Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen

Berichtdoor Roger B. » 02 Aug 2014, 22:02

bij een automaat heb je niet zo sterk als bij een handbak dat de kracht op de aandrijving wegvalt bij schakelen, een automaat schakelt tijdens de aandrijving. dit geeft minder "klappen" op de aandrijflijn en veroorzaakt daardoor minder slijtage en speling op de aandrijflijn
gone

jpmr2
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 Apr 2014, 13:37

Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen

Berichtdoor jpmr2 » 07 Aug 2014, 09:42

VeeTee"PS. Heb je al eens een doorgewinterde Defender rijder in de wagen lagen rijden? Het oordeel van een monteur bij de dealert of baliemedewerker zegt mij niet zoveel...[/quote]

Buitenom de mensen bij de dealer en m'n vader zelf heeft er idd niemand met "LandRover ervaring" mee gereden.
Z'n vorige Defender (TD5) had dit gebonk allemaal niet.

[quote="kuyperh schreef:
jpmr2: koud of warm maakt volgens mij geen verschil; als het er al is, is het wel heel subtiel en kun je er geen conclusies aan verbinden.


Hier zit er wel een heel groot verschil tussen koud of warm. Met een koude motor/bak/diff's enz. is er niets te horen. Zodra de boel op temperatuur komt komt het gebonk ook weer terug.

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen

Berichtdoor michielsl » 07 Aug 2014, 23:55

Landmarcs schreef:JPMR2,

Versleten kruisjes kan, maar ook dan is de auto zwaar gebruikt (men leze misbruikt).
Bij mijn vorige auto had ik na krap 200.000 nog de originele kruisjes.

D'r was een issue mbt het differentieel, dat had onder de garantie nagezien moeten zijn, en die koppeling idem.
Nu ben je inmiddels sinds november 2010 al wel bijna een half jaar voorbij de 3 jaar garantie -- garantie die ze overal moeten geven, dus ben je nu aan de coulance toe, en dat is een kwestie van ... coulance (maar ook daarbij hoort een import uit een nabij buitenland niet al te zwaar mee te wegen).

Wat overigens ook klappen kan geven (maar niet direct "flinke" klappen) is een aadrijfas die los zit, dwz teruggelopen boutjes daar waar de aandrijfas tegen de handremtrommel zit -- zou goed kunnen zijn dat die los geweest zijn toen de koppeling vervangen werd.
Maar metaalvijlsel in de differentieel-olie wijst op meer ongemak (ik hoorde van een niet-dealer/specialist dat hij al eens een zo goed als nieuw differentieel vervangen had, en daarvoor een iets ouder ruil-exemplaar had genomen omdat er iets structureel mis zou zijn ... dat past in ieder geval niet bij alle differentieels, het mijne is in ieder geval nog heel).

Anyway ... als er zoveel tegelijk mis is in de aandrijflijn .. dan zou ik wel eens willen weten wat men er in Duitsland mee uitgespookt heeft.


Groeten MarcS


Na een probleemloze tijd en sleutelervaring met mijn 110 300tdi met bij aankoop 100.000km, bij verkoop bijna 300.000. Een 110 met 120.000 km van een LR dealer uit D; heel wat geklonk bij 150.000; kruisje cardan compleet naar god. Aankoop 130HCPU met nieuwe tussenbak gedaan bij LR dealer D ( ik koop alles bij de buren); losse moer aandrijfas bij remtrommel... Het zijn vaak simpele oorzaken en je moet blijkbaar alles zelf controleren tegenwoordig.

Moest Ad hoc voor m'n werk naar de airbussimulator in München, LandRover niet van toepassing, Volvo van familie geregeld, net zomerbanden bij de dealer dr opgezet; op de autobahn hevige trilling, 4 van de 5 wielmoeren los.

Deed al veel zelf, nu alles; kan ik alleen mezelf de schuld geven ;)
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Harmz
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 Jan 2012, 17:49

Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen

Berichtdoor Harmz » 09 Aug 2014, 15:33

Als we ervan uitgaan dat het (harde) klappen en de genoemde (grote) speling dezelfde oorzaak hebben is de eerste stap uitvinden waar de oorzaak zit. Zoals reeds genoemd kan dit veroorzaakt zijn door speling op de complete drijflijn, maar ook dan is er waarschijnlijk nog een "vette vis".
Controle van de meenemers is al genoemd, maar ik heb nog geen reactie gezien (heb je dit gecontroleerd?)
Om niet meteen de tussenbak of de v-bak de schuld te geven, en daarmee weer hoge reparatiekosten te veroorzaken, zou je de volgende test kunnen doen:
1. Zet de auto op de handrem
2. krik 1 achterwiel op
3. controleer de speling door aan het opgekrikte wiel te draaien.
Als deze speling overeen komt met de door jou eerder genoemde speling dan weet je dat het niet in de tussenbak zit.

