Ik ben vaak opzoek naar leuke land rovers op het net.
Maar kom vaak dingen bij waarvan ik twijfel of het legale combinaties zijn. Nu weet ik ook van de 1/3 en 2/3 regeling.
Wat ik echter niet snap is hoe het zit met wagens die zijn omgebouwd voordat deze regeling er was. Zijn deze nog wel legaal, of mag dat ook niet meer, en hoe moet je dan aantonen dat hij ervoor is omgebouwd.
En gaat het om de leeftijd of mag je wel een 30 jaar oude motor vervangen voor een 30 jaar oude andere motor?
Dit kon ik niet goed in het boekje terugvinden.
1/3 en 2/3 regelingen
Re: 1/3 en 2/3 regelingen
Onderdelen vervangen mag. Chassis, motor, body etc mogen in geval van schade allemaal gewisseld worden. ECHTER, het moet voor de Rde wel na te gaan zijn of dat correct gebeurd is en dus documentatie essentieel. Het beste is als eea in overleg met de Rdw is gedaan.
Veel wagen zijn echter verkloot door een jongere body op een oud chassis te zetten al dan niet gecombineerd met een nieuwere motor. Die zakken nu allemaal door het eis. Ik kan je zo een tiental gevallen noemen van wagens die naar de Rdw gingen voor een keuring ivm verwijderen lpg die hun kenteken zagen verdwijnen.
Mijn advies is altijd: zoek een originele en bij twijfel ermee langs de Rdw. Maat heeft net ook een RRC gekocht en het was heel makkelijk: steeds als ie zei dat ie met de wagen even langs de Rdw zou gaan ging de hoorn op de haak of bleef de e-mail vervolgens stil. Dan weet je ook genoeg.
Veel wagen zijn echter verkloot door een jongere body op een oud chassis te zetten al dan niet gecombineerd met een nieuwere motor. Die zakken nu allemaal door het eis. Ik kan je zo een tiental gevallen noemen van wagens die naar de Rdw gingen voor een keuring ivm verwijderen lpg die hun kenteken zagen verdwijnen.
Mijn advies is altijd: zoek een originele en bij twijfel ermee langs de Rdw. Maat heeft net ook een RRC gekocht en het was heel makkelijk: steeds als ie zei dat ie met de wagen even langs de Rdw zou gaan ging de hoorn op de haak of bleef de e-mail vervolgens stil. Dan weet je ook genoeg.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: 1/3 en 2/3 regelingen
Klopt, maat van mij heeft een modern dieselblok in z'n benzine Mercedes G gezet; het diesel-wrak en de benzine G samen naar het RDW en dat ging probleemloos. De ombouw trouwens niet, maar dat is een ander verhaal.
Re: 1/3 en 2/3 regelingen
Edwards advies om gewoon bij de RDW langs te gaan is natuurlijk het enige juiste (wel het antwoord vast laten leggen natuurlijk). Aan de andere kant, als het blok vergelijkbaar is (dus geen W12 om maar een dwarsstraat te noemen) is het minder snel een probleem en als hij nu op kenteken staat en je geen herkeuring wilt/gaat doen dan hoef je ook niet naar de RDW en is het enige risico dat je loopt het risico dat je van de weg gepikt wordt voor een controle. En hoe groot is die kans?
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Re: 1/3 en 2/3 regelingen
Mijn advies is altijd: zoek een originele en bij twijfel ermee langs de Rdw. Maat heeft net ook een RRC gekocht en het was heel makkelijk: steeds als ie zei dat ie met de wagen even langs de Rdw zou gaan ging de hoorn op de haak of bleef de e-mail vervolgens stil. Dan weet je ook genoeg.
Klopt helemaal. Als de verkoper ineens heel zwijgzaam wordt als je de RDW noemt weet je genoeg....
In mijn geval ging het om RRC's met LPG waarvan de verkoper zei dat terug bouwen naar benzine geen probleem was, maar ze wilden het nooit even regelen bij de RDW.......
Maar ach, nu een hele mooie nagenoeg originele RRC op benzine voor de helft van de meest voorkomende vraagprijs voor die RRC's die niet langs de RDW konden.......
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Re: 1/3 en 2/3 regelingen
R1200C schreef:E en is het enige risico dat je loopt het risico dat je van de weg gepikt wordt voor een controle. En hoe groot is die kans?
Heel groot! Bij ieder fuik en dat worden er steeds meer kun je er 100% zeker van zijn dat je er uit gepikt wordt.
Bij de zelfbouwmotoren krijg je al gewoon een brief thuis dat je je bij de Rdw kunt vervoegen. Als ze daarmee klaar zijn kun je er op wachten dat de "oldtimers" aan de beurt zijn.
Over 10 jaar zijn al die samengestelde hokken van de weg of voorzien van een kenteken met een heel ander bouwjaar.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: 1/3 en 2/3 regelingen
Edward schreef:R1200C schreef:E en is het enige risico dat je loopt het risico dat je van de weg gepikt wordt voor een controle. En hoe groot is die kans?
Heel groot! Bij ieder fuik en dat worden er steeds meer kun je er 100% zeker van zijn dat je er uit gepikt wordt.
Bij de zelfbouwmotoren krijg je al gewoon een brief thuis dat je je bij de Rdw kunt vervoegen. Als ze daarmee klaar zijn kun je er op wachten dat de "oldtimers" aan de beurt zijn.
Over 10 jaar zijn al die samengestelde hokken van de weg of voorzien van een kenteken met een heel ander bouwjaar.....
Ik weet niet hoe groot het risico in Brabant is, maar hier in Noord Nederland alleen deze week al 2 keer zo'n fuik van douane, belastingdienst, RDW en politie gezien (op de N366 en A7)
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Re: 1/3 en 2/3 regelingen
Volgens mij staat het hele zooitje nu bij Zuidwolde aan de A28, er werd een grote controle gemeld op het nieuws.
Na de 2 die Marco melde zullen ze gedacht hebben "3 keer is scheepsrecht"
Groet Ron
Na de 2 die Marco melde zullen ze gedacht hebben "3 keer is scheepsrecht"
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 1/3 en 2/3 regelingen
hier aan de grens de twee weken voor de nucleaire top vrijwel dagelijks "grenscontrolles" met autotjes van douane, RDW, Belastingdienst en marechaussee... en daar werden toch veel gele kentekenplaten van de weg geplukt en "verrassend" veel sjonnie-golfjes en bmw 3tjes en ander verbouwd spul aan de kant
gone
Re: 1/3 en 2/3 regelingen
Ik heb er zelf nog nooit een van dichtbij gezien. Dus als dat eenzelfde maatstaf is als jullie ervaring...
Maar waarom zou je dit risico op willen zoeken als je gewoon een "veilige" auto zou kunnen kopen?
Maar waarom zou je dit risico op willen zoeken als je gewoon een "veilige" auto zou kunnen kopen?
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten