niet uit 4x4

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ducati1

niet uit 4x4

Berichtdoor Ducati1 » 15 Apr 2014, 21:52

hallo techneuten

De serie 3 staat in 4x4 maar is daar met geen mogelijkheid uit te krijgen.Dit is voor mij nieuw en ik heb hier geheel geen ervaring mee. De vooras is er een hele tijd tussenuit geweest en sinds afgelopen weekend er weer tussen gezet. De gele schakelpook staat los en is vrij naar beneden en boven te bewegen zonder in een stand te blijven staan. rode pook (hoge en lage gearing werkt goed maar is nu niet te controleren omdat in beide standen de auto amper te berijden is. hij hobbelt metertje per metertje vooruit. Heb onder dit rijden ook al de rode pook heen en weer bewogen maar geen verandering....wie weet een oplossing

Jaap

conny

Re: niet uit 4x4

Berichtdoor conny » 16 Apr 2014, 12:10

Rij even het onverhard op; beetje heen en weer, beetje sturen en dan schiet hij er vanzelf uit. De banden moeten speling hebben om te wrikken/spinnen.

GeertLW79

Berichtdoor GeertLW79 » 16 Apr 2014, 12:37

Even een wiel opkrikken om de spanning uit de aandrijflijn te halen?

Geert
Light Weight 1979 2.25D

piet_g

Berichtdoor piet_g » 16 Apr 2014, 16:35

zo te horen blijft je lage gearing hangen.
Daarom kun je die gele pook ook bewegen zonder dat hij blijft zitten.

maar als je de rode pook naar voren kunt krijgen (2WD hoog (enkel 4WD met gelepook ingedrukt)) dan heb ik een vermoeden dat je het probleem bij je schakelvork moet gaan zoeken. dat die niet meer mee beweegt. dit even er vanuit gaand dat je met meter voor meter bedoeld dat de motor veel toeren maakt en de auto maar langzaam rijd.

je kunt dit bekijken door de vloerplaten te lichten en dan het kapje van de tussenbak af te pakken dat net voor de handremtrommel zit. als je dan met de rode pook zou bewegen dan moet je de schakelvork daar ook op en neer zien gaan.

overigens voor dat je dat doet, heb je ook al gekeken of de rode pook nog wel de schakel stang uit de bak op en neer trekt? (PS het is niet handig om dit rijdend te proberen.. niet goed voor je bak. als hij niet wil gewoon in vrij, even koppeling op, koppeling in en dan nog een keer proberen)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Ducati1

Berichtdoor Ducati1 » 16 Apr 2014, 19:41

Techneuten

Ik heb de vooras er weer tussen uit. Kunnen we er in ieder geval weer normaal mee rijden. Bij het verwijderen van de laatste bout aan de vooras kant knalde ie los. Bedankt voor het meedenken met de tips ga ik aan de slag. Meer suggesties zijn uiteraard nog steeds welkom

Jaap

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Apr 2014, 20:25

dus stond de aandrijflijn op spanning waardoor ie niet uit de 4x4 kwam.... had je het wiel al eens van de grond gekrikt?
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 16 Apr 2014, 20:32

Roger B. schreef:dus stond de aandrijflijn op spanning waardoor ie niet uit de 4x4 kwam.... had je het wiel al eens van de grond gekrikt?

als ik jaap goed begrijp was er tussendoor mee gereden om hem uit die 4x4 te krijgen, dus vraag me af hoeveel verschil dat dan gemaakt zou hebben.

@jaap: apart dat dat dan los schiet. kun je toevallig je uitgaande as aan de voorkant naar voor en naar achter bewegen? dat zou namelijk kunnen verklaren waarom je er met de as er tussen problemen mee hebt... anders zou ik bijna denken dat je versnellingsbak niet op de juiste plek ligt (te ver naar voren) waardoor er meer spanning op je voorste cardanas is gekomen. (dit gezien je in het andere topic liet weten dat er een 2.5NA in ligt).
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Non_purist

Berichtdoor Non_purist » 18 Apr 2017, 21:57

hey das toevallig!
ligt het aan het weer dat vastzitten van de 4x4?!?

2e paasdag even de 4x4 uitgeprobeerd op het bouwterrein, nu kan ik ook de gele pook vrij op en neer bewegen zonder effect, hij blijft 4x4 aangedreven.
Ook hier heeft het bedienen van hoge-vrij-lage gearing geen effect op de gele pook (zowel hoge als lage gearing werkt). De voorste aandrijfas blijft meedraaien.
Nu ben ik wel blij met mijn FW-hubs, deze op 4x2 gezet, dus ik kon ontspannen terug rijden naar mijn garage.

Ik zal de tip van Piet_G opvolgen en kijken wat deze 'vork' doet, a.s. weekend heb ik al de olie verversing van de bak ingepland, maar de klus wordt nu iets uitgebreider. Als ik eraan toekom zal ik hier nog wat info delen.
Tips, op- en aanmerkingen welkom natuurlijk ;)

groet,

Kees
land rover series III 109" SW, 2.25 diesel 1975

Non_purist

Berichtdoor Non_purist » 18 Apr 2017, 22:00

ha ha,

zie net pas dat hij uit 2014 is en niet 2017...... :oops:
land rover series III 109" SW, 2.25 diesel 1975

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Apr 2017, 23:02

Non_purist schreef:2e paasdag even de 4x4 uitgeprobeerd op het bouwterrein, nu kan ik ook de gele pook vrij op en neer bewegen zonder effect,
Zit er wel een veer om het stangetje onder de gele knop, die de gele knop (en stangetje) omhoog wil trekken?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”