Bij mijn oude 110V8 brak na 390.000 kilometer in terrein de eerste meenemer door.
Deze speling heb ik zelf nooit als geklapper ervaren maar het kan op elke auto anders uitpakken. Speling op de kogel van het A-frame kan ook geklapper veroorzaken. Maar dat zou na 40.000 asfalt kilometers ook wel wat snel zijn.
Ik zou anders een keer de voorste cardan as verwijderen.
Vervolgens kan je met ingeschakeld sper diff rond rijden.
Als het geklapper er dan nog steeds is hoef je het niet meer in de vooras te zoeken.
Nog een andere suggestie: Zit er olie in de tussenbak?
Geen olie kan ook hele vreemde effecten geven.
Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen
- JoostKenya
-
Landmarcs
Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen
JoostKenya schreef:Nog een andere suggestie: Zit er olie in de tussenbak?
Geen olie kan ook hele vreemde effecten geven.
Geen (of veel te weinig) olie in de tussenbak zou kunnen. Zonder olie lekt ie niet
Er was een "issue" met de tussenbak van de Puma, zodanige lekkage dat de handrem onbetrouwbaar was.
Groeten MarcS
-
Roger B.
das geen issue met de tussenbak van de puma, dat doet de LT230 bij alle modellen
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:das geen issue met de tussenbak van de puma, dat doet de LT230 bij alle modellen
Maar bij de Puma was er zelfs een "recall-actie", iets wat ik bij de Td5 nooit gehad had.
De Puma liet voordien ook duidelijk zien waar hij zijn territorium had terwijl de Td5 pas na vele jaren niet helemaal droog bleef (en daar was de tussenbak niet de schuldige). Ik heb toch echt het idee dat ten tijde van de Puma er iets extra mis ging met de oliekering van de tussenbak.
Na een tweede keer dealer-aandacht (beide keren onder garantie) houdt de tussenbak het nu aardig vol.
Een lekkende tussenbak houdt wel de achterhelft van het chassis in goede conditie.
Groeten MarcS
Doe anders zelf even die meenemers vervangen; kleine moeite, groot plezier. Wel de originele gebruiken, want die zijn van pisbakken-ijzer, zodoende zijn dit de 1e onderdelen die kapot gaan. Lekker makkelijk. 
conny schreef:Doe anders zelf even die meenemers vervangen; kleine moeite, groot plezier. Wel de originele gebruiken, want die zijn van pisbakken-ijzer, zodoende zijn dit de 1e onderdelen die kapot gaan. Lekker makkelijk.
Als je denkt dat de originele van pbs zijn moet je eens die van Paddock monteren, die verdampen sneller dan het vocht op je ramen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Tijdens het rijden afgelopen week ontdekt dat de klap in de aandrijflijn ook zelf is op te roepen; Als ik tijdens het rijden met constante snelheid (+/- 90km/h) het gas loslaat en vervolgens weer gelijk intrap hoor en voel je hetzelfde gebonk als bij het koppelen. Zet dit iemand misschien nog op een duidelijker spoor?
Nou ben ik geen techmeut, maar dat klinkt als slijtage op je uitgaande as van de versnellingsbak.
Marc
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
- Erik Peters
jpmr2 schreef:Tijdens het rijden afgelopen week ontdekt dat de klap in de aandrijflijn ook zelf is op te roepen; Als ik tijdens het rijden met constante snelheid (+/- 90km/h) het gas loslaat en vervolgens weer gelijk intrap hoor en voel je hetzelfde gebonk als bij het koppelen.
Dat doet die van mij ook. Overigens heb ik nog niet zo lang geleden de kogel (inclusief bevestiging) van het A-frame vervangen (dus dat is bij mij niet de oorzaak), omdat ik na 14 jaar de (allang niet meer werkende) Boge-nivomat er eindelijk eens onder vandaan heb gehaald.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
marcenvon schreef:Nou ben ik geen techmeut, maar dat klinkt als slijtage op je uitgaande as van de versnellingsbak.
Marc
Slijtage bij 40.000 km. Dan zou je toch denken dat er iets anders aan de hand moet zijn?