Differentieel Td4 al na 156000 moeten vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
A_Erven

Differentieel Td4 al na 156000 moeten vervangen

Berichtdoor A_Erven » 14 Apr 2014, 19:18

Nadat ik mijn Puma defender had opgehaald bij de dealer na een grote beurt ivm einde garantie termijn, ging na 2 km het achterdifferentieel kapot bij een km stand van ca 156000 km. Auto opgehaald door dealer (was dus vlakbij...) en bleek cardanaslager in het achterste differentieel defect te zijn. Aangezien de auto net uit de LR select garantie was heeft dealer aangeboden om manuren te betalen als ik het ruil diff voor mijn rekening nam. Was niet echt blij met het aanbod, maar had niet veel keuze dus reparatie uit laten voeren.

Echter na ca. 200 km rijden na de beurt en de achter diff reparatie gaf tijdens de recente de ladies day het voorste differentieel de geest en moet nu ook vervangen worden, kosten ca. €1500. Dealer wil geen gedeeltelijk coulance voorstel meer doen.

Ik was in de veonderstelling dat de diff's sterk waren en weinig problemen geven. Iemand ook ervaring met het moeten vervangen van 2 diff's na 156000km?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Laatst gewijzigd door A_Erven op 17 Apr 2014, 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008

Roger B.

Re: Differentieel Td4 al na 156000 moeten vervangen

Berichtdoor Roger B. » 14 Apr 2014, 19:53

Dus het Diff en toch gen steekas ( ik heb jeaan de telefoon gehad op de ladiesday)

hebben ze je ook verteld wat er dan met het diff aan de hand was?

ik heb nog nooit een landrover gehad met minder dan 150.000km en voor zover ik weet hadden die allemaal nog de originele differentielen erin....

geen idee of de puma zwakkere diff's gekregen heeft, maar differentieelproblemen van puma's (al dacht ik dat dat voornamelijk bij 130" achterassen was) hoor je wel vaker
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 14 Apr 2014, 19:58

Hoe is het voordiff dan kapot gegaan?

Bij mijn Puma (ook 2008) is het achterdiff na 10.000 kilometer onder garantie vervangen omdat ik klaagde over bijgeluiden. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dat niet nodig was en vermoedt dat iemand in Kenia daar geld aan verdiend heeft.

Verder heb ik geen slechte ervaringen met landrover Diffs.

Het vervangen van een voordiff hoeft zeker niet zo duur te zijn. Een ruildiff kost bij Ashcroft 285 pond. Transport van en naar Engeland kan denk ik voor een Euro of 30?
En als je snel ben kan je zelfs zonder brug het diff in een uurtje uitwisselen. En dan moet er nog een paar liter olie in.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Apr 2014, 20:22

bij het voordiff moeten beide asstompen eraf om de steekassen eruit te trekken, dus ook beide naven eraf.... in je eentje binnen een uur...stevige sleutelaar :lol:

of je moet de fuseebollen van de as af draaien, maar die boutjes draaien alles behalve soepel over het algemeen, maar is waarschijnlijk wel iets sneller te doen..

van wat ik weet hoe het gebeurd is...

mevrouw reed een berg met kuilen en los zand op in de beekse bergen toen een klap, en was de voorste aandrijving weg.
gone

A_Erven

Berichtdoor A_Erven » 14 Apr 2014, 20:23

Hallo Roger,

Inderdaad voor diff en niet de steekas helaas. Zal morgen eens vragen wat er nu precies kapot is aan het diff. Hebben ze niet gemeld. Vindt het vreemd dat ze alle twee ongeveer tegelijkertijd kapot gaan :cry:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Apr 2014, 20:32

wat is er bekend over de geschiedenis van de auto? nieuw gekocht of eerdere eigenaar(s) gehad? en wat hebben die er mee gedaan?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Apr 2014, 20:49

JoostKenya schreef:Hoe is het voordiff dan kapot gegaan?

Bij mijn Puma (ook 2008) is het achterdiff na 10.000 kilometer onder garantie vervangen omdat ik klaagde over bijgeluiden. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dat niet nodig was en vermoedt dat iemand in Kenia daar geld aan verdiend heeft.

Verder heb ik geen slechte ervaringen met landrover Diffs.

Tja, Edward heeft wel "iets" met de differentielen ... vroeger of later laat hij zijn ervaringen wel horen.

En mbt het achterdifferentieel: Er was een "issue" met het achterdifferentieel, bijgeluiden, met name goed hoorbaar bij het uitrollen -- een tikkend geluid alsof je iets fout doet. 't Zou maar zo kunnen dat ik het "hier" in het verleden (eind 2010, of in de loop van 2011) heb aangesneden <sorry ik ben niet zo'n handige zoeker>.

Groeten MarcS

A_Erven

Berichtdoor A_Erven » 14 Apr 2014, 21:09

Roger,
Onderhoudsboekje was aanwezig, NL auto, LR dealer onderhouden met Land Rover select garantie gekocht bij LR dealer maar is helaas nu 2 mnd verlopen....

Auto is het meeste op de weg gebruikt voor ik hem kocht. Zaten geen sporen van terrein gebruik op of onder. Moet er wel bij vertellen dat wij er afgelopen novemberen december mee naar Singapore zijn gereden, ca. 20000 km. Dwars door oa Gobi woestijn in Mongolië, dus heeft wel wat voor zijn kiezen gekregen, maar daar is hij toch ook voor gemaakt? :D

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Apr 2014, 21:16

daar zou het niet op stuk mogen gaan lijkt me inderdaad...

was als eigenaar wel erg benieuwd geweest hoe zo'n stuk diff er dan bij lag na demontage en wat er dan dus stuk gegaan was, en zo'n dealer mocht me ook uitleggen hoe dat zo gekomen was dan....

lomp op asfalt rijden met sper ingeschakeld zou nog iets aan extra belasting gegeven kunnen hebben, maar verwacht dan eerder dat homokineten of steekassen de geest geven
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 14 Apr 2014, 21:35

Roger B. schreef:bij het voordiff moeten beide asstompen eraf om de steekassen eruit te trekken, dus ook beide naven eraf.... in je eentje binnen een uur...stevige sleutelaar :lol:

of je moet de fuseebollen van de as af draaien, maar die boutjes draaien alles behalve soepel over het algemeen, maar is waarschijnlijk wel iets sneller te doen..

Ik zeg ook, als je snel bent :lol: :lol:
(en misschien moet je eerst één of twee keer oefenen)

Natuurlijk niet de asstompen er af. Dan moeten ook de rem, de naven en de lagers eraf (en weer terug). Dat is niet handig, dat red je nooit in een uur.
De boutjes van de fusee bollen gaan op een Puma vast nog wel redelijk soepel. Het zijn bouten van hoge kwaliteit die niet roesten. Als je het fusee een beetje meetilt kan je ze deels met je handen losdraaien. Als je het als dood ijzer laat hangen ben je heel lang bezig.

Bouten van het diff zelf kan je makkelijk met een slagmoersleutel losdraaien. Ik heb tegenwoordig een 450Nm accuapparaat en dan gaat sleutelen toch opeens zo snel ....

Daarmee kunnen ook de wielen er snel af (garagekrik + twee assteunen). Als je beide wielen onder de schijfremmen neerlegt kan je de fusees inclusief steekassen er een paar centimeter uittrekken en daar op leggen en kunnen de remleidingen gewoon blijven zitten.

Terug naar “Techniek”