Swivel House: olie of vet?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Swivel House: olie of vet?

Berichtdoor Luke » 26 Mar 2014, 03:37

Goede morgen,

Ik had hier gisteren met iemand een discussie over wat er nu eigenlijk in de swivel housings zou moeten? Olie of Vet?

Werkplaats handboek zegt mag allebei (niet gelijktijdig uiteraard :P )

Ik weet ook dat LR speciale vet "shots" verkoopt.

Maar wat is nu eigenlijk de regel?

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Re: Swivel House: olie of vet?

Berichtdoor Roger B. » 26 Mar 2014, 06:38

Je weet dat dit al :D tig keer aan bod geweest is hier?

Af fabriek hebben de swivels met aflaatplugje olie erin, en die zonder aflaatplugje hebben vet. Ergens in de 90's is dat veranderd van olie naar vet.

Je mag ook vet in de olieswivels doen (eerst olie eruit) wat beter is, is voorkeurskwestie en overtuigingskwestie.

Er zijn mensen die van mening zijn dat de fuseelagers van een olieswivel te weinig gesmeerd worden als er vet in gedaan wordt, anderen zeggen dat dat niet waar is
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 26 Mar 2014, 07:12

tnks Rog ,

Helder antwoord ;)

inderdaad veelal afhankelijk van voorkeur en overtuiging, dat was precies het discussie punt.

Wilde daarom juist ook weten wat het uitgangspunt van LR was en hoe ze te onderscheiden van elkaar.

dat is nu duidelijk

tnks

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 26 Mar 2014, 07:14

Mijn auto begon te lekken bij de swivels met olie er in. daarna vet er in gedaan van paddock en nergens meer last van.

http://www.paddockspares.com/stc3435-on ... rease.html
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Mar 2014, 08:11

Roger B. schreef:Je weet dat dit al :D tig keer aan bod geweest is hier?
Af fabriek hebben de swivels met aflaatplugje olie erin, en die zonder aflaatplugje hebben vet. Ergens in de 90's is dat veranderd van olie naar vet.
Je mag ook vet in de olieswivels doen (eerst olie eruit) wat beter is, is voorkeurskwestie en overtuigingskwestie.
Er zijn mensen die van mening zijn dat de fuseelagers van een olieswivel te weinig gesmeerd worden als er vet in gedaan wordt, anderen zeggen dat dat niet waar is

De oudere olie-gevulde swivels hebben als bovenste scharnierpunt een pen en bus constructie.
De nieuwere vet-gevulde hebben bovenin (net als onderin) een conisch rollenlager (en dat is wat meer open, waardoor er makkelijker vet in geslingerd kan worden).

Het vet is gewoon EP00 (extreme pressure dubbel nul, waarbij 00 de dikte aangeeft) en er moet 330 gram per swivel (die hoeveelheid zit er in zo'n "shot").
Het vet dat ik de laatste keer van Paddock had bevatte ook (nog) molybdeendisulfide en was dus zwart van kleur.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Mar 2014, 08:27

arjan_de_jong schreef:Mijn auto begon te lekken bij de swivels met olie er in. daarna vet er in gedaan van paddock en nergens meer last van.

Zelfs vetgevulde swivels kunnen gaan lekken, maar dan wordt het tijd om de fuseeschalen (en de diverse keerringen) te vervangen.
Uiteindelijk ontstaat een groef in de fuseeschaal op de plaats waar de keerring zit "in de rechtuit stand'. Die groef is te zien wanneer je naar links of naar rechts stuurt.
De mijne paar jaar geleden vervangen (toen 12-13 jaar oud).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 26 Mar 2014, 19:51

Nu ik er vet is heb zitten totaal geen last van lekkage meer dus voorlopig vind ik het goed. Als hij nu weer gaat lekken zal ik er ook nieuwe in zetten.

Toen ik er nog olie in had had ik gewoon overal waar ik parkeerde een plasje liggen en waren de banden ook geheel nat geworden van de olie. :?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Mar 2014, 20:16

men zegt overigens ook dat je bij de series, die geen homokineet, maar een kruiskoppeling in de swivel hebben, beter geen vet kunt toepassen omdat olie de smering van die kruiskoppeling beter verzorgt.... al kun je natuurlijk ook stellen dat een goed gevulde bol met vet misschien beter is als een te ver leeggelopen bol met olie
gone

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 27 Mar 2014, 13:03

Tja en ik heb vrijloopnaven dus meestal staat de boel gewoon stil. Soms rij ik even een stukje met naven ingeschakeld zodat alles wel gesmeerd word.

Terug naar “Techniek”