Nieuw voorruit rubber monteren, 110 1989.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Nieuw voorruit rubber monteren, 110 1989.

Berichtdoor tim » 20 Apr 2014, 22:33

Hoe lastig/tricky is dat?
Weet iemand dat?
het huidige raamrubber is ver heen, lekkages als gevolg hiervan.

Die enkele keer dat ik er wat van op het www van heb gelezen, was nou niet echt de afdeling "dat doe je effe".
Het lastige deel schijnt de ruit er intact uit te krijgen zijn.
tips,ook de afwijzende zijn, zijn welkom.

gr floris.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Re: Nieuw voorruit rubber monteren, 110 1989.

Berichtdoor Landmarcs » 20 Apr 2014, 23:40

Floris-Tim,

Als het rubber gaar is dan kan je het rubber toch stuk-snijden ? De ruit krijg je er dan makkelijk ongeschonden uit.

Echter ... wil je geen verwarmde voorruit (ik zou zeggen: ja die wil je).

Een (oude of nieuwe) ruit met een nieuw rubber monteer je met een touw in het rubber. Door het touw naar binnen te trekken komt het rubber op z'n plek.
Je hebt dan wel 2 a 3 paar handen nodig.

Toen ik mijn eerste verwarmde ruit "kreeg" was mijn oude voorruit zo door een steen (of een ander unidentified flying object) dat de splinters er binnen afvlogen, en vanwege een vriendelijke verzekering dus gedekt. De mannen van Auw-totaalglas hebben toen de nieuwe (en verwarmde) ruit geplaatst ... 't was niet heel veel werk, maar wel met 3 man. Dat de ruit recht is heeft een voordeel, maar ook een nadeel ... er is weinig "speelruimte" ( het is een klein wondertje als ie dan ineens op z'n plek komt en niet breekt ).

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 20 Apr 2014, 23:58

Marc,met al het rood van de wallen op m'n wangen had ik aan die stuksnijoptie nog niet gedacht :roll: :roll: :roll:

Okee, das dan getakkeld.
Lees idd een hoop goede verhalen van een verwarmde vooruit,maar omdat ik een ware bikkel ben,wil ik de pc hoofdoptie niet. 8-)
Maar een succesvolle montage is dus niet een 123tje?
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Apr 2014, 00:05

In je eentje niet te doen. Met 2 a3 man geen punt
gone

tim

Berichtdoor tim » 21 Apr 2014, 00:08

Wanneer heb je met Ed tijd? :lol: :lol:

Komt goed, die extra setjes handen kan ik wel regelen in gouda
110 HT 200 Tdi 1989.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Apr 2014, 10:13

tim schreef:Marc,met al het rood van de wallen op m'n wangen had ik aan die stuksnijoptie nog niet gedacht :roll: :roll: :roll:

Okee, das dan getakkeld.
Lees idd een hoop goede verhalen van een verwarmde vooruit,maar omdat ik een ware bikkel ben,wil ik de pc hoofdoptie niet. 8-)
Maar een succesvolle montage is dus niet een 123tje?

Een succesvolle montage is dus juist wel een 123tje -- liefst 3 man (m/v).

En qua bikkelligheid: Het gaat mij niet om het ijs-krabben )als je slim bent doe je een dun alu-strandmatje voor de voorruit als het eens een keertje zou willen winteren (een Defender-voorruit is prettig rechthoekig, strandmatje kan je zelfs smaller knippen) -- een echte non-PCHooft-oplossing*.
Het gaat mij er vooral om dat de Defender niet direct uitblinkt in het condensvrij houden van de voorruit (ook bij de Puma is dat nog steeds niet toppie) - zeker als je als bikkel na een langere wandeling (of anderszins buiten) met klamme kleding instapt heb je langere tijd condens-gedoe. Met een verwarmde voorruit ben je met een eenvoudige druk op een knopje klaar: Ineens heb je een behoorlijke blik op de wereld (als je tenminste behoorlijk uit je ogen kijkt).

En tenslotte: De makkelijkste oplossing ligt vaak zo voor de hand dat je hem niet ziet (ik heb dat eigenlijk altijd met die digi-dingetjes).

* Wie mij van nabij kent die weet dat ik echt geen PCHooft-type ben.

Groeten MarcS

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 21 Apr 2014, 11:17

So first the instructions

Voorruit.pdf
(144.25 KiB) 324 keer gedownload

Now having done this a number of times there is a right way and a wrong way to do it, firstly after you have got the old one out thoroughly clean the entire frame inside and out, now go back and do it again because I said thoroughly and you missed a couple of bits ;) Repair and repaint any parts that have rusted or corroded. Now mount the new rubber on the windscreen with the "join" at the bottom in the middle. Place the cord with the loose ends at the bottom so that when you pull it you will end up with the top part of the rubber going in last. Now coat the rubber and the frame with bandenvet. Drop the screen in with the bottom going in first and gently pull the cord both left and right so that you are working your way up to the top and the middle. Your two helpers will keep pressure on the screen from the outside and can give a gentle tap with the heel of their hands especially in the corners. It will get progressively harder towards the top and middle with the upper corners being a bit of a pig but the windscreen will snap into place. Now when it is in go around the whole windscreen and double check that the seal is correctly seated.

Now for the interesting bit, my personal advice would be that if you are at all unsure about doing it then get the windscreen and seal and then contact your local car window installer and get him to do it for you, yes it will cost a little bit but if it all goes tits up and it breaks then he supply's you with a new windscreen free of charge :lol: :lol: :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

tim

Berichtdoor tim » 21 Apr 2014, 11:37

Rob, Marc

dank voor de beschreven tips!

het inzicht komt met de jaren, zo staat het althans in de folder.
welnu, mede in dat kader moet je los kunnen laten,en het wiel niet constant opnieuw willen uitvinden.

concreet; zojuist voor wel 85 euris een compleet voorraam gescoord,met een ruit uit 2013 met dito rubber....
voordeel: ik hoef tijdens een ruitmontage niet aan m'n ex vriendin te denken(want ik weet nu al dat die ruit alleen lukt
met schelden en tieren..), en ik kan 't onderdeel mooi gelijk los lakken in lybian sand.
neverteheless; dank voor de genomen moeite qwa reageren!!
110 HT 200 Tdi 1989.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Apr 2014, 11:50

Dag Floris-Tim,

1º Hecht nooit teveel geloof aan wat er in de folder staat
2º Een rubbertje uit 2013 is mooi nieuw (is het een gebruikt rubbertje? zo ja dan is de "levenservaring" mogelijk een pré)
3º Denk niet teveel aan je ex-vriendin tijdens het geklooi met rubbertjes en glijmiddel

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 21 Apr 2014, 15:51

Marc, ruit en rubber, compleet gemonteerd in een frame , uit 2013.
en wbt rubbers, ik ben een keurige opgevoede landrover 110 eigenaar, die zich nu weer mag gaan bezig houden met een fatsoenlijke vervanging van de rubberen ring in m'n tankdop, daar die niet goed afdicht, wat weer gaat bijten met straks het lakwerk.
Immers, ik ga voor lybia sand, geen lybian diesel..(plaatselijk)
Slechts bovenstaand ribbelloos rubber houdt mij bezig marc, weet dat..! :mrgreen:

:roll:
110 HT 200 Tdi 1989.

Terug naar “Techniek”