Dag Allemaal,
Bij mijn oude Defender gingen na vele jaren de spatlappen stuk, redelijk logisch want de lappen waren dun en slapjes (ze hingen ook vrijwel horizontaal bij snelheden boven de 110). Toen de oude lappen doorgingen heb ik ze na even maar gewoon ingekort en vastgeschroefd.
Echter, LandRover doet soms aan "verbetering" : De achterspatlappen zijn nu stijf (en voor zijn ze nog erger!).
En nu is dus, in nog minder tijd als nodig om de oude stuk te krijgen, iets stuk: Vandaag zag ik de rechterspatlap wat slordig afhangen ... hij blijkt uit het "spatbord" gescheurd (is ook een K-constructie, gewoon aan het omgevouwen alu-blik geschroefd ... een beetje mechanisch geflapper en het alu scheurt uit).
Ik dacht nu maar een eindje alu 2cm hoeklijn aan de binnenkant te kitten (MS-polymeer), en tevens met een paar boutjes te fixeren (d'r zit direct achter het wiel sowieso een schuine steun die neem ik dan mee: zit ie direct proper vast. Wel even het scherpe hoekje van het hoeklijn afhalen ander past het niet lekker. Er is dan (weer) een solide basis voor de spatlap. (En als ik dan toch bezig ben gelijk de linker kant aanpassen, daar gaat het tzt ook mis.)
O ja, ik heb heel solide "Bumperettes" die het laatste eindje van de carrosserie om de hoek beschermen, ook van onderaf: hoeklijn tot achterin kan dus wel maar is even prutsen met het vastzetten -- gelukkig heeft dit ook een keerzijde: ik hoef niet bang te zijn dat mijn stukjes hoeklijn een douw krijgen (en krigen ze wel een douw dan is er beslist meer mis (verbogen rear-X-member bijv).
Zijn er op- of aanmerkingen ? Kan het beter of anders ?? Als ik nu toch wat ga klussen dan doe ik het liever direct ± goed.
Groeten MarcS
[Def 110] - Achterspatlappen
-
Landmarcs
[Def 110] - Achterspatlappen
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 02 Apr 2014, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Defender 110 - Achterspatlappen
Landmarcs schreef:Zijn er op- of aanmerkingen ? Kan het beter of anders ?? Als ik nu toch wat ga klussen dan doe ik het liever direct ± goed.
Groeten MarcS
Lijkt me prima zo! En... Je bent niet de enige die dit bedacht heeft
Randverstarkung für Spritzlappenhalterung.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:Landmarcs schreef:Zijn er op- of aanmerkingen ? Kan het beter of anders ?? Als ik nu toch wat ga klussen dan doe ik het liever direct ± goed.
Groeten MarcS
Lijkt me prima zo! En... Je bent niet de enige die dit bedacht heeft, bij onze oosterburen kun je een profi setje kopen (maar zelf fröbelen is natuurlijk leuker én goedkoper).
Randverstarkung für Spritzlappenhalterung.
Ja, leuker en goedkoper (die "profi-setjes" zijn per stuk geprijsd, "profi-prijsjes" dus, laat de dealer daar maar niet van horen !!).
Ik wou mijn hoeklijn aan de binnenkant lijmen/schroeven en dan dus direct over de (bijna) volle lengte: dan doet ook die voorste schuine steun mee. Bij een zachte dreun is het geheel dan steviger, bij een heviger dreun was het toch al mis. En misschien doe ik een kraanleertje (=rubber ringetje) tussen spatlap-steun en spatbord-rand, dat geeft enige "ruimte"
Groeten MarcS
- Erik Peters
Zo'n alu hoekprofiel heb ik ook al gemonteerd, niks geschroefd, maar gekit en een enkele popnagel (aan de onderkant).
