Tempernatuur meter kuren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Tempernatuur meter kuren

Berichtdoor Luke » 29 Apr 2014, 03:20

Goede avond mensen.

Ik heb een 300 Tdi overgangsmodel, waar inmiddels al wel een koelwater temp meter inzit zoals die in de Td5 (YAD100900)
Echter het ding blijkt nu kuren te vertonen, wat zeer waarschijnlijk zal gaan lijden tot een nieuwe koppakking :(

Wat is het geval: Heeft altijd leurig de temperatuur aangegeven zoals ik altijd gewend was, bedrijfstemp net voor het midden.
Totdat ik merkte dat ik koelproblemen had , lekke radiateur, overdruk, en nu dus lekker borrelen in expansie tankje :(
Inmiddels radiateur al vervangen (wat ook nodig bleek want niet alleen lekkage , maar gewoon ook weggerotte lamelletjes (klimaat hier is fantastisch daarvoor) ) verder preventief ook thermostaat vervangen, maar dit alles mocht niet baten , en dus nog altijd geborrel in het vooronder.

We zijn dus iets verder gaan zoeken, en nu blijkt het volgende: Wanneer de draad die normaal op de temp.zender in het blok zit aan massa wordt gelegd zou dit moeten leiden tot maximale meter uitslag, ofwel "HOT"
Maar hoe gedraagt de meter zich daadwerkelijk als ik dit doe? Hij loopt eerst langzaam naar even voor het midden (precies daar waar hij altijd de normale bedrijfstemperathuur aangeeft, vervolgens blijft hij daar een moment hangen om dan door te lopen naar maximale uitslag.

De meter en ook zender reageren volgens het eleKtrische weerstands principe.
Wat ik echter heel raar vindt is dat de meter blijft hangen als ik de draad aan massa leg, en ik ben dus bang dat hij gewoon kapot is en niet meer op juiste weerstand reageert, juist omdat hij niet in 1 vloeiende beweging doorloopt naar max.
Als dit het geval is, zou het zomaar kunnen dat hij precies de juiste weerstand heeft om nejes op die exacte bedrijstemperatuur stand te blijven hangen waardoor ik niet tijdig op heb kunnen merken dat er iets danig mis was.

Ik vindt het zelf een heel vaag verhaal, en vroeg me af of iemand mij hier iets meer over weet te vertellen.
- de zender (sensor) is ongeveer 3 jaar geleden vervangen
- Ik heb recentelijk wel wat elektrische (massa) problemen gehad, maar de test vandaag was direct de draad van de zender aan de massa

Is mijn meter hemelen ? (niet te hopen want een nieuwe kost grof geld)
is er een andere manier om de meter evt te testen?
is er iemand die dit verschijnsel al eens aan de hand heeft gehad en dus weet waar het probleem zit?

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Re: Tempernatuur meter kuren

Berichtdoor Erik Peters » 29 Apr 2014, 08:15

Hallo Luke,

Naar wat ik begrepen heb uit discussies hier op het forum, heeft de Td5 een temperatuurmeter die maar drie standen aangeeft; koud, bedrijfstemperatuur en te heet (en dan ben je eigenlijk al te laat met reageren). Het zou zo maar kunnen dat er dus een vertraging in zit m.b.t. het doorlopen naar te heet, dat verklaart ook dat je altijd te laat bent met reageren als ie daadwerkelijk ook heet aangeeft.
De 300 Tdi zou zo'n meter hebben zoals jij beschrijft (geleidelijk oplopend naarmate de temperatuur toeneemt) Maar dit heb ik nog nooit getest door de draad aan massa te leggen.
Ik heb bij mijn 300 Tdi (een van de laatste voordat hier de Td5 uitkwam) een keertje de thermostaat vervangen omdat de kachel 's winters niet goed (of eigenlijk niet) op temperatuur kwam (pas na een kwartier rijden kwam er wat warmte uit). Met de nieuwe thermostaat werd de kachel veel sneller warm (na een paar minuten al).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Apr 2014, 10:06

ik heb altijd begrepen dat het drie standen gebeuren bij de Td5 niet in de meter zit, maar door de motor ecu zo geregeld wordt. de sensor zit daar namelijk aan de ecu en de meter op een andere draad van de ecu.

overigens ben je bij een Td5 niet per definitie te laat als de meter doorloopt naar het rood... de ecu regelt dan vermogen terug. ik ben op de snelweg een keer de multibelt verloren... ergste wat er kwa koeling kan gebeuren...geen aandrijving op de waterpomp..... ik merkte het omdat het vermogen terug viel..keek op mijn dash en zag nog net de naald van de temp.meter "uit beeld verdwijnen aan de rode zijde van de meter"..

