D2 Compressor problemen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bas FR
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 Mar 2014, 20:03

D2 Compressor problemen

Berichtdoor Bas FR » 29 Mar 2014, 20:22

Beste Forumleden, ik zal mijzelf eerst even kost voorstellen.
Mijn naam is Bas, 26 jaar en onlangs verhuisd naar Corisca. Vlak voordat ik ging verhuizen heb ik in NL mijn Volvo C70 verkocht en een 2002 Discovery 2 gekocht. Sindsdien heb ik een ongelooflijk veel pech en problemen gehad met deze auto...maar ergens is dat ook zijn charme ;-)

Een aantal weken geleden viel het mij op dat de compressor vrijwel continu draait en dat de achterkant van de auto wat lager staat. Als ik op de knop druk om de achterkant 40mm hoger te laten komen gebeurd er....niks. De pomp draait, maar de auto komt geen mm omhoog. Omdat de compressor vrij veel geluid maakte heb ik via eBay een nieuwe zuigerring gekocht, in de gedachten dat deze versleten was (herrie+lage stand).

Vandaag heb ik de compressor onder de auto vandaan gehaald en de zuigerring vervangen. Alles daarna weer juist aangesloten en de auto gestart...weer gaat de pomp draaien, maar er gebeurd NIETS. Het probleem is nu zelfs nog erger, aangezien bij het demonteren van de compressor alle lucht uit de balgen is gelopen en de D2 nu VOLLEDIG op z'n kont staat!

Zojuist heb ik als noodgreep de auto opgekrikt aan de achterzijde en de compressor laten draaien totdat deze stopte. Mijn hoop was dat als ik de krik liet zakken, de auto zou blijven staan...helaas: volledig terug ingezakt.

Ik vraag mij wel af of ik zou kunnen testen of de compressor überhaupt luchtdruk opbouwt en/of dat het kleppenblok stuk kan zijn? Ik hoor alle reacties graag aan want zelf ben ik enigszins door de mogelijkheden heen en er is hier geen LR specialist in de buurt.
Bijlagen
2014-03-29 13.30.jpg
D2 Compressor probleem

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: D2 Compressor problemen

Berichtdoor Heytse » 29 Mar 2014, 20:28

Heb je geen lekkage in de balgen of leidingen? Daar zou ik het eerst naar kijken.
Als er geen lekkage is, kan het de aansturing van de magneetkleppen of de kleppen zelf zijn.
Zelf gehad dat de ECU opnieuw moest worden gereset door de dealer. We hebben toen de auto handmatig op hoogte gebracht.

Bas FR
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 Mar 2014, 20:03

Re: D2 Compressor problemen

Berichtdoor Bas FR » 29 Mar 2014, 20:39

Het zou kunnen dat er een kleine lekkage is, maar dan zou -naar mijn idee- de auto wel omhoog moeten komen. Hij zal dan misschien niet helemaal netjes recht staan, of na 2 uur parkeren wat inzakken. In dit geval lijkt er GEEN beweging in te zitten

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: D2 Compressor problemen

Berichtdoor Roger B. » 29 Mar 2014, 20:59

diagnoseapparaat beschikbaar??
dan kun je handmatig kleppen bedienen en dergelijke.

je kunt de slangetjes van de balgen bij het kleppenblok losschroeven en kijken of daar bij lopende kompressor lucht uit komt, maar als ik je verhaal zo lees, denk ik het niet.

lijkt met dat er bij kompressor/kleppenblok iets niet werkt zoals het moet
gone

Bas FR
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 Mar 2014, 20:03

Re: D2 Compressor problemen

Berichtdoor Bas FR » 29 Mar 2014, 21:09

Roger, het idee van het loshalen van de slangentjes is zo simpel...dat ik daar niet eens aan gedacht heb, dank je! ;)

Waarschijnlijk heb je gelijk, en zal er geen lucht uitkomen. Dan is de vraag wat de oorzaak is: pomp of kleppen? En het is ook wel raar dat de pomp (bij stilstaan), afslaat, terwijl hiervoor geen signaal gegeven zou moeten wordeb (hij staat immers nog laag). Morgen zal ik eea proberen om uit te sluiten.

Gebruikersavatar
Heytse
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 Jun 2010, 23:29

Re: D2 Compressor problemen

Berichtdoor Heytse » 29 Mar 2014, 21:23

Wat je dan evt. ook kan proberen is om de magneetkleppen open te zetten. Er zitten maar 3 magneetkleppen op. 1 voor links, 1 voor rechts en 1 voor de lucht aflaat.
Wij hebben destijds gewoon het stekkertje los gehaald en direct 12v op de magneetklep gezet.
Daar bij ons niets meer werd aangestuurd hebben we door 2 magneetkleppen open te zetten en de compressor ook direct aangestuurd op 12v de auto op rij hoogte gekregen

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: D2 Compressor problemen

Berichtdoor Roger B. » 29 Mar 2014, 22:02

zorg er daarbij dan wel voor dat je geen spanning op de uitgang van de SLABS ECU zet, elektronica vindt zulke akties doorgaans niet prettig :roll: :roll:


maar als je op corsica zo moeilijk bij dealerhulp kunt.... is de aanschaf van een diagnoseapparaat (hawkey, lynx,nanocom, faultmate etc) heel erg aan te raden.....
gone

andre66
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 Mar 2013, 18:43

Re: D2 Compressor problemen

Berichtdoor andre66 » 30 Mar 2014, 09:56

Geen idee waar jij woont natuurlijk en lopend is corsica nog best groot, maar er is in de buurt van Bastia (iets ten zuiden) wel een dealer. Het klinkt alsof er een centraal deel niet functioneert, anders hangt ie scheef en (mijn ervaring) komt ie ook scheef een beetje overeind. heb dit ook gehad met de disco 3 en toen moest de compressor vervangen worden.

Gargamel
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 Feb 2010, 19:21

Re: D2 Compressor problemen

Berichtdoor Gargamel » 30 Mar 2014, 10:26

Als je de leiding van de compressor naar het kleppenblok even loshaalt, dan weet je snel genoeg of de compressor lucht levert. Er zit echter wel een verschil in lucht pompen en druk leveren....
Aansturing ventielen kun je met een eenvoudige voltmeter testen; maar eerst en vooral : het aloude sopje en een plantenspuit. Dan kun je lekkages in elk geval uitsluiten.

Als de wagen geen foutmeldingen geeft, zal het toch echt ergens in deze richting ziteen. Uitschakelen van de compressor kan worden veroorzaakt door oververhitting. Hij is niet bedoeld voor permanent gebruik en schakelt uit als ie te warm wordt.
Ik weet even niet of een D@ ook een droger op de compressor heeft zitten; maar die willen in elk geval bij de D3 ook weleens verstopt raken.
On the 8th day god invented duct tape.....

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: D2 Compressor problemen

Berichtdoor Roger B. » 30 Mar 2014, 11:13

droger zit in de compressor en is bij landrover non servicable, maar op ebay zijn er zakjes vulling voor te krijgen
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten