[S3] Door defecte rembekrachtiger afgekeurd

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
bobschepers

[S3] Door defecte rembekrachtiger afgekeurd

Berichtdoor bobschepers » 31 Mar 2014, 08:17

Hallo Collega liefhebbers,

Ben hier nieuw , maar wel al 4 jaar lid van de club.
Ik heb een probleem met mijn Lr109 (uit 79 op benzine; engelse uitvoering 24v)
Hij is afgekeurd wegens een defecte rem bekrachtiger.
Zijn deze makkelijk uit te halen, en moet ik dan heel goed letten op juiste type etc? of kan ik ook een andere bekrachtiger er op zetten?

Mvg

Bob Schepers

piet_g

Re: Door defecte rembekrachtiger afgekeurd

Berichtdoor piet_g » 31 Mar 2014, 08:35

Hallo Bob,

als ik in de parts manual kijk dan vind ik twee types:
AEU1043 - 109V8 of dual line system
569338 - alles behalve 109V8 maar wel alleen single line system

Dus je moet even kijken welk remsysteem jij er in hebt zitten. Ik zou bijna gaan gokken voor een dual line systeem omdat de nederlandse defensie wagens dat ook hadden en die kwamen uit een 77 batch.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

bobschepers

Berichtdoor bobschepers » 31 Mar 2014, 08:39

Hallo Piet,

Bedankt voor de reactie.
Mijn 109 is van de engelse marine geweest; dus engels maar wel gelukkig stuur Links. Ik weet niet of dat nog dan verschilt met die van defensie.

Zal vanavond eens achteraan gaan.

Gr

Bob

piet_g

Berichtdoor piet_g » 31 Mar 2014, 08:53

is goed.. maar hebben ze hem afgeleurd omdat ze die rembekrachtiger vonden of omdat je teweinig remkracht had? of kun je een duidelijk verschil voelen wanneer je bekrachtiger werkt of niet?
reden waarom ik het vraag is omdat ik niet echt een verschil lijk te merken met remmen voor het starten als remmen na het starten.. (of ik heb gewoon een lompzware poot ;))
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

bobschepers

Berichtdoor bobschepers » 31 Mar 2014, 09:03

Tja,

Ik heb ook niet iets gemerkt; ik weet niet beter.
Hij remt goed dacht ik. Rem is volgens het keurstartion alsof je op beton trapt.
2 jaar geleden was de auto goed gekeurd (ander keuringsstation) met volgens mij zelfde gevoel met remmen.

Word vervolgd....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Mar 2014, 09:09

piet_g schreef:is goed.. maar hebben ze hem afgeleurd omdat ze die rembekrachtiger vonden of omdat je teweinig remkracht had? of kun je een duidelijk verschil voelen wanneer je bekrachtiger werkt of niet?
reden waarom ik het vraag is omdat ik niet echt een verschil lijk te merken met remmen voor het starten als remmen na het starten.. (of ik heb gewoon een lompzware poot ;))

Ik weet niet hoe betrouwbaar deze test is: Eerst even een paar keer remmen zonder motor totdat een nog resterend bekrachtigings-vacuum weg is. Daarna voet op het rempedaal, voet op het pedaal houden en dan starten. In ieder geval bij "gewone" auto's merk je dan dat bij ± gelijkblijvende pedaaldruk dat het pedaal zakt ... dat is dan de werking van de bekrachtiger.

Groeten MarcS

PS "Alsof je op beton trapt" is niet echt een technische term. D'r zijn normen mbt de pedaaldruk in combinatie met remvertraging. Als de keurmeester alleen moderne auto's met een fluweel zachte, hyper-bekrachtigde, rem gewend is dan lijkt het gauw op beton. (Ofwel: met hoeveel pedaaldruk trapt deze man op beton?)
Ik herinner me een auto waarin ik als 2e chauffeur meereed en daarin zat geen koppeling, dwz de koppeling was zo zacht dat ik 'm steeds kwijt was. Ben je aan zo'n koppeling gewend dan zit er in een LandRover óók geen koppeling, maar een zwerfkei ...

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 31 Mar 2014, 10:20

Mijn rembekrachteging doet het sinds ik hem heb al niet. Heeft nooit een probleem gegeven bij de APK.

Als hij hem op gevoel afgekeurd heeft vind ik dat raar... Hij heeft toch geen kracht meter in zijn been?
Apk station heeft als het goed is een pedaalkrachtmeter. Daarmee kan hij meten op de remmen bank of de remkracht voldoende is.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Terug naar “Techniek”