gelijk auto op de vluchtstrook gepoot en de boel enigszins laten afkoelen. na kwartier a half uur stationair naar eerstvolgende uitrit laten rollen.
ergens een riem gehaald met inmiddels gearriveerde hulptroep en die gemonteerd... verder in de 60.000 km die ik er daarna nog mee gereden heb geen last van gehad.

als ie borrelt in het tankje gaat een nieuwe sensor of meter je niet helpen vrees ik.... dat klinkt als koppakking of erger....

maar als je meter niet werkt, hoe wist je dan dat ie heet werd?
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 29 Apr 2014, 16:04

Hallo,

@ Erik Pieters:

Het is inderdaad zo dat de meter volgens het principe, koud, bedrijfstemp, en Te Laat werkt. Dwz in ons tropische klimaat althans wel, in geval van een 300 Tdi dus.
De meter reageert van zichzelf al traag, maar in dit geval lijkt er echt sprake van te zijn dat de meter op een bepaald punt even blijft hangen alvorens door te lopen. We hebben dit bij de test geconstateerd.
Als je bij een 300 Tdi de draad vanaf de sensor aan massa legt, zal je zien dat de meter langzaam oploopt naar max, en dus niet in 1 vloeiende beweging doorloopt naar max .
In mijn geval blijft hij dus halverwege even hangen, en laat dat nu net op het punt zijn wat bij mijn auto altijd de normale bedrijfstemp is.
Als je dan gaat bedenken dat het temperatuurs systeem volgens elektrisch weerstand principe werkt, zou het dus zomaar zo kunnen dat hij wel genoeg weerstand heeft / had om op te lopen naar "normale bedrijfs temp" maar nooit, ook niet als hij te warm werd, op te lopen naar heet, omdat er dus blijkbaar een : "zwaar punt" in die meter zit waar hij alleen doorheen getrokken wordt als je de draad direct aan massa legt, ofwel MINIMALE tot GEEN weerstand

Ik schrijf MINIMAAL, omdat ik hier een VDO tabel heb met de specificaties en Karakterestiek curve van de sensor Temp <-> Weerstand relatie, waaruit blijkt dat de meter als volgt reageert: hoe hoger de temperatuur, hoe minder weerstand, en dat doet de meter dus oplopen.

Wat betreft de Beschrijving "koud - bedrijfstemperatuur - heet en dus te laat" :
De koelcapaciteit van de 300 Tdi (zonder ecu's ) is erg krap bemeten. En hoe hoger de omgevingstemperaturen, hoe kritischer dit wordt.
In andere woorden, hoe warmer het buiten is des te meer risico. Je kan je dus voorstellen dat dit hier bij ons in de tropen een serieus issue is bij de defenders. Veel mensen hier gaan er dan ook toe over om een paar aanpassingen te doen. Enkele van die aanpassingen zijn: Grotere capaciteit radiateur (ik heb in de mijne het koelblok (binnenwerk) zitten van een mercedes Unimog, wat dezelfde afmetingen heeft als een LaRo maar behoorlijk wat dikker is en dus meer koelcapaciteit. Verder monteren veel mensen een 2e temperatuurmeter (1 die de daadwerkelijke watertemperatuur aangeeft in graden) met sensor op een alternatieve plek. Zelf had ik die nog niet, maar je zult begrijpen dat die er nu wel gaat komen. Ook een dop met koelwaterniveau sensor in het expansie tankje is een extra zekerheid die veel wordt toegepast hier.
Zelf heb ik hier ook nog een trauma van omdat ik in het verleden hierdoor ook volop problemen heb gehad met warmlopen (en elke keer veroorzaakt door andere dingen)
Ik ben dus super alert op zaken gerelateerd aan koelsysteem, alleen dit keer helaas lijk ik me door de foutieve meter in de luren te hebben laten gelegd, en door het ontbreken van een 2 meter zijn er geen alarmbelletjes gaan rinkelen. Om het verhaal nog wat erger te maken door een minimale lekkage (misschien wel veroorzaakt door de hoge druk in het systeem, wie zal het zeggen) heel langzaam water kwijtgeraakt, wat pas bleek bij bij reguliere periodieke controle. Op niveau bijgevuld, en sindsdien borrelt hij. Hoewel het minimaal is, borrelt hij toch...bij acceleratie van motor ontstaat er genoeg druk om het niveau van de vloeistof te verhogen zodat hij het eruit gooit (met de dop eraf zie je het langzaam omhoog komen) Laat je gas vervolgens los, dan begint het borrelen. En ook na een stuk rijden, als de motor goed warm is, en je laat hem stationair lopen berrelt het.
Ik heb me dus al neergelegd bij een nieuwe koppakking helaas :(

Feit blijft dat ik het meter verhaal opgelost wil hebben, en dus duidelijk wil hebben of mijn meter daadwerkelijk kapot is, of het de sensor is, of het elektrisch systeem (bedrading)
Met de VDO tabel en een multimeter wil ik nu de sensor gaan testen om die uit te kunnen sluiten

