Hallo,
Ik ben hier nieuw op het forum, dus ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Pieter, en woon in het oosten des lands. Ik heb een series 3 stawag. 2.6. 6cil op benzine/lpg. Sinds een week heb ik een elektrisch probleem. Ik dacht zelf aan de dynamo.
Tijdens het rijden laadt de accu nauwelijks bij. De voltmeter geeft een goeie 12v aan, dus dat is niet goed. Ook blijft het lampje "charge" op het dashboard branden. Ook als de auto niet loopt of niet op contact staat. De riem vd dynamo zit er mooi strak op, en slipt dus ook niet. De dynamo heb ik nog niet doorgemeten. Het lijkt me logisch dat deze kapot is toch? Of vergeet ik nog iets?
En als er dan een nieuwe op moet, wat voor dynamo moet ik dan hebben? Wisselstroom op gelijkstroom?
Groeten, Pieter
Series 3 dynamo probleem
-
Roger B.
Re: Series 3 dynamo probleem
als de laadstroomcontrole brandt als de auto niet op contact staat, dan moet je het inderdaad zoeken in de dynamo/regelaar.
geen idee wat er op die series 3 zit, maar ik gok dat dat wel al een wisselstroomdynamo is. en het zou ook maar zo kunnen dat de regelaar nog apart zit en dat je fout daar in zit.
als het niet je dynamo/regelaar is dan kan het nog een kabelbreuk zijn die kortsluiting maakt, maar lijkt me dat je dan OF lampje aan bij motor uit, en uit bij motor aan had, OF andersom
geen idee wat er op die series 3 zit, maar ik gok dat dat wel al een wisselstroomdynamo is. en het zou ook maar zo kunnen dat de regelaar nog apart zit en dat je fout daar in zit.
als het niet je dynamo/regelaar is dan kan het nog een kabelbreuk zijn die kortsluiting maakt, maar lijkt me dat je dan OF lampje aan bij motor uit, en uit bij motor aan had, OF andersom
gone
series 3 wisselstroom dynamo met in/aangebouwde spannings regelaar.
- arjan_de_jong
Meet eerst even of de dynamo nog wat geeft voor de spanningsregelaar.
Heb je daar nog netjes ongeveer 15 vol t dan is deze in orde. Daarna na je spanningsregelaar meten om te kijken hoeveel je daar heb. (eventueel zonder de accu aan te sluiten om zeker van te zijn dat je die niet meet.
Heb je daar nog netjes ongeveer 15 vol t dan is deze in orde. Daarna na je spanningsregelaar meten om te kijken hoeveel je daar heb. (eventueel zonder de accu aan te sluiten om zeker van te zijn dat je die niet meet.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
zelfs met de accu er aan moet je 14v ofzo meten wanneer de auto loopt.
vind het wel apart dat het lampje charge ook aan blijft wanneer de auto niet op contact staat. normaal zit dat lampje achter het contact slot omdat je anders met dat lampje je accu leeg kan trekken (ja ik weet het dat duurt even maar toch).
vind het wel apart dat het lampje charge ook aan blijft wanneer de auto niet op contact staat. normaal zit dat lampje achter het contact slot omdat je anders met dat lampje je accu leeg kan trekken (ja ik weet het dat duurt even maar toch).
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
en als de diodeplaat stuk is zou er stroom "de verkeerde kant op" kunnen lopen en via de D+ bij het controlelampje komen. Bij uitgeschakelde contactspanning liggen alle geschakelde verbruikers dus aan elkaar geknoopt via de contactdraad en aan de andere kant liggen ze aan massa... de stroom kan dan via het lampje en de andere verbruikers naar massa.... kringetje rond, lampje aan.
dus D+ draad loskoppelen van de dynamo en bij stilstaande motor meten of er spanning op de D+ aansluiting van de dynamo staat.... is dat het geval is je dynamo stuk, waarschijnlijk de diodeplaat.
dus D+ draad loskoppelen van de dynamo en bij stilstaande motor meten of er spanning op de D+ aansluiting van de dynamo staat.... is dat het geval is je dynamo stuk, waarschijnlijk de diodeplaat.
gone
Inderdaad. Als het laadstroomlampje brand met kontakt uit dan is iig 1 van de diodes in de gelijkrichter overleden.
Groet,
Eric
Groet,
Eric
Bedankt voor jullie reacties!!
Ik ben een aantal dagen weggeweest, dus vandaar mijn late reactie. Hoe werken de polen aan mijn dynamo? Ik heb twee dikke kabels en een aantal dunnere kabels vanaf mijn dynamo. Lopen deze naar de gelijkrichter? Met stilstaande motor heb ik 12,3v gemeten aan de accu, hierna met stationair draaiende motor 12,4v aan de accu. Als ik meer toeren draai loopt het voltage op naar max 12,7v. Dus dat is niet best.
Wat is nu raadzaam? De hele dynamo vervangen, of kijken welke diode kapot is, en deze zonodig vervangen?
Groeten,
Pieter
Ik ben een aantal dagen weggeweest, dus vandaar mijn late reactie. Hoe werken de polen aan mijn dynamo? Ik heb twee dikke kabels en een aantal dunnere kabels vanaf mijn dynamo. Lopen deze naar de gelijkrichter? Met stilstaande motor heb ik 12,3v gemeten aan de accu, hierna met stationair draaiende motor 12,4v aan de accu. Als ik meer toeren draai loopt het voltage op naar max 12,7v. Dus dat is niet best.
Wat is nu raadzaam? De hele dynamo vervangen, of kijken welke diode kapot is, en deze zonodig vervangen?
Groeten,
Pieter
- arjan_de_jong
Heb je nu ook al gemeten aan de dynamo ipv de accu?
Dan kan je bepalen of je dynamo defect is of je spanningsregeling.
Dan kan je bepalen of je dynamo defect is of je spanningsregeling.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)