Diesel 2.5 start niet
-
Willem Smits
Diesel 2.5 start niet
Hoi, tijdens een rit met mijn 109 2A (omgebouwd naar een 2.5 diesel) Rook ik een brand lucht. Na op een parkeerplaats gestopt te zijn bleek de brandstof pomp te branden. De stop solenoid was weggesmolten en maakte daar kortsluiting. Geblust met wat cola wat ik voorhanden had. Nu heb ik de dynamo, accu, contactslot en stopsolenoid vervangen. Maar starten lukt niet. Wel als ik de solenoid op een externe accu laat schakelen. Dan start hij prima. Op de accu meet ik 9,7 volt tijdens starten. Is dit niet voldoende spanning om de solenoid bekrachtigd te houden? Verder alles afgekoppeld, gloeipluggen en verlichting. Wie kan mij helpen?
-
Roger B.
Re: Diesel 2.5 start niet
Die spanning is niet echt om over naar huis te schrijven. Dus je accu is erg leeg of heeft zijn beste tijd al een stukje achter zich.
Komt die 9.7 volt ook op de solenoid , en blijft dat ook zo tijdens starten?
Komt die 9.7 volt ook op de solenoid , en blijft dat ook zo tijdens starten?
gone
-
Willem Smits
Nou het is een nieuwe 95 ah varta accu. Die spanning komt dan ook op de solenoid. Ook als ik een kabeltje leg van de solenoid naar de + pool. Start hij niet. Of zou de startmotor te veel vermogen trekken?
-
Landmarcs
Willem Smits schreef:Nou het is een nieuwe 95 ah varta accu. Die spanning komt dan ook op de solenoid. Ook als ik een kabeltje leg van de solenoid naar de + pool. Start hij niet. Of zou de startmotor te veel vermogen trekken?
Een nieuwe accu kan ook aardig leeg getrokken zijn als je daar een tijdje kortsluiting mee hebt gevoed. Reken maar uit: Het gaat echt om meer dan een paar Ampère wil je een binnenbrandje maken. Dus de vraag is terecht: Wat is de spanning op de solenoïd (hoeveel Volt ?) op het moment dat je start ? Eventueel zou het ook nog kunnen dat de bedrading (incl de massa) heeft geleden van de kortsluiting: als de bedrading ongezond is meet je eventueel wel spanning, maar zakt de spanning in zodra de solenoïd bekrachtigd wordt.
Anyway: Als je met een externe bron de solenoïd wel aan het werk krijgt en niet met de interne accu dan komt er geen of onvoldoende "power" vanuit de interne accu bij de solenoïd.
Groeten MarcS
-
Willem Smits
Hoi Marc, alles heb ik na het brandje vervangen. Incl accu. De solenoid is van Allmakes. Misschien dat de spanning erg kritisch is bij deze klep. Maar eerlijk gezegd weet ik het niet meer. Als ik start heb ik alleen de startmotor en de solenoid. De rest afgekoppeld. En dan meet ik op de klep 9,7 volt. Als ik die er uit haal schakelt die perfect. Ook hoor ik hem schakelen als ik er spanning op zet. Maar valt af als de startmotor laat draaien.
-
Landmarcs
Willem,
9,7 Volt is erg weinig. De accu hoort 12,iets te leveren als ie even stil staat, tijdens het starten verwacht je inzakken van de spanning maar gewoon is dat niet verder als 10,5-11 Volt.
Wat meet je op de accu-polen tijdens het starten ? En .. wat gebeurt er als je de tweede accu als hulp-accu - dus plus aan plus en min aan min - parallel plaatst ?
Vooralsnog zou ik inzetten op een niet voldoende gevulde nieuwe accu (of een nieuwe accu die gewoonweg niet deugt).
Groeten MarcS
9,7 Volt is erg weinig. De accu hoort 12,iets te leveren als ie even stil staat, tijdens het starten verwacht je inzakken van de spanning maar gewoon is dat niet verder als 10,5-11 Volt.
Wat meet je op de accu-polen tijdens het starten ? En .. wat gebeurt er als je de tweede accu als hulp-accu - dus plus aan plus en min aan min - parallel plaatst ?
Vooralsnog zou ik inzetten op een niet voldoende gevulde nieuwe accu (of een nieuwe accu die gewoonweg niet deugt).
Groeten MarcS
-
Willem Smits
Ik zal morgen eens gaan meten en de nieuwe accu aan de lader zetten. Als ik trouwens meet op de accu zonder afname geeft deze een 12,4 volt aan. Het vreemde vind ik wel dat de startmotor echt super goed blijft draaien op deze spanning. Zakt dan wel in naar 9,7 volt bij door starten. Misschien dat het probleem inderdaad zit in een te lage accu spanning. Ik ga morgen weer aan de slag.
- Erik Peters
Willem Smits schreef:Of zou de startmotor te veel vermogen trekken?
Dat kan heel goed het geval zijn.
Normaal hoort de accuspanning tijdens starten niet verder in te zakken dan 10,5-11 Volt, zoals MarcS ook al schrijft.
Ik heb hier al een paar maal een (Bosch) startmotor van een (IHC) trekker gedemonteerd, schoongemaakt, de collector gereinigd (en indien nodig afgedraaid) en zo nodig voorzien van nieuwe koolborstels en lagers. Omdat de trekker moeizaam startte (en soms niet startte), startmotor draaide wel rond maar met iets te weinig toeren, terwijl de accu in goede staat verkeerde. Nadien was het probleem opgelost en start de trekker weer vlot.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
het kan wel dat je 12v op de accu meet zonder belasting.. maar een accu kan zonder belasting een hogere spanning geven. alleen wanneer de accu niet goed geladen is dan zal de spanning bij belasting gelijk inzakken.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Willem Smits
Thanks voor de reacties. De accu staat nu mooi aan de lader. Morgen gaan we het weten. Dan laat ik mijn bevindingen weten.