Ik heb een 300 Tdi overgangsmodel, waar inmiddels al wel een koelwater temp meter inzit zoals die in de Td5 (YAD100900)
Echter het ding blijkt nu kuren te vertonen, wat zeer waarschijnlijk zal gaan lijden tot een nieuwe koppakking
Wat is het geval: Heeft altijd leurig de temperatuur aangegeven zoals ik altijd gewend was, bedrijfstemp net voor het midden.
Totdat ik merkte dat ik koelproblemen had , lekke radiateur, overdruk, en nu dus lekker borrelen in expansie tankje
Inmiddels radiateur al vervangen (wat ook nodig bleek want niet alleen lekkage , maar gewoon ook weggerotte lamelletjes (klimaat hier is fantastisch daarvoor) ) verder preventief ook thermostaat vervangen, maar dit alles mocht niet baten , en dus nog altijd geborrel in het vooronder.
We zijn dus iets verder gaan zoeken, en nu blijkt het volgende: Wanneer de draad die normaal op de temp.zender in het blok zit aan massa wordt gelegd zou dit moeten leiden tot maximale meter uitslag, ofwel "HOT"
Maar hoe gedraagt de meter zich daadwerkelijk als ik dit doe? Hij loopt eerst langzaam naar even voor het midden (precies daar waar hij altijd de normale bedrijfstemperathuur aangeeft, vervolgens blijft hij daar een moment hangen om dan door te lopen naar maximale uitslag.
De meter en ook zender reageren volgens het eleKtrische weerstands principe.
Wat ik echter heel raar vindt is dat de meter blijft hangen als ik de draad aan massa leg, en ik ben dus bang dat hij gewoon kapot is en niet meer op juiste weerstand reageert, juist omdat hij niet in 1 vloeiende beweging doorloopt naar max.
Als dit het geval is, zou het zomaar kunnen dat hij precies de juiste weerstand heeft om nejes op die exacte bedrijstemperatuur stand te blijven hangen waardoor ik niet tijdig op heb kunnen merken dat er iets danig mis was.
Ik vindt het zelf een heel vaag verhaal, en vroeg me af of iemand mij hier iets meer over weet te vertellen.
- de zender (sensor) is ongeveer 3 jaar geleden vervangen
- Ik heb recentelijk wel wat elektrische (massa) problemen gehad, maar de test vandaag was direct de draad van de zender aan de massa
Is mijn meter hemelen ? (niet te hopen want een nieuwe kost grof geld)
is er een andere manier om de meter evt te testen?
is er iemand die dit verschijnsel al eens aan de hand heeft gehad en dus weet waar het probleem zit?
gr
Luke