GJ,
Geborrel in het expansie tankje betekent dat de koppakking doorgeslagen is. Ofwel er is een stuk van de pakking kapot net tussen een gat van koelwater en een gat van uitlaat.
Dat kan 2 dingen tot gevolg hebben.
1: doordat er nu uitlaatgassen in het koelsysteem komen ga je nu druk opbouwen in dat koelsysteem, met geborrel als gevolg, immers die gassen moeten er ergens uit en dat is in dit geval via het expansie tankje.
2: andersom ook kan er nu koelvloeistof in het olie traject komen. Dit is meestal zichtbaar door witte uitlaat rook.
In mijn geval bouwt hij alleen nog maar druk op in het koelsysteem voor zover ik kan beoordelen (geen witte rook)
Met de dop vastgedraait op het tankje kan je die overdruk relatief moeilijk kwijt en dat heeft weer meer borrelen tot gevolg.
Een noodoptie is om de dop los vast op het tankje te draaien, zodat je wel de overdruk makkelijk kwijt kan, maar niet in 1 keer je koelvloeistof eruit gooit.
Maar feit blijft: Borrelen of Overdruk = Koppakking hemelen
Luke
Tempernatuur meter kuren
Re: Tempernatuur meter kuren
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
-
Roger B.
ben ik niet helemaal met je eens.
witte rook kan ook als ie vloeistof de cilinder in lekt....denk dat dat eerder witte rook geeft dan koelwater in de olie.
borrelen hoeft niet van een kapotte koppakking te komen, net als overdruk overigens, maar kan ook door koken van de koelvloeistof komen..... daarom doet een goede monteur eerst een co2 test op het koelsysteem alvorens de kop er af te trekken in zo'n geval.
koken van de koelvloeistof komt voor als er lokaal een hotspot is (bijv. bij lucht in het systeem) of als het systeem geen of te weinig drukopbouw heeft. Het koelsysteem wordt op een zekere druk gehouden om het koelwater een hoger kookpunt te geven. in de dop van het expansievat zit een klep die deze druk afregelt. Als die te laag afregelt, of om andere reden het systeem niet op bedrijfsdruk komt, dan kan het zijn dat het koelwater (eventueel plaatselijk in het systeem) gaat koken, met dampbellen en extreme drukopbouw tot gevolg
witte rook kan ook als ie vloeistof de cilinder in lekt....denk dat dat eerder witte rook geeft dan koelwater in de olie.
borrelen hoeft niet van een kapotte koppakking te komen, net als overdruk overigens, maar kan ook door koken van de koelvloeistof komen..... daarom doet een goede monteur eerst een co2 test op het koelsysteem alvorens de kop er af te trekken in zo'n geval.
koken van de koelvloeistof komt voor als er lokaal een hotspot is (bijv. bij lucht in het systeem) of als het systeem geen of te weinig drukopbouw heeft. Het koelsysteem wordt op een zekere druk gehouden om het koelwater een hoger kookpunt te geven. in de dop van het expansievat zit een klep die deze druk afregelt. Als die te laag afregelt, of om andere reden het systeem niet op bedrijfsdruk komt, dan kan het zijn dat het koelwater (eventueel plaatselijk in het systeem) gaat koken, met dampbellen en extreme drukopbouw tot gevolg
gone
Roger B. schreef:ben ik niet helemaal met je eens.
Helemaal met je eens
Ook met je eens, maar heb helaas hier de middelen niet voor die CO2 test, maar in dit geval wel uit en treuren ontlucht en van lucht in systeem kan hier geen sprake meer zijn . Overigens heb ik teveel druk in het systeem, en niet te weinig. Bij acceleren zie ik dan ook het niveau in het tankje langzam omhoog komen, laat ik het gashevel op de pomp los, dan gaat dat met heftig borrelen gecombineerd. Bij de juiste lichtval zie ik ook duidelijk de dampen (ik neem even aan uitlaatgassen) uit de vloeistof komen. vandaar ook, en dat had ik misschien even wat duidelijker moeten vermelden , in DIT geval mijn conclusie van verrotte koppakking.
Ga hem morgen (straks) opentrekken en met een beetje mazzel is de kop niet krom , dit gebaseerd op het feit dat hij niet wit rookt en ook geen of nauwelijks vermogens verlies heeft
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
)
-
Roger B.
in brazilie verkopen ze zulke testkitjes niet? dan online bestellen voor toekomst en anderen helpen?
als ie eenmaal kookt, wat dus bij lagere temp gebeurd door lagere systeemdruk heb je dus weer lucht in het systeem door dampbellen. de door het koken opgebouwde druk bouwt sneller op dan ie kan ontsnappen waardoor er wel teveel druk ontstaat.
ik zeg niet dat het niet de koppakking is... alleen dat er meer mogelijkheden zijn
als ie eenmaal kookt, wat dus bij lagere temp gebeurd door lagere systeemdruk heb je dus weer lucht in het systeem door dampbellen. de door het koken opgebouwde druk bouwt sneller op dan ie kan ontsnappen waardoor er wel teveel druk ontstaat.
ik zeg niet dat het niet de koppakking is... alleen dat er meer mogelijkheden zijn
gone
- GJ Disco 300 Tdi
maar eens op zoek naar een test set dan, gewoon voor de heb, en inderdaad om anderen eventueel te helpen.
Heb geen witte rook, vermogens verlies nog niets van gemerkt.
Er ligt zowiezo een thermostaat op me te wachten, kan ik gelijk de koel vloeistof vernieuwen en de boel ontluchten.
helaas doet mijn Repair manual Cd helemaal niks, dus tips zijn welkom...
in ieder geval bedankt voor de info (en verbetering) en mee liften in het topic!
Heb geen witte rook, vermogens verlies nog niets van gemerkt.
Er ligt zowiezo een thermostaat op me te wachten, kan ik gelijk de koel vloeistof vernieuwen en de boel ontluchten.
helaas doet mijn Repair manual Cd helemaal niks, dus tips zijn welkom...
in ieder geval bedankt voor de info (en verbetering) en mee liften in het topic!
Disco 1994 300TDI
Edward schreef:Overbodig of niet, het is gewoon fijn om te weten wat er ECHT gebeurt ipv die vage meters die "de chauffeur niet mogen verwarren".
Ik ben ook bezig met een extra meter. Die kan koelwatertemp, bakolie, tussenbakolie, uitlaatgastemperatuur, voltage van de accu's en de buitentempo meten.![]()
Ed, welke meter is het / gaat 't worden?
Heb net ook 3 extra sensors voor de mijne besteld, accuvoltage en koelwatertemp. had ik al, wil er nog vbak temp., blok(kop) temp. en buitentemp. bij doen.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
In de 130 komt een Madman EMS2. http://madman.co.za/index.php/our-produ ... ne-monitor
Nu hangen daar sensoren aan voor de EGT, koelwatertemperatuur, oliedruk van het blok, olietemperatuur van de hoofdbak en de tussenbak, koelwaterniveau en voltage van beide accu's. Ik ben nog aan het vogelen wat de beste manier is om bij een Puma turbo de boost te meten.

Bij alles kun je een alarm instellen en dat is wel fijn, want ik merk altijd pas dat er iets mis is als de wagen in noodloop gaat of als het zicht beperkt wordt door een enorme wolk stoom. (dat in noodloop heb ik pas 1 keer gehad toen de waterpomp van de Range ontplofte na maanden van janken en bij de 130 die denkt dat ie te warm wordt)

Nu hangen daar sensoren aan voor de EGT, koelwatertemperatuur, oliedruk van het blok, olietemperatuur van de hoofdbak en de tussenbak, koelwaterniveau en voltage van beide accu's. Ik ben nog aan het vogelen wat de beste manier is om bij een Puma turbo de boost te meten.
Bij alles kun je een alarm instellen en dat is wel fijn, want ik merk altijd pas dat er iets mis is als de wagen in noodloop gaat of als het zicht beperkt wordt door een enorme wolk stoom. (dat in noodloop heb ik pas 1 keer gehad toen de waterpomp van de Range ontplofte na maanden van janken en bij de 130 die denkt dat ie te warm wordt)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Al 2 keer een kapotte waterpomp gehad. Gelukkig ben ik altijd heel alert op vreemde geluiden, dus ik hoorde het aankomen. Een keer bij tankstation motorkap open om voor de zekereheid te controleren, en whoesj... alle koelvloeistof over m'n voeten.
Net op tijd dus. Een paar extra contolemiddelen vind ik wel fijn. 
Edit: O ja, alarm voor koelwaterniveau komt er ook nog bij.
Edit: O ja, alarm voor koelwaterniveau komt er ook nog bij.
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
Roger B. schreef:als ie eenmaal kookt, wat dus bij lagere temp gebeurd door lagere systeemdruk heb je dus weer lucht in het systeem door dampbellen. de door het koken opgebouwde druk bouwt sneller op dan ie kan ontsnappen waardoor er wel teveel druk ontstaat.
Uhhhmm ...
Als ik het goed heb heerst er in het koel-systeem minstens de buitendruk en nooit een lagere druk, en is het koelsystreem normalerwijze ingericht op een zekere overdruk.
Dat wil dus zeggen dat het kookpunt van de koelvloeistof overeenstemt met de normale bedrijfsdruk (dus niet bij lagere temperaturen maar juist bij hogere temperaturen).
Verder het je als alles goed is een koelvloeistofmix met "glycol" < http://nl.wikipedia.org/wiki/1,2-ethaandiol en andere >, en die koelvloeistof-mix heeft ook nog eens een hoger kookpunt (wel minder warmte-capaciteit dus in tropische omstandigheden zou het wellicht om gewoon water kunnen gaan ... misschien zijn er andere betere kookpuntsverhogers in de markt die minder negatief uitpakken op de warmte-capaciteit).
En verder is er een misvatting mbt de "luchtbellen": Als de koelvloeistof kookt ontstaan er dampbellen, geen luchtbellen, en als dampbellen afkoelen dan verdwijnen die bellen weer ... er ontstaat niet uit het niks "lucht". Dampbellen zijn - zolang ze er zijn - overigens wél erg schadelijk omdat ze de doorstroming belemmeren en ook omdat damp een heel veel lagere warmtecapacteit heeft.
Groeten MarcS