Spiraalveren 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Spiraalveren 110

Berichtdoor tim » 16 Apr 2014, 23:17

Van het weekend bij en met Edward de achteras gewisseld, alle veeronderdelen van m'n oude achteras overgezet.

- geheel conform edwards logica; waarom niet nog sneller dan snel als het kan, krap 3.5 uur geloof ik, loop er nog van bij te komen..-

afijn, dit geheel terzijde..
niet terzijde: de 110 veert aanmerkelijk beter,lees comfortabeler, rustiger zonder klappen aan de achterkant.
het enige wat veranderd is, is dat bij m'n oude as allebei de schokbrekers naar de voorzijde gericht waren, en bij de huidige as 1 exemplaar naar voren op het chassis wordt afgesteund en de andere naar de achterzijde van de 110.
Kan dit een verandering ten positieve maken?
Optie 2:
bij het overzetten van de spiraalveren op de schotels en de bijbehorende lipjes heb ik ze handmatig dermate verdraaid zodat ze als het ware opgesloten zaten in de lippen.
bij het loskomen van de oude as bemerkte ik dat de spiraalveren duidelijk niet opgesloten zaten tov de lipjes.

kan dit de verandering in veercomfor verklaren?
en zo ja, is het een idee om met behulp van bv te lassen beugeltjes de huidige positie van de spiraalveer tov de lip blijvend te waarborgen?
dus een lasverbinding tussen: lip- 2 beugeltje- spiraalveer.
de 110 rijdt aanmerkelijk beter, en wil dat graag behouden.

klein ander dingetje; de remmerij op de "nieuwe "achteras hebben we laten zitten, uiteraard na inspectie.
onderdelen waren redelijk okee.
heb wel sinds de wissel bij wat harder indrukken van het rempedaal een kloppend gevoel in het pedaal.
auto remt wel perfect, niets mis daarmee dus.
wat zou hier de logica van kunnen zijn?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Re: Spiraalveren 110

Berichtdoor Roger B. » 16 Apr 2014, 23:57

niet lassen aan de veer

de schokdempers van je oude as gebruikt?

die beugeltjes onderin zorgen alleen de de veer niet van de schotel stuitert, verschil op dat punt merk je alleen als ie echt helemaal uit de veer komt.

de A-frame kogel, is die van je oude of je nieuwe as ?

Remmen
had je trommels? heb je nu schijven?
trillend pedaal met remmen kan krommeschijf betekenen
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Apr 2014, 00:06

Floris moet gewoon even wennen aan een as zonder speling van 10mm op de a-frame kogel. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 17 Apr 2014, 00:07

Roger B. schreef:niet lassen aan de veer

de schokdempers van je oude as gebruikt?

die beugeltjes onderin zorgen alleen de de veer niet van de schotel stuitert, verschil op dat punt merk je alleen als ie echt helemaal uit de veer komt.

de A-frame kogel, is die van je oude of je nieuwe as ?

Remmen
had je trommels? heb je nu schijven?

trillend pedaal met remmen kan krommeschijf betekenen

Hee roger,

jep ,zowel de schokbrekers als de veren overgezet van m'n oude as op diegene die er nu onder zit.
(kocht de as zonder deze toebehoren, daarnaast was/is dat spul van mij okee)

a kogel: het exemplaar wat op de gekochte as zat, laten zitten en die dus gebruikt.
die kogel is goed, terwijl mijn kogel speling bleek te hebben.

ik had trommels achter, dat is onveranderd, zelfde type as dus.

het trillen irriteert me niet voldoende, ik vroeg me het alleen af wat dat nu ineens zou kunnen zijn.
aan de schrijven voor hebben we niets gedaan, slechts een nieuwe remleiding naar achteren gelegd(de oude had teveel roest), de boel gevuld en goed ontlucht.

ik kan me bijna niet voorstellen dat een beetje speling in een a frame kogel zoveel gebonk in de achterhand teweeg kan brengen.
110 HT 200 Tdi 1989.

tim

Berichtdoor tim » 17 Apr 2014, 00:08

10 mm ????
echt zoveel??

los hiervan, ben zeer content ed met het gedane werk, ben weer helemaal blij met dat ding!
ik ga bij, ik meen davon 4x4 dat ze heten, huidplaten voor de deuren kopen, iets van 80 pond per stuk.
volgende week bij roelof (ook alhier actief) even kijken naar zijn lybian sand 109om een indruk qwa kleur op te doen.
die rocksliders staan super!
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Apr 2014, 00:18

ga er maar van uit als je eerst klapgeluid had en nu niet meer dat dat echt uit die kogel kwam.

trommels die niet rond zijn kunnen ook trilling in het pedaal geven, zou je dus je ouwe trommels kunnen gebruiken
gone

tim

Berichtdoor tim » 17 Apr 2014, 00:22

Dat zal dan idd wel de enige logische verklaring kunnen zijn, afijn geen laswerk aan de veren dus,prima.

trommels zal ik inderdaad wanneer ik weer bij ed ben dan overzetten.

@edward: die "ring" van de 230 TB thuis gevonden, lag achter de voordeur, zondagochtend klaar gelegd om mee te nemen.. :roll:
komt dus ook jouw kant op.
110 HT 200 Tdi 1989.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 17 Apr 2014, 07:49

tim schreef:ik kan me bijna niet voorstellen dat een beetje speling in een a frame kogel zoveel gebonk in de achterhand teweeg kan brengen.

Zelfs een klein beetje speling in deze kogel merk je. Dan komt er zo'n raar klapperend geluid uit de achterkant van de auto. Vooral op onverhard. Je merkt het niet meteen op omdat er in een Defender altijd wel wat rammelt. Maar als de speling er uit is valt het meteen op dat je auto veel rustiger is. Dus daarom heb ik tegenwoordig de kogel die je af en toe bij kunt stellen.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 17 Apr 2014, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Apr 2014, 09:56

tim schreef:slechts een nieuwe remleiding naar achteren gelegd(de oude had teveel roest)

Je bedoeld dat een of andere lomperik er gelijk de nippel vanaf draaide! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”