ATF lekkage bij PAS pomp/leidingen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Sj@rif

ATF lekkage bij PAS pomp/leidingen

Berichtdoor Sj@rif » 16 Mar 2014, 14:38

Def 110 TD5 1999 360K airco.
Beste deskundigen, sinds een paar dagen heb ik een ATF lekkage ergens onder de PAS pomp, waardoor het onderste deel van het stuurhuis en de leidingen nat worden. Na een eerste schoonmaak en voor zover ik nu kan zien (nog geen tijd gehad voor losmaken van e.e.a. en het is niet goed te zien zo) lijkt het aan de PAS pomp of de leidingen te liggen en niet aan het stuurhuis. De PAS pomp heeft geen speling op de poelie. Mogelijk is er een relatie met dat ik vorige week een kwartiertje volgas heb gereden? (doet ie anders nooit, was mede voor doorblazen voor de APK die er binnenkort weer aankomt)
Voordat ik alles uit elkaar ga halen, wat zijn de 'usual suspects'?

Alvast dank voor de reactie!

Grr, Sj@rif
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999

Edward

Re: ATF lekkage bij PAS pomp/leidingen

Berichtdoor Edward » 16 Mar 2014, 20:32

Eerste verdachte is de slang van het oliereservoir naar de pomp. Die lekt heel vaak en dat is simpel op te lossen met het aandraaien van de klemmen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Sj@rif

Re: ATF lekkage bij PAS pomp/leidingen (gevonden, maar nu?)

Berichtdoor Sj@rif » 17 Mar 2014, 13:18

Dank je, Edward, maar helaas blijkt het niet zo eenvoudig.
Vanochtend heb ik alles schoon en losgemaakt en de bron van het lek gevonden: Er ontstaat een druppel op het pasvlak tussen de PAS pomp en de koelvloeistofpomp. Er zit geen pakking tussen, maar zo te zien horen deze onderdelen droog op elkaar. Dat zou betekenen dat de PAS pomp lekt aan de achterzijde. Losgemaakt is de PAS pomp inderdaad wat nat daar, maar ik constateer geen speling.
Enige remedie is de PAS pomp vervangen?

De onderzijde van de foto wijst naar de voorkant van de auto, de slang gaat naar het reservoir.
Bijlagen
PASpomp1.jpg

Sj@rif

Berichtdoor Sj@rif » 23 Mar 2014, 07:56

Opgelost. Er zat af-fabriek een Hobourn in en nu weer een nieuwe Hobourn. Toch merkwaardig dat die in een LR doosje meer dan het dubbele moet kosten terwijl dit de OEM is.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Mar 2014, 09:44

niet merkwaardig......oem fabrikant verkoopt met gelijke winst via korter lijnen onder eigen naam dan dat genuine bij de klant komt
gone

Sj@rif

Berichtdoor Sj@rif » 23 Mar 2014, 12:05

Ja, okee, zo werkt dat nu eenmaal in de handel.
Maar toch lastig, kritische onderdelen wil je nu eenmaal goed hebben en dan is OEM de maatstaf toch? Ik ga er tenminste vanuit dat 'original LR' en OEM kwalitatief hetzelfde zijn.
In dit geval kon ik bij één leverancier kiezen uit 4 verschillende, waaronder zelfs een OEM Britpart, en de Hobourn, die er dus af-fabriek op zit maar niet als OEM wordt vermeld, en een Bearmach en een LR, dan zie ik door de bomen het bos niet meer...
Of zijn bij allemaal alleen de doosjes anders?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Mar 2014, 12:20

OEM zou afkomstig moeten zijn van de (of een van de) fabrikant(en) die ook aan Land Rover leveren, of geleverd hebben. Ik ga er ook altijd van uit dat zo'n fabrikant niet één onderdeel in verschillende kwaliteiten fabriceert, dus dat OEM kwalitatief niet anders zal zijn dan Genuine.

Bij mijn opvoerpomp in de tank heb ik dit goed kunnen zien. Ik kocht er een van Bearmach en dat was een OEM, OEM is VDO, op de doos zat een klein stikkertje met een VDO nummer. Op de pomp zelf stond niets, alleen op het printje van de vlotter stond VDO. Wel zag ik op de bovenzijde twee plekken waar iets weggeschuurd/gefreesd was.
Toen ik de oude pomp uitgebouwd had bleek dat deze op exact die twee plekken het landrover logo en het partnummer had staan.... scheelde dik geld tov genuine pomp.

Britpart maakt de onderdelen niet zelf, en ook britpart kan onderdelen gewoon bij de OEM leverancier kopen en dus OEM leveren. Dat zijn dan geen slechtere onderdelen omdat er een britpart verpakking omheen komt.

Voor onderdelen waar ik dat vanwege gevolgschade of reparatietijd/kosten verstandig vind ga ik altijd voor minimaal OEM, sommige andere onderdelen, mits beduidend goedkoper komen gewoon van de voordeligste aanbieder
gone

Terug naar “Techniek”