschijnlijk is het een beetje teveel van het goede.

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Apr 2014, 09:49

Je kunt toch gewoon een nieuwe remklauwdrager maken? De klauw zit toch nooit direct op de as? Daar zit altijd een adapter tussen. Zo wordt in motorland ook iedere willekeurige klauw met schijf op een andere motor gebouwd. Denk aan crossers die omgebouwd worden tot supermotard.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”