niet uit 4x4

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Non_purist

Re: niet uit 4x4

Berichtdoor Non_purist » 19 Apr 2017, 07:24

Jazeker!
Laatst gewijzigd door Non_purist op 19 Apr 2017, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
land rover series III 109" SW, 2.25 diesel 1975

Non_purist

Berichtdoor Non_purist » 19 Apr 2017, 08:11

Erik Peters schreef:
Non_purist schreef:2e paasdag even de 4x4 uitgeprobeerd op het bouwterrein, nu kan ik ook de gele pook vrij op en neer bewegen zonder effect,
Zit er wel een veer om het stangetje onder de gele knop, die de gele knop (en stangetje) omhoog wil trekken?

Groet,

Erik.

jazeker!
en deze zit ook weer terug op zijn plaats, hij was naar beneden ' gedraaid' door de opening tussen de pook en de tunnelbak. Dit had ik een tijdje geleden al in orde gemaakt, maar heeft helaas geen effect.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Apr 2017, 08:14

Goed zo! Die gele knop bedient een 'pennetje' dat in een gaatje hoort te vallen van een asje dat de klauwkoppeling bedient. En als je van laag naar hoog schakelt hoort de as, die de klauwkoppeling bedient, meegenomen te worden, waarna het pennetje in het gaatje hoort te vallen/wordt getrokken door de veer om gele pook (de gele knop springt dan omhoog). Als er spanning op de aandrijflijn staat dan schiet de klauwkoppeling niet vrij, maar spanningsvrij wordt de klauwkoppeling er door een veer (in de bak) uit gedrukt (en door een andere veer er weer in gedrukt wanneer je, in de hoge gearing, de gele knop naar beneden drukt).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Non_purist

Berichtdoor Non_purist » 19 Apr 2017, 21:08

Dag Erik,

goed verhaal, ik heb zojuist wel even de PDF's (exploded view) gedownload om vervolgens uit te printen en bij de auto te leggen als ik komend weekend begin. Dit maakt jouw verhaal wat duidelijker.
http://www.seriesdiesellandrover.com/pdf's.html

Vanavond heb ik alle bouten van de vloerplaten in de kruipolie gezet, dat gaat hoop ik wat ergernis schelen. Als ik wat wijzer wordt dit weekend laat ik wat van me horen.
In ieder geval bedankt voor de tip!

groet,

Kees

Non_purist

Berichtdoor Non_purist » 19 Apr 2017, 21:33

Erik Peters schreef:Goed zo! Die gele knop bedient een 'pennetje' dat in een gaatje hoort te vallen van een asje dat de klauwkoppeling bedient. En als je van laag naar hoog schakelt hoort de as, die de klauwkoppeling bedient, meegenomen te worden, waarna het pennetje in het gaatje hoort te vallen/wordt getrokken door de veer om gele pook (de gele knop springt dan omhoog). Als er spanning op de aandrijflijn staat dan schiet de klauwkoppeling niet vrij, maar spanningsvrij wordt de klauwkoppeling er door een veer (in de bak) uit gedrukt (en door een andere veer er weer in gedrukt wanneer je, in de hoge gearing, de gele knop naar beneden drukt).

Groet,

Erik.

nog even een plaatje bij je verhaal.

de gele pook/lever
Schermafbeelding 2017-04-19 om 21.25.10.png
de gele pook

Schermafbeelding 2017-04-19 om 21.27.45.png
de vork

de rode pook/lever
Schermafbeelding 2017-04-19 om 21.28.51.png
de rode pook

Non_purist

Berichtdoor Non_purist » 22 Apr 2017, 18:44

Gelukt!!

gelukkig bleek het probleem niet zo complex. Bleek dat een deel van de veer onder de gele pook onder de tunnelbak te zitten, deze was in 2-en gebroken, hierdoor was er verminderde veerkracht om de pook omhoog te drukken. Als 2e bleek alles onder een dikke laag drek te zitten, dus alle scharnierende delen deden niet echt meer wat ze moesten doen. Door deze combinatie drukte de rode pook wel de gele uit zijn 4WD, maar door de neerwaartse kracht (lees veerkrachtig gummi-achtig vuil i.c.m. gebroken veer) werd het 'pennetje' (232464 in tekening) direct weer naar beneden geduwd.

Na het olie verversen meteen maar even de hele versnellingsbak incl. overdrive schoongemaakt en alles uitgebreid gesmeerd, er is nu sprake van 2-vinger bediening op alle poken, rijdt super!! Heb de laro sinds december vorig jaar en nu al veel wijzer geworden door noodzaak, maar dat is natuurlijk onderdeel van het eigenaarschap van een series. Deze klus is geklaard!

Erik bedankt.

groet,

Kees

Terug naar “Techniek”