Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Disco2d5

Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen

Berichtdoor Disco2d5 » 14 Apr 2014, 19:59

Het opvallende is dat, na de vervanging van de koppeling, het gebonk een tijdje (+/- 5000km) helemaal weg was en dat het langzaam weer terug is gekomen.

Als je dat leest, zou je toch aan de koppeling denken?

Overigens denk ik dat je iedere handgeschakelde 4x4 kunt laten klappen en bonken als je het gaspedaal in het juiste ritme beweegt.
Om dit te ondervangen bij gas loslaten heeft mijn td5 een stukje software die het laatste beetje aandrijfvermogen dan heel langzaam afbouwt. (3 a 4 seconden schat ik)

Als je bij een 300 tdi het gas bediend alsof je voetstappen zet tijdens snelwandelen stuiterde je de auto door van de klappen.

Niet dat dit iets toe voegt aan een oplossing, maar heb je wel eens vergeleken met een andere puma?

Als het 1 duidelijke kloink is kun je ook nog denken aan een losse/gebroken bout / steun etc
Of probeer hem eens op te roepen als je stil staat met rem ingetrapt, rem los handrem er op, dan beide opties met sper ingeschakeld, probeer in hoog en in laag verschil te bemerken etc.

jpmr2

Berichtdoor jpmr2 » 31 Jul 2014, 11:39

Inmiddels zijn we weer heel wat proberen en zoeken verder.....
De auto heeft een dag doorgebracht op de brug bij een lokaal (universeel) garagebedrijf. Die hebben alles nagekeken en komen tot de conclusie dat het "gebonk" ergens uit de aandrijving naar de vooras komt.

Wat de laatste tijd ook aan het opvallen is is dat het gebonk met koude motor en dus ook koude transmissie oliën weg blijft. Het lijkt er op dat, zodra de transmissie olie warm (dus dunner) wordt er ergens speling ontstaat.
Zou het helpen om de bak te verversen (is bij mijn weten nog niet gedaan) en te vullen met een dikkere olie? Ik dacht aan een 85W140 of zo.

kuyperh

Berichtdoor kuyperh » 31 Jul 2014, 15:00

Mijn Puma van 2012 heeft het euvel vanaf zijn allereerste kilometer. Extra voorzichtig met de koppeling maakt dat ik meestal geluidloos kan schakelen; niet altijd.

Hij staat nu op 25000; het is niet beter geworden; ook niet slechter.

Kortom: leer er maar mee leven.

jpmr2

Berichtdoor jpmr2 » 31 Jul 2014, 15:04

@Kuyperh, is het bij jou ook minder als de hele zaak nog koud is? Of maakt dat geen verschil?

Tom_Thomson

Berichtdoor Tom_Thomson » 31 Jul 2014, 16:33

Betreft het toevallig een 110? Ik weet precies wat voor geluid je bedoeld en dit heeft niets met de koppeling te maken. (Ben zelf Land Rover monteur). Het kan uit een aantal dingen komen, kapotte kruisjes in je aandrijf assen, speling tussen je kroon en pion in 1 van de diffen of het aller makkelijkste, je steekassen die je meenemer splines opvreten. De meenemers is in heel veel gevallen de oorzaak. Makkelijk te zien als je de rubber kapjes er even afhaalt, seegerringen er af en even heen en weer draaien.

Los hier van, zolang het alleen een knal is bij het oplaten komen van de koppeling en verder geen geluid nadat de kopeling grijpt (geratel, of iets in die trand) kun je zonder zorgen door rijden. Alleen niet vergeten dat het een Defender is en geen Mercedes, dus haard optrekken en offensief schakelijk is een ramp voor je gehele aandrijflijn.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Jul 2014, 22:13

dat laatste is onzin... is een kwestie van weten hoe je moet schakelen en hoe je met gas en koppeling moet omgaan om de speling niet bij elke schakelbeweging weer vol in elkaar te klappen. Ik kende in mijn D1 maar 2 standen van het gaspedaal en de aandrijflijn heeft dat gewoon overleefd hoor.... en regelmatig als eerste weg bij het stoplicht
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 31 Jul 2014, 22:35

Precies. En kwa aandrijflijn is er toch ook geen verschil tussen een 90 of 110?
Een conventionele 4x4 (niet alleen Land Rover) heeft gewoon veel meer overbrengingspunten (motor - vbak - tussenbak - cardanas - differentieel - steekas - meenemers / homokineten) dan een "gewone" auto. Elke overbrenging heeft een beetje speling, en dat telt allemaal op. Die speling moet je met een beetje gevoel met schakelen en gas opvangen, als je daar een beetje gevoel voor hebt kun je heel goed zonder kloinken schakelen. En los van het schakelmoment kan die aandrijflijn best wat hebben. N.B. Omdat je veel koppel hebt, kun je makkelijk in z'n twee of drie vrij fors optrekken, en omdat je twee keer schakelen mist trek je een Porsche d'r uit... voor maar een klein stukkie weliswaar - maar toch. Wel lachen dan! :lol:

PS. Heb je al eens een doorgewinterde Defender rijder in de wagen lagen rijden? Het oordeel van een monteur bij de dealert of baliemedewerker zegt mij niet zoveel...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

kuyperh

Berichtdoor kuyperh » 31 Jul 2014, 23:13

jpmr2: koud of warm maakt volgens mij geen verschil; als het er al is, is het wel heel subtiel en kun je er geen conclusies aan verbinden.

Ik houd het op: 1/ een incidenteel probleem ( niet dus, want er zijn er kennelijk meer die het hebben), of 2/ de aandrijflijn is gewijzigd t.o.v. die van de TD5. Daar heb ik er drie (2x Def 1x Disco2) van gehad en dit probleem kwam ik nooit tegen.

Een praktisch haalbare oplossing zie ik niet. 't Is niet fraai, maar ik kan ermee leven.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2014, 00:24

D2 zit echt wel anders in elkaar dan een defender (andere assen, andere wielophanging)

Maar defender Td5 en Td4 zit vooral andere hoofdbak in. :roll:
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 01 Aug 2014, 17:02

Ik vraag mij af of deze aandrijflijnproblemen zich ook voordoen bij een automaat? Na bijna 200.000 km heb ik nagenoeg geen speling op de aandrijving. Ik ben dan ook benieuwd naar reacties van automaatberijders?

Chris

Terug naar “Techniek”