Problemen versnellingsbak P38 2.5Td (BMW)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jurgen

Problemen versnellingsbak P38 2.5Td (BMW)

Berichtdoor Jurgen » 20 Apr 2014, 16:30

Dag RangerRover liefhebbers,

Ik post hier graag even mijn probleem met mijn Ranger Rover P38 2.5Td van bouwjaar 2000 met slechts 140.000km op de teller. Deze rijdt dagelijks +- 150 km voor mijn beroep (zelfstandige).

Is één maand geleden bij originele RangerRover garage op onderhoud geweest ... (1700 Euro gekost).

Issues met dit type zijn er bijna dagelijks, op dat vlak een gigantische miskoop, alhoewel hij in nieuwstaat is en een sportieve look heeft met zijn originele zwarte stormer velgen en iedereen die wat 4x4 wil zich kandidaat stelt om te kopen (ps: hier denk ik echt over na om te overwegen :p )

Ik heb hem een 3-tal maanden en de problemen beginnen zijn begonnen met de luchtveren, nu dat heb ik zelf vlot kunnen oplossen, compressor was versleten en wat fittings vervangen, reset boordcomputer en klaar ...

Maar nu ... tot eergisteren 18/04/2014 prima kunnen rijden, automatische versnellingsbak schakelde prima tot gisteren ... de motor was al warm gedraaid van enkele km's te rijden en plotseling aan een rotonde trek ik langzaam op, de automatische boite schakelt van eerste naar tweede en dan gaat hij plotseling over zijn toeren alsof hij precies in neutraal springt... een klein ratelend geluid hoorde ik (precies een ketting van een fiets die een beetje slobberde), maar slechts een fractie van een seconde... conclusie: zonder versnelling gevallen.

Het vreemde is telkens wanneer ik de wagen stil leg en terug herstart, kan ik vertrekken tot hij weer in tweede versnelling zit en dan is het resultaat opnieuw hetzelfde...

De motorolie is volledig ok, de intercooler is prima aangesloten, koelvloeistof op niveau en ik krijg geen melding op het dashboard.

Wie heeft hier ervaring mee en zou mij even een tipje kunnen geven waar ik kan zoeken? volgens mij is de versnellingsbak niet echt stuk...

Hulp jongens!

kleo6538

Re: Problemen versnellingsbak P38 2.5Td (BMW)

Berichtdoor kleo6538 » 20 Apr 2014, 18:01

Hi,
wat heeft de dealer officieel juist allemaal gedaan ? Kwestie van garantie als er onderhoud gebeurde aan jouw versnellingsbak ( filter of zeef effectief gewisseld ).
Normaal, zover ik denk is het toch een ZF bak ? Neem me niet kwalijk als ik me vergis!
Verder kan het ergens een storing zijn, hoe is de schakelvoorgang van 1e naar 2e, ruw of zacht ?
Heb je de andere modus geprobeerd, winter, off road, economy , ik weet het zelf zo goed niet meer bij een p38.
Of eens proberen de hendel in 3,2,1 of hij dan normaal schakelt.

Probeer eens met de beide kabels van de batterijpolen los te maken, dan die beide kabels met elkaar te verbinden met een soort draad en hem een goed half uur te laten staan! soort van reset.

Dan de beide kabels van elkaar scheiden en weer aankoppelen aan de polen van de batterij.
Indien mogelijk testrit.

Ik probeer gewoon de kleinigheden die je zelf kan proberen uit te proberen voor je aan de gedachte komt de bak te wisselen.
Het kan ook de stuurdoos van de bak zijn, ik zou toch in ieder geval de factuur van de dealer goed nakijken en daar rekenschap vragen en garantie op het uitgevoerde werk eisen, hetgeen op rekening staat kunnen ze niet betwisten, ook al is het maar de bak olie die ze aanrekenen, het bewijst dat aan de bak gewerkt is.
Geloof me, ik had zelf massieve problemen met mijn Disco 2, en uiteindelijk heel hard gepraat met mijn dealer, de wagen werd gemaakt waarbij zelfs de koppeling, vliegwiel en radiator vervangen werd alhoewel dit niets te zien had met mijn panne en in garantie, ik was de wagen 5 weken kwijt, had wel een vervangwagen en uiteindelijk bleek het de dieselpomp in de tank die kapot was ( Chinese brol! ).

Groeten,
Paul
Dan indien mogelijk testrit.

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 21 Apr 2014, 14:49

Jurgen schreef:Maar nu ... tot eergisteren 18/04/2014 prima kunnen rijden, automatische versnellingsbak schakelde prima tot gisteren ... de motor was al warm gedraaid van enkele km's te rijden en plotseling aan een rotonde trek ik langzaam op, de automatische boite schakelt van eerste naar tweede en dan gaat hij plotseling over zijn toeren alsof hij precies in neutraal springt... een klein ratelend geluid hoorde ik (precies een ketting van een fiets die een beetje slobberde), maar slechts een fractie van een seconde... conclusie: zonder versnelling gevallen.

Het vreemde is telkens wanneer ik de wagen stil leg en terug herstart, kan ik vertrekken tot hij weer in tweede versnelling zit en dan is het resultaat opnieuw hetzelfde...

De automaat in de 38A is eigenlijk gelijk aan die in de Discovery II, met uitzondering dat die iets meer koppel en pk's aankan. Grootste verschil zit nog in de tussenbak (Borg Warner), die is geheel anders omdat je elektronisch over kan schakelen tussen hoog en lage gearing. In je tussenbak zit o.a. een ketting die helpt dit mogelijk te maken. Zie plaatje:

Afbeelding

Je zei dat je het gevoel kreeg op een gegeven moment een geluid te horen van een ketting die niet meer goed liep. Het kan deze ketting zijn. Je verlies van versnellingen kan komen omdat je tussenbak in neutraal knalt dan en je zonder versnellingen dan zit.

Mogelijk dat je een nieuwe tussenbak nodig hebt.

Indien je handig bent zelf kan je kennelijk de ketting vervangen, Ashcroft levert de onderdelen los zo te zien: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... -kits.html

Maar ergens lijkt het mij gewoon sneller en beter om een gereviseerd exemplaar erin te zetten: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... arner.html

Dan weet je ook dat alle onderdelen goed en getest zijn met garantie.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Apr 2014, 14:56

ThomasTd5,

Omdat Jurgen meldt dat ie wel in 1º en 2º versnelling wegrijdt lijkt mij iets ernstigs aan de tussenbak niet direct de eerste "keuze".

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Apr 2014, 15:28

en dat ashcroft synoniem is met goed, getest (en met garantie verschillen de meningen ook over............

die ketting is er niet vanwege het elektrich bediende schakelen. de ketting blijft op de zelfde tandwielen lopen dus zou een tandwieloverbrenging op dezelfde manier kunnen schakelen... :roll: :roll:

en vwb de automaatbak van een D2 (Td5) en de P38 (2,5TD) dat is exact dezelfde bak, niks meer koppel aankunnen
gone

tim

Berichtdoor tim » 21 Apr 2014, 15:42

Ik zie op de foto geen spanners zitten.
zitten die daar uberhaupt niet?

los hiervan,peter de koning schijnt een kleine autoriteit op (automatische) bakken te zijn.
wellicht daar eens informeren met je klachtomschrijving?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Terug naar “Techniek”