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Landmarcs schreef:Ik wou mijn hoeklijn aan de binnenkant lijmen/schroeven en dan dus direct over de (bijna) volle lengte: dan doet ook die voorste schuine steun mee. Bij een zachte dreun is het geheel dan steviger, bij een heviger dreun was het toch al mis. En misschien doe ik een kraanleertje (=rubber ringetje) tussen spatlap-steun en spatbord-rand, dat geeft enige "ruimte"
Da's een idee, je kunt ook een "profi" flexi-dingetje ertussen monteren.

Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
Even een up-date:
't Is gelukt. 't Was makkelijker geweest op een brug (of met wat andere armslag-verruimende maatregelen) ... ik dacht er zo wel bij te kunnen, ik was toch iets te optimistisch mbt mijn lenigheid.
De spatlap had een stukje uit het omgezette alu-plaatwerk gebroken.
Ik heb 45 cm 20x20x2mm alu-hoeklijn in de laadbak-onderrand geplakt (met MS-polymeer) en tevens met een paar boutjes vastgezet.
Met 45 cm komt je van (bijna in de hoek helemaal achterin (boven het rear X-member) tot vooraan. Je moet dus wel even de schuine steun losnemen -- is wel zo goed want die schuine steun zit dus ook alleen aan het alu-plaatwerk - na "upgrade" zit die steun tevens aan de hoeklijn-versteviging, als het nu stuk gaat is het goed stuk.
Eerst alles losnemen en schoonmaken. Daarna de hoeklijn netjes pasmaken (en afronden) dan droog passen en daarna met kit. Volgende keer frut ik de kit wel tegen het plaatwerk aan want kit op het alu-profiel lijkt handig maar je krijgt er (toch) geheel zwarte handen van en dan nog is het niet 100% goed. Omdat ik de bumperette niet losgenomen heb zit het hoeklijntje in de "verste" hoek niet helemaal toppie, maar dankzij wat extra kit is er in ieder geval geen modder-verzamelende ruimte ontstaan. (Dat het niet helemaal strak zit maakt verder voor de stevigheid niet veel uit, zeker omdat er bij mij ook nog een bumperette zit die tevens de onderzijde beschermt.)
O ja, bij mij gaf de popnagel onderin de hoek maar net aan voldoende ruimte voor de hoeklijn: effe sjekke dus want net onvoldoende zou ook zo kunnen
En .. nu de kit droog is zit het prima en de achterhoek van de laadbak is een stukje stabieler geworden.
Nu de andere hoek nog, preventief, en met de "lessons learned" is het waarschijnlijk ietsje makkelijker vlotter te doen.
Materiaal:
45 cm 20x20x2 alu-hoeklijn, MS-polymeer, een paar boutjes+moertjes M6, wat carrosserie-ringetjes, een paar rubber-ringetjes.
Gereedschap:
IJzerzaag, vijl (en/of slijpmachine), 8 en 10 mm ring/steeksleutels, en heel veel keukenrol om overtollige MS-polymeer-kit te verwijderen.
Groeten MarcS
PS Op een foto is niet veel te zien ... maar ik zal nog proberen een kiekje met iets toonbaars te maken
't Is gelukt. 't Was makkelijker geweest op een brug (of met wat andere armslag-verruimende maatregelen) ... ik dacht er zo wel bij te kunnen, ik was toch iets te optimistisch mbt mijn lenigheid.
De spatlap had een stukje uit het omgezette alu-plaatwerk gebroken.
Ik heb 45 cm 20x20x2mm alu-hoeklijn in de laadbak-onderrand geplakt (met MS-polymeer) en tevens met een paar boutjes vastgezet.
Met 45 cm komt je van (bijna in de hoek helemaal achterin (boven het rear X-member) tot vooraan. Je moet dus wel even de schuine steun losnemen -- is wel zo goed want die schuine steun zit dus ook alleen aan het alu-plaatwerk - na "upgrade" zit die steun tevens aan de hoeklijn-versteviging, als het nu stuk gaat is het goed stuk.
