LWIIA 1971 2,25 benz. montage uit-inlaatspruitstuk

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rudolfo1

LWIIA 1971 2,25 benz. montage uit-inlaatspruitstuk

Berichtdoor Rudolfo1 » 10 Apr 2014, 13:36

Na drie jaar begint mijn uitlaatspruitstuk een beetje te lekken. Ik heb inmiddels een splinternieuw uitlaatspruitstuk op het schap liggen. Dus ik moet het inlaatgedeelte overzetten. Zit de inlaat(hotspot) nu koud gemonteerd op het uitlaatspruitstuk? Ik zie op de exploded view geen pakking zitten. Zijn er nog kwaliteitsverschillen tussen de in- en uitlaatpakkingen of kan je elk merk aanschaffen. Bestaan er ook iets dikkere in-uitlaat pakkingen die eventuele kleine oneffenheden kunnen wegwerken? Welke kant van de pakking moet tegen de motor worden gemonteerd? Omdat je aan een zijde een soort rand om de openingen ziet zitten. Zijn er nog speciale zaken waar ik rekening mee dien te houden. Drie jaar geleden ook de studs al vervangen. Ik begrijp van het midden naar buiten aandraaien om kromtrekken te voorkomen. Heeft iemand de juiste volgorde en momenten? Ik weet het een gek kan meer vragen dan ....:)
gr
Ruud

RobStewart

Re: uit-inlaatspruitstuk LWIIA 1971 montage

Berichtdoor RobStewart » 10 Apr 2014, 18:16

... my personal opinion is to use the one piece composite gasket 274171 which covers both the inlet and exhaust rather than the metal inlet gasket 247824 which leave the exhaust to mount flush with the engine and no gasket.

This is the one I would use.

http://www.paddockspares.com/274171-exh ... etrol.html

... and the fitting instructions which show both types of gasket and how the inlet only is fitted including the torque settings

Inlet and Exhaust Manifold.pdf
(578.95 KiB) 240 keer gedownload

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 10 Apr 2014, 18:57

Tussen het in en uitlaatspruitstuk zit wel een pakking. Partnummer 247824
Afbeelding

Ik smeer deze pakking aan beide zijde ook nog dun in met uitlaatpasta om de oneffenheden van de pasvlakken op te vangen.
Voor de pakking tussen spruitstukken en cilinderkop inderdaad de volledige gebruiken zoals Rob al aangeeft.
Dan eerst de twee spruitstukken losjes aan elkaar vast zetten met de hotspotpakking er tussen en dan de hele handel losjes tegen de kop vastzetten.
Dan alles met hele kleine beetjes steeds een beetje vaster zetten zodat ook de twee spruitstukken ten opzichte van elkaar zich kunnen zetten.
Zet je eerst de twee spruitstukken vast aan elkaar dan kunnen ze niet meer ten opzichte van elkaar verschuiven als je de hele handel tegen de kop aan bout.
Het aanhaalmoment is 22-28Nm maar de meeste moet je toch op het gevoel doen omdat je als het blok in de auto hangt er toch niet bij komt met een momentsleutel.

Groet,
Eric.

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 10 Apr 2014, 19:09

Ik zie dat Rob het ook heeft over de 247824,maar hij bedoelt daar de 564307.
Afbeelding
Deze pakkingen zijn later gekomen en zitten alleen tussen inlaatspruitstuk en kop. Maar dat is geen verbetering ten opzichte van de oude volledige pakking 274171
Afbeelding

Groet,
Eric.

Rudolfo1

Berichtdoor Rudolfo1 » 10 Apr 2014, 20:25

Geweldig. Bedankt voor alle info

gr
Ruud

Rudolfo1

Berichtdoor Rudolfo1 » 21 Sep 2014, 16:59

Afgelopen week een nieuw uitlaatspruitstuk gemonteerd. Met een dunne dopsleutelset kon ik bij alle moeren en bouten en deze in stappen met 25 NM vastgezet. Eerst uitlaatspruitstuk gedeeltelijk op spanning gebracht volgens instructies van dit forum. Wat een verschil in geluid. Had ik veel eerder moeten doen. Geen lekkende geluiden uit het vooronder bij gasgeven maar enkel een snorrend geluid bij de uitlaat van achteren. Ik zit weer met een big smile achter het stuur. LW is weer APK gekeurd tot 2016. Sinds de keuring in 2012 maar liefst 520 mijl gereden.

Gr
Ruud

Terug naar “Techniek”