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Apr 2014, 17:58

zit er volgens het schema van jouw type 300Tdi nog iets tussen de sensor en de meter behalve draad? zonee dan moet de meter gelijkmatig oplopen, dat kan wel langzaam zijn omdat de meter "geremd" werkt, maar moet wel vloeiend zijn.
Dat ie precies bij bedrijfstemp blijft hangen zou aanwijzing kunnen zijn dat jullie klimaat ook grip heeft gekregen op het inwendige en er dus een "zwaar punt" zit waar de naald normaalgesproken staat en dat ie dus moeilijk langs dat punt komt......

ik denk dat je je ook bij een nieuwe meter neer moet leggen.... zou hoef je daar niet persee een Land Rover meter voor te nemen natuurlijk, VDO en Equus en dergelijke maken die metertjes ook en volgens mij ook in die diameter.... wel de sensor in je blok schroeven die bij het metertje hoort......... en tja... een tweede meter.... waarom? om te controlleren of de eerste niet stuk is? moet je dan niet ook een derde om te checken dat die tweede wel ok is? en een tweede tankmeter, en een tweede accu-laadstroom meter en en en en...... waar houdt het op?
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 30 Apr 2014, 00:58

Roger,

Het schema moet ik er nog even op naslaan, was ik nog niet aan toe gekomen.
Wat je zegt over dat zware punt exact op de plaats van normale bedrijfstemp. icm met klimaat hier is exact wat ik ook al dacht, maar desalnietemin blijf ik het een vaag metergedrag vinden.

Vandaag nog even getest op de voeler in het blok met multimeter, met het referentie schema ernaast Ohm <-> Temp en daaruit blijkt hij wel degelijk warm te lopen, loopt op tot 130 graden.

Andere meter heb ik me inmiddels idd al bij neergelegd.
Vriend van me heeft er hier geloof ik nog 1 over, maar ik denk er in ieder geval ook over om er 1 van VDO in of wellicht bij te zetten die de temp in graden aangeeft. Ding is bijna exact hetzelfde als origineel, behalve dat er een verdeling opstaat met cijfertjes dus in dat geval blijven we in ieder geval toch nog enigzinds origineel.

Wat hier overigens vaak gedaan wordt is de kachelradiateur afblinden, omdat kachel hier toch niet wordt gebruikt. De slangen naar de kachelradiateur komen dan te vervallen alsmede het pijpje wat over de kop naar achteren loopt. De slang die over de pulley van de waterpomp loopt vervalt ook en de slang wordt direkt bij de T splitsing afgeblindt. De slang aansluiting op de kop aan de kant van het schutbord wordt vervolgens gebruikt voor een sensor van een extra meter. In jullie ogen wellicht overdreven, maar met klimaat hier, en het functioneren van de motor zo dicht bij de limiet geen overbodige luxe.

Luke

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 30 Apr 2014, 07:54

Luke schreef:Roger,
... een sensor van een extra meter. In jullie ogen wellicht overdreven, maar met klimaat hier, en het functioneren van de motor zo dicht bij de limiet geen overbodige luxe.
Luke

Vindt ik niet hoor, meten is weten! ;)
Ik heb ook een extra (digitale) meter met aparte sensor gemonteerd, ik rij vaker in de Alpen en je ziet precies met stijgen en dalen het temperatuurverloop op tiende graad nauwkeurig. Hier in NL normale bedrijfstemperatuur ca. 80 C, in de bergen met lange beklimmingen 95 tot soms 105 C, bij afdalingen loopt íe terug naar soms wel 65 - 70.
Die meter kostte maar een paar tientjes op Ebay, en je kunt er ook een alarm of relais (bv voor extra fan) mee bedienenen.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Apr 2014, 09:53

Overbodig of niet, het is gewoon fijn om te weten wat er ECHT gebeurt ipv die vage meters die "de chauffeur niet mogen verwarren".

Ik ben ook bezig met een extra meter. Die kan koelwatertemp, bakolie, tussenbakolie, uitlaatgastemperatuur, voltage van de accu's en de buitentempo meten. :mrgreen: :mrgreen:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Apr 2014, 10:40

bij een Td5 of puma ja, waar de meter door de ecu gestuurd wordt....

maar luke heeft een 300tdi...die heeft geen ecu.....daar zit gewoon, of i.i.g. kan er zonder wijziging aan de bedrading, een meter in die aangeeft wat de sensor meet. en als je een direct metende meter hebt...dan is de 3 standen meter toch overbodig?
gone

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 30 Apr 2014, 18:11

Borrel in het expansie tankje,

is dat continu met de dop er op?
of bij losdraaien van de dop?

Heb ook last van een onzekere temp meter, dus lees even mee....
Disco 1994 300TDI

Terug naar “Techniek”