Ik denk dat het probleem voornamelijk in het achterste diff zit. Mogelijk heeft deze (ooit) zonder olie gereden?
Je sprak namelijk over ijzer in de olie.

Hoewel de "kloink" wordt gerelateerd aan axiale speling kan het ook nog zijn dat het geluid wordt veroorzaakt door een radiale kracht/ speling. Je moet dat denken aan een versleten lager. Bij een kloink geluid denk ik eerder aan een cardanas buis dan aan een masieve steekas.

n.b. Kun je het resultaat van je controles vermelden op het forum, dan hebben later anderen er ook nog wat aan.
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen

Berichtdoor Edward » 09 Aug 2014, 17:21

Als we het nog steeds over een Puma hebben dan is de eerste verdachte de voordiff. Geen idee wat daaraan anders is dan bij een Td5 maar bij de Puma vallen ze er bij bosjes onderuit.

Bij mijn 130 uit '08 is de achterdiff kapot. De lagers janken als een stoomfluit en de pinion-as heeft 4 mm axiale speling. De voordiff hoor ik nog niet maar zodra de achterste er weer in zit, rij nu met een leendiff van Johnny, dan ga ik die ook eens aankijken.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen

Berichtdoor michielsl » 09 Aug 2014, 21:30

Ik heb alleen de eerste en laatste pagina gelezen, dus zal wel een dubbele suggestie geven; kloink in de aandrijflijn bij optrekken is volgens mij of 1 of meerdere kruisjes van de cardan. Eenvoudig en goedkoop of moeren/ bouten van de cardan. Het lijkt mij dat bij de jeugd van de def, de diffs toch nog goed moeten zijn. Weet niet of er veel veranderd is na de TD5 Edward, vind kapotte pignons in en diff van 2008 wel erg snel, neem aan dat er ook niet 100.000 per jaar mee gereden wordt ;).
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen

Berichtdoor Roger B. » 09 Aug 2014, 21:39

die van Edward is net de 100.000 voorbij

bij de puma's gaan de diffs veel te vaak veel te vroeg naar de knoppen.... waarom? geen idee, vermoedelijk ergens verkeerd bezuinigd
gone

jpmr2
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 Apr 2014, 13:37

Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen

Berichtdoor jpmr2 » 11 Aug 2014, 17:03

Harmz schreef:1. Zet de auto op de handrem
2. krik 1 achterwiel op
3. controleer de speling door aan het opgekrikte wiel te draaien.
Als deze speling overeen komt met de door jou eerder genoemde speling dan weet je dat het niet in de tussenbak zit.

Ik denk dat het probleem voornamelijk in het achterste diff zit. Mogelijk heeft deze (ooit) zonder olie gereden?
Je sprak namelijk over ijzer in de olie.


Het eerste is door de dealer gedaan, volgens hem was alles "ruim binnen de norm"

In het voorste diff zat metaalvijlsel, dat diff is compleet vervangen door een nieuwe.

jpmr2
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 Apr 2014, 13:37

Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen

Berichtdoor jpmr2 » 11 Aug 2014, 17:05

Edward schreef:Als we het nog steeds over een Puma hebben dan is de eerste verdachte de voordiff. Geen idee wat daaraan anders is dan bij een Td5 maar bij de Puma vallen ze er bij bosjes onderuit..


Voordiff is compleet vervangen. De moet van het pignonwiel ston op punt van afbreken volgens de dealer?
Dit zou ook verklaren waarom er metaalvijlsel in de olie zat.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen

Berichtdoor Edward » 11 Aug 2014, 20:20

Zoals gezegd ligt van de mijne de achterdiff op de werkbank, dus ik zou die zeker even controleren. Bij mij kwam er echt heul veul herrie vanaf en nog was het lastig te lokaliseren waar het geluid vandaan kwam. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten