achterveer los geschoten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
i4-muzique

achterveer los geschoten

Berichtdoor i4-muzique » 26 Apr 2014, 09:19

NA gisteren even een zand pad genomen te hebben, nieuwe banden moeten we toch even testen ;)

eenmaal op de harde weg rook het naar verbrand rubber, auto aan de kant en ff checken, idd stonk het naar verbrand rubber, ik dacht dat het resten van de plasti dip waren ( heb recent de velgen een andere kleur gegeven.
Weer door gereden en het werd echter, nog eens gekeken en toen bleek dat de achterveer boven half was los geschoten en tegen de band aan schraapte, even de auto op krikken en de veer schoot terug.

Als ik nu lomp had gereden had ik het een beetje kunnen begrijpen maar dat is niet het geval.

Is dit nu een geval van botte pech / samenloop van omstandigheden of is er meer aan de hand, hoe kan ik dit voor komen?

ter info standaard 110 niet opgehoogd oid, en ik ben new met auto's en techniek :oops:
nee gij trekt volle zallen

VeeTee

Re: achterveer los geschoten

Berichtdoor VeeTee » 26 Apr 2014, 10:07

Kan gebeuren bij exteme veeruitslag, bv één wiel boven een flink gat, is echter vrij exteem bij "normaal" rijden op een zandpaadje. Je hebt daarvoor zgn. "Spring locators" (weet even de Nederlandse term niet), een soort conus die helpt de veer weer op z'n plek bij het terugkomen.

image.jpg
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Apr 2014, 12:24

Met standaard vering kan dat niet gebeuren. Dat kan alleen als je te lange schokdempers hebt waardoor de as te ver kan uitveren.

Dislocationcones kunnen een oplossing zijn maar die maken wel veel lawaaibak de veren die daar tegen schrapen. Leuk voor een wedstrijd of speelauto, ruk voor een gewone.

Ik zou even kijken wat voor shocks er onder zitten en die eventueel vervangen voor een setje originele.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

i4-muzique

Berichtdoor i4-muzique » 26 Apr 2014, 13:57

thankx 4 de tips,
ik heb er net nieuwe schokbekers onder laten zetten, normale , we houden het maar ff botte pech en als ik bij de garage ben voor weer een nieuwe band :cry: ff laten dubbel checken
nee gij trekt volle zallen

Terug naar “Techniek”