Ruitenwisser Defender Td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Cobus

Ruitenwisser Defender Td5

Berichtdoor Cobus » 19 Mar 2014, 19:56

Hallo,
Ik heb een Defender Td5 2003, welke op dit moment een ruitenwisserprobleem heeft.
De wissers staan halverwege stil. Zekering is niet kapot, park swith net vernieuwd, schakelaar werkt, relais niet kapot. Dashboard is er al uit.
Als wissers los van raam zijn, werkt alles naar behoren. Zodra wissers weer op raam zitten, dan blijven de wissers halverwege stilstaan en doen niets meer. Aansluiting van rack (mechanisme onder het raam) op wissermotor los gehaald en tandwiel van wissermotor draait weer netjes op eind/beginstand terug. Ruitenwissermotor draait alleen prima, ook wanneer wissers dus los van raam zijn. Wie kan mij vertellen hoe ik dit kan oplossen?

Groet Cobus

Roger B.

Re: Ruitenwisser Defender Td5

Berichtdoor Roger B. » 19 Mar 2014, 20:06

iets in het mechaniek loopt te zwaar en daardoor trekt ie het niet, dus zwaar lopend deel repareren/vervangen
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Mar 2014, 00:21

De bevestiging van de ruitenwisserarm op het asje wat uit het schutbord komt al gecontroleerd? Misschien zitten de (inbus) boutjes niet goed vast.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger

Berichtdoor Roger » 20 Mar 2014, 12:27

Mechanisme loopt te zwaar.

Mijne had hetzelfde euvel. Ging steeds langzamer lopen. Ik dacht eerst dat de accu het aan het begeven was.

Vaak zijn de twee doorvoerasjes waarop de wissers zijn bevestigd zwaar verroest. Ik heb ze met veel WD40 en veel op en neer bewegen kunnen reinigen. Ongelooflijke hoeveelheid bruine drap kwam eruit. Teruggeplaatst en veel kogellagervet ertussen en eveneens de rubber hoesjes met vet gevuld alvorens terruggeplaatst.

Werkt nu weer prima, zonder te veel geluid, haperen en op volle snelheid.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Cobus

Berichtdoor Cobus » 24 Mar 2014, 20:50

Even een update: mechanisme is eruit. Doorvoerasjes gaan vervangen worden, ik ga ze niet proberen meer gangbaar te maken. De ene heeft spelling en andere loopt redelijk zwaar. Ze zijn er nu uit, dus worden vervangen. Ook de as die de twee doorvoerasjes met elkaar verbind wordt vervangen. Alles eerste goed in het vet zetten voordat het er in gaat. Alles gaat straks weer netjes heen en weer :) :)

Terug naar “Techniek”