Eerst alles losnemen en schoonmaken. Daarna de hoeklijn netjes pasmaken (en afronden) dan droog passen en daarna met kit. Volgende keer frut ik de kit wel tegen het plaatwerk aan want kit op het alu-profiel lijkt handig maar je krijgt er (toch) geheel zwarte handen van en dan nog is het niet 100% goed. Omdat ik de bumperette niet losgenomen heb zit het hoeklijntje in de "verste" hoek niet helemaal toppie, maar dankzij wat extra kit is er in ieder geval geen modder-verzamelende ruimte ontstaan. (Dat het niet helemaal strak zit maakt verder voor de stevigheid niet veel uit, zeker omdat er bij mij ook nog een bumperette zit die tevens de onderzijde beschermt.)
O ja, bij mij gaf de popnagel onderin de hoek maar net aan voldoende ruimte voor de hoeklijn: effe sjekke dus want net onvoldoende zou ook zo kunnen
En .. nu de kit droog is zit het prima en de achterhoek van de laadbak is een stukje stabieler geworden.
Nu de andere hoek nog, preventief, en met de "lessons learned" is het waarschijnlijk ietsje makkelijker vlotter te doen.
Materiaal:
45 cm 20x20x2 alu-hoeklijn, MS-polymeer, een paar boutjes+moertjes M6, wat carrosserie-ringetjes, een paar rubber-ringetjes.
Gereedschap:
IJzerzaag, vijl (en/of slijpmachine), 8 en 10 mm ring/steeksleutels, en heel veel keukenrol om overtollige MS-polymeer-kit te verwijderen.
Groeten MarcS
PS Op een foto is niet veel te zien ... maar ik zal nog proberen een kiekje met iets toonbaars te maken
Re: [Def 110] - Achterspatlappen
marc,
ook ik heb in het verleden hetzelfde probleem gehad, en inderdaad scheuren de gaatjes van het omgezette deel van de achterkuip rand uit op de plek waar de beugel ba de spatlap gemonteerd zit
Ik heb ook aan de binnenkant een alu hoekprofieltje gezet over de hele lengte...bied gelijk wat meer verband aan de onderrand.
Stripje met wat popnageltje (LR stijl) vastgezet va onderkant zodat het wel onzichtbaar is.
Overigens kan het nog erger met die dingen nl als de in je chassis vastgepopnagelde moertjes om de beugels mee vast te zetten, mee gaan draaien
Luke
ook ik heb in het verleden hetzelfde probleem gehad, en inderdaad scheuren de gaatjes van het omgezette deel van de achterkuip rand uit op de plek waar de beugel ba de spatlap gemonteerd zit
Ik heb ook aan de binnenkant een alu hoekprofieltje gezet over de hele lengte...bied gelijk wat meer verband aan de onderrand.
Stripje met wat popnageltje (LR stijl) vastgezet va onderkant zodat het wel onzichtbaar is.
Overigens kan het nog erger met die dingen nl als de in je chassis vastgepopnagelde moertjes om de beugels mee vast te zetten, mee gaan draaien
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Landmarcs
Re: [Def 110] - Achterspatlappen
Luke schreef:Overigens kan het nog erger met die dingen nl als de in je chassis vastgepopnagelde moertjes om de beugels mee vast te zetten, mee gaan draaien
I know.
Bij mijn vorige 110 wilde één van de twee chassis-kink-moeren niet meewerken maar meedraaien.
Ik heb toen de bush-oplossing gekozen:
De restanten van de spatlap losgeslepen (dat viel niet mee, de nagels waren verduiveld hard) en de afgescheurde spatlappen met boutjes en een stripje weer vastgezet. Kost wat (vooral tijd en 6 boutjes en 2 stripjes) maar bespaart je de aanschaf van nieuwe spatlappen.
Dat de spatlappen daarna ± 10 cm hoger hangen is eigenlijk alleen maar een voordeel.
t' Zou een leuke verbetering op de valreep zijn als men in Solihull een ander beugeltje bedacht zodat de spatlap gewoon 10 cm hoger in de wielkast hing.
Groeten MarcS